äggdonation; du med?
Hejsan! Jag tar mig friheten att svara på lite frågor här!
emmm28 skrev 2011-01-12 16:26:56 följande:
Det jag haft mest problem med rent psykiskt är den ärfliga kontra miljö-biten. Alltså; hur mycket av hur en människa blir styrs av arv respektive miljö? Den frågan är väl egentligen rent spekulativ på ett sätt, men jag tyckte det var oerhört jobbigt i början när jag precis fått veta att biologiska barn är uteslutet, att det aldrig kommer att finnas någon som "liknar" mig. Och då tänkte jag på "liknar" i betydelsen av både utseendemässigt, men även sett till egenskaper. Av någon anledning har jag haft med mig tanken genom livet om att man till stor blir lik sina föräldrar (till sätt och utseende) pga att man är just deras biologiska barn. Den tanken har jag lyckats arbeta lite med, men jag tycker fortfarande att det är svårt att acceptera att det inte kommer att finnas en liten människa som "kommer ifrån mig". Vad tycker ni andra? Hur kan man komma vidare från det tankesättet? Kanske med tiden..Lite som att någon ger dig en låda med lego. Sen får du bygga själv. Och kombinationerna är oändliga. Googla epigenetik vetja!

ewa00 skrev 2011-01-13 09:57:43 följande:
En sak jag undrar över att på mitt papper för äd-kön stod de att vi mogen ålder har barnet rätt att veta sina donator. Men ni som gjort äd och är lite mer insatta än jag verkar ha fått annan information, finns det någonstans man kan läsa om vad som gäller vid just äd? Jag tyckte de var jobbigt att man måste berätta för barnet vem donatorn är och ville nästan gå ur kön. Så nu hoppas jag att de bara är ett missförstånd.Ni som mottagare/blivande föräldrar får däremot inte veta någonting om donatorn (om inte ert barn vill berätta själv när h*n är vuxen).