Inlägg från: upp yours |Visa alla inlägg
  • upp yours

Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)

Borttagen användare skrev 2011-09-03 11:20:50 följande:
    jag såg en jättebra dokumentär på svt om jag minns rätt, som handlade just om droghandeln och för det mesta om politikerna i usa och om hur de hade kunnat stopppa all droghandel från sydamerika t ex men att de istället bränner upp odlingar som drabbar de enskilda bönderna, och att de gör just detta för att det utåt sätt ska se ut som de försöker komma i bukt med problemet. men egentligen så mörkläggs massor och de har en väldigt stor del i det hela. iom detta så kan jag förstå att folk tycker det är förjävligt hur drogpolitikern ser ut och att det ens finns en lag öht i många länder. att det bästa vore väl att legalisera det.. som det är nu drabbas de som röker på och även de som odlar, och de stora vinnarna är väl politikerna och de är därför de låter det fortgå. egentligen så hade droghandeln kunnat vara över för längesen men i slutändan så är det inte det politikerna vill.
    Dom enda vinnare just nu är dom som driver handeln, det vill säga dom kriminella ligor vi så kallat försöker bekämpa. (genom att skänka dom en lukrativ miljard marknad)
    Alla andra förlorar på det, politiker som lovar nått som inte kan uppnås, privatpersoner som blir bestraffade utan några verkliga brott begås och samhället i sig som blöder ofantliga resurser på bekämpning av nått som inte kan stoppas.

Droghandeln i sig kommer aldrig försvinna, det enda vi kan göra att hantera det på det minst skadliga sättet, det är som du säger rena motsatsen till det som görs idag.

• upp yours
    Borttagen användare skrev 2011-09-03 11:42:38 följande:
    fast när politikerna ibland är en del av de kriminella ligorna så blir det ju lite mer avancerat än så..
    Korruption, det var nog inte tänkt från början men är en klar "biverkning" av lagstiftningen, visa parter har fått tillgång till på tok för stora resurser.
    När tillverkarna har råd att anställa och rusta privata armeer tillräckligt stora för att kunna stå emot statlig makt så har nått gått åt helvete fel.
    Det pågår regelrätt krig just nu i Mexiko där staten för ett misslyckat kamp mot kartellerna, blod rinner på gatorna, stympade lik dumpas i avskräckande syfte, död och misär.
    Allt det endast på grund av att nån har bestämt att vissa droger är "fel"

• upp yours
    Borttagen användare skrev 2011-09-03 11:45:25 följande:
    droghandeln skulle kunna ha försvunnit men som du skriver kommer den nog aldrig göra det antagligen. lite tragiskt. jag tycker ändå inte att det är okej att testa..
    Hur skulle det gå till?

Det finns inget tragisk i att folk använder droger, det är en ny moralisk påfund.
    Bryr man sig det minsta om sin hälsa och berusar sig så är det klokt att välja droger som inte skadar så mycket. 
  • upp yours
    Borttagen användare skrev 2011-09-03 12:05:38 följande:
    jag tycker att det bästa vore om de försvann, jag tycker även inte alkohol borde vara lagligt men det är ju jag det. även om jag inser det aldrig skulle vara möjligt och det i sin tur skulle vända upp och ner på hela världen och kanske skapa mer problem, så är det ändå min åsikt. jag tycker inte det är "ny moralisk påfund". jag inser också att folk kan röka på och dricka utan att det skadar andra, och för de som har sjukdomar så kan t ex cannabis hjälpa och lindra besvären. men i stort sätt är det alldeles för mycket sjukdomar, våld m.m. som kommer av det här att jag tycker det borde försvinna helt.
    Lägg märke till att dom allra flesta drog"problem" kommer i kölvatten av lagstiftningen och inte drogerna i sig.

Beskylla droger för vad vi själva har skapat är lite dumt
  • upp yours
    Borttagen användare skrev 2011-09-03 12:07:15 följande:
    fast på ett sätt, att legalisera skulle kanske göra så att det inte var sån stor hets kring allting.. folk skulle lugna ner sig. jag vet inte, en väldigt komplicerad fråga..
    Precis så.

Man skulle öppna upp en ny marknad och skapa så behövda arbetstillfällen, skatteintäkter och besparingar skulle ligga i mång miljard klassen, hederliga medborgare skulle inte behöva frukta för sin personliga säkerhet,
    stigman som omger olagliga droger idag skulle försvinna.
    Hur länge jag än tänker på det kan jag inte hitta en negativ grej med legalisering och hittar inte en hållbar argument till fortsätta förbudet.

Cannabis är så populär och väl använd att lagarna är bevisligen tandlösa.
    Dom begränsar inte tillgången eller minskar antalet användare.

• upp yours
    Borttagen användare skrev 2011-09-05 16:17:33 följande:
    fast är det verkligen så säkert. det är därför jag tycker den frågan är så komplicerad, jag tyckte förut för några år sen att droger skulle legaliseras men idag tycker jag tvärtemot. men jag är fortfarande rätt osäker, frågan är ju om det skulle bli bättre om man förbjöd droger, om folk skulle använda droger mer eller om det skulle bli en minskning. svårt att veta det.. oavsett så begås det så mycket drogrelaterade brott, folk som dör av rattfyllor m.m. och om man kan rädda ett liv genom att folk bara slutar dricka så tycker jag det är värt det. dessutom är det väldigt många människor som tar till droger när de mår dåligt. visst, kanske det säger något om vården i sverige. oavsett så tror jag för dessa människor att det hade vart bättre om det inte var så lätt att få tag i droger.
    Så vad fick dig att ändra åsikten?
    Folk kommer använda droger oavsett vilka lagar eller bestrafningar vi försöker oss på, men det problematiska bruket av droger fallet som en sten när man inte längre låter det vara en polisiär problem utan låter vården ta hand om människor med behov.Rattfyllor har vi redan, jag skyller inte det på droger utan mer på idioter som sätter sig bakom ratten när dom inte är i skick, inga förbud kommer hindra dessa idioter från att köra bil på fyllan.
    Du lever i illusionen att det är svårt att få tag på droger idag,sanningen är den att det kan inte vara enklare, droger är fria idag och säljs utan nån som helst kontroll eller översyn, vad du än vill ha så är det bara att skaffa. Legalisering med tillhörande restriktioner begränsar tillgången lite i alla fall. Men i slutändan, om nån vill självmedicinera så finns det inget som kan hindra dom. 
    Borttagen användare skrev 2011-09-05 16:18:33 följande:
    kan du verkligen inte hitta en endaste negativ grej med legalisering om du verkligen tänker till?
    Nej det kan jag inte, vad skulle det vara?
  • upp yours
    Tom Araya skrev 2011-09-06 01:06:13 följande:
    Följande kanske också bara är lögn eller vinklad information....
    www.can.se/Drogfakta/Cannabis
    Använda can för "drogfakta" är likvärdigt med att gå in i kyrkan och fråga om gud finns

Tom Araya skrev 2011-09-06 01:12:59 följande:
    Det där tror jag inte ett skit på!
    *LOL*

Tom Araya skrev 2011-09-06 01:57:37 följande:
    Ett starkt argument för mig att fortsätta dricka alkohol men ge fan i cannabis är att alkoholhaltiga drycker har ett astronomiskt mycket större gastronomiskt värde än vad cannabis har som jag ser som enbart ett berusningsmedel.
    Du har aldrig rökt och ätit efter det vad ?

• upp yours
    Tom Araya skrev 2011-09-06 02:01:39 följande:
    Vad det gäller skador och dödlighet för olika berusningsmedel får vi inte glömma att den största risken för skador och döden inte kommer direkt av berusningsmedlets påverkan på kroppen i sig, oavsett vilka vi använder, utan av vad vi gör mot andra och oss själva när omdömet grusas av ruset.
    Största faran med cannabis är att man drunknar i soffan
    Att man skulle bli aggressiv av det och omdömeslös är ogrundad bullskit.
    Cannabis är lugnande.

• upp yours
    Tom Araya skrev 2011-09-06 15:11:20 följande:
    Jag har sett samma tendenser hos gamla och förare som pratar i mobiltelefon bakom ratten.
    Det beror knappast på att de är bättre förare utan snarare på att de känner på sig att de behöver längre reaktionstid vilket man istället skulle kunna tolka som att de faktiskt är sämre förare vilket jag är ganska säker på är fallet i just nämnda.
    Just försämrad reaktionstid är något viss forskning tytt på är en av konsekvenserna med cannabis.
    Nu orkar jag inte leta studier om det men personliga erfarenheter är att alla reaktions baserade sysslor går genom taket.
    Jag har fått på huvudet för många gånger på fps och andra spel av potheads som jag i regel sopade mattan med när dom var i nykter tillstånd.
  • upp yours
    Tom Araya skrev 2011-09-06 15:22:58 följande:
    Skador man orsakar sin omgivning behöver inte bero på aggressivitet.

Lugnande...ja, det låter ju bra men det hade även uppiggande, skärper sinnena, kreativitetshöjande mm också kunnat vara men dessa egenskaper har även mycket närliggande synonymer men betydligt negativare och som det lätt kan slå över till.

Rohypnol är även det lugnande och ångestdämpande.
    Du sa att du har sett aggressiva potheads, jag påstår motsatsen.

Rohypnol har sitt rykte att våra en bedövande våldsdrog, jag tror inte att cannabis spelar i samma liga som det laboratorie experimentet.

• upp yours
    Tom Araya skrev 2011-09-06 16:15:36 följande:
    Spel går inte att jämföra med verkliga livet på det sättet.
    Man vet spelare är benägna att ta större risker än de som tränas för samma sak i det verkliga livet.
    Ganska logiskt då spelaren inte riskerar att skadas eller dö på riktigt.
    Den ökande riskbenägenheten KAN öka framgången i det aktuelle uppdraget.
    Kemisk påverkan kan orsaka högre riskbenägenhet och därmed ge samma resultat.
    Resultatet hade troligen inte blivit detsamma om uppdraget utförts på riktigt och inte i spel.
    Du påstod att den mer försiktiga körningen beror på försämring av reaktioner vilket är bullskit, jag har själv "experimenterat" med diverse potheads och rena reaktions spel, tryck på ljud och så vidare, det fanns en klar förbättring på det området, samtidigt så berodde inte deras framgångar i fps på att dom spelade mer våghalsigt, dom jävlarna gjorde dock INGA misstag.

• upp yours
    Tom Araya skrev 2011-09-06 16:21:58 följande:
    Jag påstod aldrig att CB gör folk aggressiva om det är det du menar.
    Däremot påstod jag:
    -Att brukare av CB KAN  vara aggresiva och då menar jag att det handlar om aggressiva personer och att CB inte tar det ur dem.
    Jaha? Brukare av vad som helst KAN bli aggressiva, sen får man se till substansen, dricker en aggressiv person alko så är det nästan garanterat att denna kommer ge nån på flabben eller mucka i onödan , röker en aggressiv person cannabis så är risken minimal att denna kommer vilja förstöra sitt rus för att bråka med nån.
    Det finns säkert nån enstaka heroin brukare som KAN bli aggressiv under sitt rus även om dom flesta ligger bara med en belåten leende på sina läppar i sin egen lilla eufori.

• upp yours
    Tom Araya skrev 2011-09-06 16:28:58 följande:
    Min jämförelse handlade inte om det utan att en lugnande och/eller antidepressiv effekt inte är någon slags garanti för att den påverkade inte utför våldshandlingar eller andra brott. Rohypnol är ett exempel på det.
    Jag kan tänka mig CB också används för att lungna nerverna inför en situation som kan vara psykiskt påfrestande.

Lugn KAN innebära orädd vilket i sin tur KAN innebära kall, beräknande och våldsbenägen.
    Lägg märke till att rohypnol på egen hand har inte den effekten, den blandas dock med alko och dom droger samspelar, effekten blir känslodöda mördarmaskiner som inte tvekar för nått.

Sen så kan du lägga ner det sidospåret, rohypnol har fått ett välförtjänt rykte som våldtäkts/våldsdrog, det är INGET cannabis är känt för eller nånsin kommer bli det.
    Rena motsatsen faktiskt.

Nej, det vore direkt kontraproduktivt att använda cannabis för att utföra brott, den propagandan försvan för länge sen, det var populärt att dra på för 20 år sen att man kan få för sig att oprovocerat hugga ner sin bästa vän under ruset.
    Det försvan för det helt enkelt inte stämde och inte en jävel gick på skitsnacket.

• upp yours
    Tom Araya skrev 2011-09-06 16:37:25 följande:
    Ja, men jag hade inte påstått detta som en mening på att CB-brukare skulle vara aggressiva eller aggressivare än alkoholbrukare utan det var ett svar på ett påstående att en CB-brukare INTE är aggresiva vilket jag vet är inte sant. Folk som gärna slåss blir inte snälla, kramgoa nallebjörnar för att de brukar CB.
    Cannabis brukare BLIR inte aggressiva, fakta.
    Det kan eventuellt finnas psykfall där cannabis inte är lugnande NOG för dom.
    Finns väl alltid undantag som bekräftar regeln.

• upp yours
    Tom Araya skrev 2011-09-06 16:40:50 följande:
    Det var inte den effekten jag avsåg utan snarare att lugnande kan vara likställt med minskad rädsla och nervositet vilket underlättar valet att göra något farligt istället för att låta bli.
    Nej det kan det inte, inte när det kommer till cannabis som förutom lugnande effekt får en att tänka mycket på konsekvenser och sig själv.
    Man tänker för mycket under ruset för att ge sig på korkade grejer som kan skada en.

• upp yours
    Tom Araya skrev 2011-09-06 16:46:29 följande:
    Nu måste jag kritisera dig för bristen i att förstå innebörden i det jag skriver.
    Jag har inte påstått att CB gör folk aggressiva däremot att CB-brukare KAN vara aggressiva precis som alla andra.
    Läsförståelse, jag skrev att dom inte BLIR aggressiva, cannabis har inte ett skit med aggressivitet att göra så lägg bara ner sidospåret.

• upp yours
    Tom Araya skrev 2011-09-06 16:54:14 följande:
    Överförsiktighet är inget tecken på gott och säkert körande utan snarare på att personen ifråga borde ha låtit bli att sätta sig bakom ratten helt och hållet.
    Överförsiktighet och mer defensiv körning är att föredra alla dagar i veckan framför våghalsig körning och risktagande.
    Med det sagt så är det en självklarhet att fordon ska hanteras i nykter och helt utvilad tillstånd.

Med även det sagt så om jag skulle ha ett val att åka med en cannabispåverkad förare eller en mycket trött sådan så skulle jag välja det förstnämnda.

• upp yours
    Tom Araya skrev 2011-09-06 17:03:02 följande:
    Var påstod jag det?
    Jag börjar bli less på att upprepa mig och förklara här Skrikandes...hur är det med läsförståelsen.
    Skingra röken och läs raderna och inte mellan, exempelvis inlägg #978
    Man BLIR inte aggressiv av att röka, JA det kan finnas dom som inte blir lugnade NOG att cannabisens effekt.
    MEN aggressivitet och cannabis hör inte hemma i samma mening, lägg ner det sidospåret.

• upp yours
    bad gyal skrev 2011-09-07 14:56:45 följande:
    Ja uppenbarligen satt jag in länken ifall om någon ville läsa det. Ifall om du inte vill det har jag aldrig sagt att du ska det. Men jag tycker att du är en riktigt patetisk människa som kommer med en sådant uttalande. 
    Uppenbarligen var problemet att du försökte attention hora din blog istället för att säga nått vettigt.
    Copy paste nästa gång så du kanske lite bättre bemötande.

bad gyal skrev 2011-09-07 15:27:52 följande:
    Du glömmer tider och möten som du har dock :P
    Om du har problem med minnet så röker du uppenbarligen för mycket.
    Det är heller inget som kan tillämpas på alla, vissa får problem med minnet andra inte, det är dock en välkänt biverkning som kan slå in vid hög (hihi) konsumtion/missbruk.
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)