Dina0001 skrev 2013-08-16 22:58:51 följande:
Hej!
Jag har en fråga. Det är lite svårt att hitta info om hur äggdonatorer ser ut. Det enda jag hittar är att de ska hitta en äggdonator som liknar en så mycket som möjligt.
Jag har ett utomeuropeiskt utseende och undrar om det går att hitta någon med ett liknande utseende helst i något land så nära som möjligt. Jag förstår att det kan vara svårt i östeuropeiska länder men ni som har gått igenom äggdonation kanske vet mer.
Pengar spelar också in eftersom det inte finns så mycket av den varan.
Eller är USA mitt enda alternativ?
Skulle det vara konstigt om jag tog en vithyad äggdonator?
Jag vet par där man ändå valt en ljus donator till en person med utomeuropeiskt utseende - och på en mindre nivå har jag donatorer som båda är mörkare än jag även om vi alla är europeiska. Vi har garvat lite åt det när det andra paret trots att de valde så mörk donator som möjligt fick ett barn med ljust blå ögon och vitt hår medan jag då har ett fantastiskt barn med mörkt hår och bruna ögon - det ser ut som om vi bytt barn med varandra (men det är inte så påtagligt för vår del att någon tror annat än att hon brås på den pappa vi inte har i familjen).
Jag känner också ett par familjer där man använt bara spermadonator där en hälften svart kvinna valt en vit donator - båda med resultatet att barnen ser ut att ha helt nordiskt ursprung eller vad man ska säga... men det har i alla fall funnits en hälften svart man bland danska spermadonatorer och borde väl gå att få fram även med äggdonator tänker jag. Världen är ju blandad...
Nu vet jag inte vilket utomeuropeiskt ursprung du har men det finns möjlighet till ÄD i en del asiatiska länder, liksom i Indien - de är långt borta men inte så dyrt som USA. Vänder man sig till Östeuropa blir i alla fall blond och blåögd mer ovanligt och om din man har samma ursprung borde det inte behöva bli så uppenbart.
(Sedan - nej. För mig hade det inte varit så konstigt med donatorer som hade annat ursprung, det är inte särskilt viktigt för mig att mitt barn är likt mig - det viktiga är att det är mitt eget barn. Och det hade det varit vid internationell adoption lika mycket som om mina ägg hade varit dugliga som det är när hon blev till genom ED. Jag gjorde ingen matchning alls utan tog de embryon som erbjöds när det var min tur i kön - och det råkade bli brunögda... och helt klart det bästa embryot av dem alla
)