• plupp06

äggdonation; du med?

emmm28 skrev 2011-01-11 18:16:35 följande:
    Funderar på om högt FSH och lågt östrogen (östradiol) per automatik hänger ihop...?

För min del är det så, har högt FSH och lågt östradiol.

Jag var i samma hemska sits för ca 3 år sedan där du befinner dig nu...men numera är jag en lycklig mamma till världens goaste lilla unge Solig 

• plupp06
    emmm28 skrev 2011-01-11 18:16:35 följande:
    Hur fungerade resten; har ni kommit till den punkten att man tittat på alla parametrar man tar ställning till för att välja lämplig donator? Vet du hur långt sekretessen kring donatorn sträcker sig; vi som mottar ägg får väl ingen info alls om
    Nu var ju inte frågan riktad till mig men jag tar mig friheten att svara ändå. Gör man ÄD i Sverige får man ingen information alls kring givaren (eller jo, ålder kan man få reda på om man blir gravid). Däremot så försöker man matcha mottagare och donator utseendemässigt så gott det går, ex är du blåögd så får du inte en brunögd donator.
  • plupp06
    emmm28 skrev 2011-01-15 17:53:22 följande:
    alfonspalfons: ja det är väl säkert så att de vill göra någon slags "lämplighetskoll" (vilket iofs är konstigt på ett sätt; det känns som att långt ifrån alla som skaffar på "naturlig väg" är helt lämpade som föräldrar..men det är kanske någon samhällsekonomisk aspekt på det hela). Är det då de blivande föräldrarna som går dit som ett par, eller bara jag som mottagande kvinna tro? Jaja, det känns som en formalitet som det bara är att genomgå.
    Den sk "lämplighetskontrollen" skulle jag vilja säga består i av att man diskuterar med psykologen eller om det nu var en kurator hur man ser på detta med äggdonation och att man går igenom det faktum att barnet har rätt att veta vid mogen ålder osv.  Det är inget korsförhör utan ett mer ett samtal där både mannen och kvinnan är med. Tyckte faktiskt det var trevligt att sitta ner och föra ett samtal kring våra tankar om äggdonation!
    ewa00: har diabetes, vilket tydligen på något sätt kan hänga ihop med denna sekundära svikt av äggstockarna. Men som sagt; ingen har med säkerhet kunnat konstatera hur det skulle hänga ihop så man lever lite i ovisshet :) Mina FSH-värden har varierat från runt 50 - 80, så det är verkligen höga. Vad jag förstår det som, så fungerar inte äggstockarna på så sätt att de inte kan skicka ut ägg, vilket får som följd att hypofysen sänder ut FSH för att stimulera äggstockarna - som inte svarar då de inte fungerar - varpå mer FSH skickas ut, och så fortsätter det i en pågående cykel. Stämmer det överens med hur du/ni andra förstått det hela? Som sagt, inte lätt att greppa hela den där proceduren..;)

ha det gott!
    Verkar vara vanligt att vi med POF har autoimuna sjukdomar, jag har underfunktion av sköldkörteln.

Svar på tråden äggdonation; du med?