Inlägg från: Korsriddaren |Visa alla inlägg
  • Korsriddaren

Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)

kissepissenkatt skrev 2011-08-02 14:49:25 följande:
    Jag har inte sett en hålbar argument från våra politiker förutom det moraliska tjafset om att vissa droger är "fel" och en mängd av propaganda med svag om ingen verklighetsförankring.

Kom igen nu, jag frågar dig specifikt, ge mig EN hållbar anledning till varför cannabis bör förbli förbjuden.
    Men förstår du inte vad jag säger? Läs förarbetet till lagen, där står exakt vad man beaktat och kommit fram till när man stiftade lagen. Jag har fullt förtroende för lagstiftningen som den ser ut idag. Jag tänker inte ge några personliga synpunkter på detta, i synnerhet som du precis skrev till Dr Kungen att: "Personliga åsikter som inte har nån grund att stå på är inte mycket att hänga i julgrannen."
  • Korsriddaren
    kissepissenkatt skrev 2011-08-02 14:55:16 följande:
    Smart, det var just anledningen till att jag frågade efter dina men inser du själv att du inte har nått att komma med så är saken avklarat.
    Kan du inte vara snäll och återkomma när du HAR nått att komma med?
    Jag har massor att komma med, men jag ser inte vinsten att dela det med någon som varken lyssnar eller tar det till sig. Du ställde en fråga och fick ett svar. Är du inte nöjd med det, så vad kan jag göra åt den saken?!
  • Korsriddaren
    Neblina skrev 2011-08-02 15:04:35 följande:
    Nej men hallå! Nu får ni sluta med påhoppen, man kan faktiskt disskutera utan att gå till angrepp och förminska ned varandra!
    Lugn och fin, det är ingen som förminskar någon i tråden. Jag har sett ett par misslyckade försök till det, men det är allt. Glad
  • Korsriddaren
    Quickman skrev 2011-08-02 16:25:14 följande:
    Är du seriös? Så du tror att allt som postas på Youtube är fejk? Tillhör du den skaran som tror att allt som inte bekräftar din världsbild är felaktigt? Tror du läkarna som intervjuas är falska. Tror du hon som berättar hur samhället såg ner på henne för hon rökte cannabis ljuger?

Det finns väldigt mycket seriösa källor på youtube - visst det finns mycket skit också, men att anse att det som finns på Youtube inte är tillförlitligt är bara patetiskt. 
    Självklart är jag seriös. Att hänvisa till youtube är lika meningslöst som att hänvisa till wikipedia och ingen av dem håller för akademisk källgranskning och kan därför inte heller klassas som källa. Vad som helst som publiceras på youtube kan ha manipulerats, och det finns inget sätt att verifiera att det som visas stämmer, förrän man jämfört med vad som publicerats av forskare. Varför ta en så onödig omväg som genom youtube då?!
  • Korsriddaren
    carnitas01 skrev 2011-08-02 16:27:30 följande:
    Medicinsk expertis runt cannabis vet jag inte att han har presenterat en enda gång.
    Däremot faror och argument runt att släppa cannabisen fri, och inte dess egna "farlighet".

För det får jag uppfattningen att han är på det klara att den är rätt harmlös i toxitet emot kroppen och förmåga att skada kroppen.
    Men varför berättar jag detta för dig, du förstår ju knappt något om frågan alls.
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 14:43:20 följande:
    Det behöver jag inte, för det har redan våra politiker gjort. Ringer du Rosenbad kan du säkert få ut förarbetet till gällande lagstiftning.
    Rätt roande att du undviker ett område som du redan vet du kommer få smisk på BIG TIME.
    Eftersom det förefaller att jag och Dr Kungen är de enda aktiva i den här tråden med mer än grundskola, och Dr Kungen är medicinskt utbildad, så blir han självfallet den medicinska expertisen i sammanhanget. Du kan vara hur stöddig du vill, det förtar ändå inte det faktum att du inte kan mäta dig med Dr Kungen när det gäller just medicinsk kunskap.
  • Korsriddaren
    Quickman skrev 2011-08-02 16:28:45 följande:
    Ponera att du var född 1920 i Sverige. Du är uppvuxen under en tid då homosexualitet var olagligt. Tror du då att du skulle motsätta dig en legalisering av homosexualitet. Eller skulle du resonera på följande sätt:: Till skillnad från vissa så lever jag i verkligheten. 1938 är homosexualitet olagligt. Bara för att det är olagligt betyder det inte att det är moraliskt fetaktigt att röka på. 
    Skall du framföra frågor eller synpunkter genom liknelser, så försök gärna göra dem mindre banala. Jag är inte gay idag, och hade troligen inte varit det på 20-talet heller. Hade jag levt på 20-talet hade jag förmodligen skitit i vilket, då det inte påverkar mig i alla fall.
  • Korsriddaren
    carnitas01 skrev 2011-08-02 16:34:14 följande:
    Förstår, men din åsikt just här grundar ju sig på egen empirisk upplevelser då blir ju det lite snett.
    Varför du ska skriva namn och information om personer som har dött förstår jag inte.
    Sen ska vi tillägga det finns en hel del som tar livet av sig med narkotiska preparat, det är inte samma som att knarka igenom sig den så kallade drogtrappan som till slut leder till döden.

Min empiriska åsikt är att man inte går vidare till tyngre droger eller dör av dom för huvudtaget.
    Men jag vet att det är bara in min lilla vattenpöl det stämmer.
    Ett gott tips är att slå upp ordet empiri först. Du har inga empiriska åsikter (det finns inte ens som begrepp), då empiri baseras på vetenskapliga prövningar, vilket inte personliga erfarenheter på ett ickevetenskapligt plan kan räknas som, någonsin.
  • Korsriddaren
    carnitas01 skrev 2011-08-02 16:37:07 följande:
    Stigmatiseringen i samhället är extrem coh häxjakten total.
    Folk är smarta att hålla sig från rampljuset som så, men det gynnar ju verkligen inte det man tror på, det går ju liksom inte komma ifrån.

Snart kommer en total explotion på detta område, och då kommer knarkkrigarna ligga och gråta både här och där.
    Vad grundar du det på? Med tanke på förbudssveriges historia, är detta föga troligt.
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)