Inlägg från: kissepissenkatt |Visa alla inlägg
  • kissepissenkatt

Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)

Doktorn skrev 2011-08-02 14:05:55 följande:
    OK, så man tillverkar det för några kronor, beskattar det lite och är "i gamet".  För ingen illegal tillverkare kan ju göra det?  Och momsen i Sverige är fortfarande 25% i tillägg till tillverkningskostnad, påslag för transporter, lokal/personalkostnader och skatter.
    Det lär löna sig att åka till baltikum eller odla hemma om du inte väljer att subventerionera eller momsbefria skiten. Billigare än mat blir det hur som helst...

Självklart kan dom det, men det minskar deras vinster och tar bort den breda majoriteten av kunder.

Tror nog att dom allra flesta skulle föredra välupplysta butiker bemannade med kunnig personal för att köpa sina kvalitetskontrollerade produkter framför ahmed runt hörnet som desperat försöker kränga skit till småbarn.
  • kissepissenkatt
    Doktorn skrev 2011-08-02 14:17:09 följande:
    Hur ser du på ditt eget uttalande om "Så länge en tioåring med en hundring på fickan har lättare att få tag på illegala droger framför den legala alkohol så står jag kvar vid att alla droger är fria idag förutom alkohol som har fungerande restriktioner på sig och säljs till myndigt folk."

Om cannabis också var kontrollerat skulle tioåringen alltså vara tvungen att välja hash eller kokain?

(Jag vet att jag provocerar lite, vill bara veta om ditt argument att kontrollerad legalisering av cannabis skulle förbättra situationen håller tillsammans med dina tidigare argument om illegala=fria VS legala=kontrollerade droger.)

Idag när illegala droger är helt fria så kan denna tioåringen köpa kokain från samma langare och inga problem kommer göras vid transaktionen.

Om cannabis däremot skulle vara kontrollerad så skulle tioåringen helt plötsligt inte ha nån tillgång.
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 14:17:34 följande:
    Det är fortfarande inte ett argument för att legalisera CB.

Ge mig istället en hållbar anledning arför cannabis bör vara olaglig.
  • kissepissenkatt
    Doktorn skrev 2011-08-02 14:13:14 följande:
    Ok, jag förstår din tanke. Men anser du att man kan rättfärdiga cannabisförbudet i Sverige?
    Min personliga åsikt är att det inte skulle gagna Sverige att introducera en ny drog, cannabis eller annan.

I rena tankeexperiment kan man fundera över hur det hade varit om cannabis ersatte alkohol, osv, men dit kommer vi inte. Det finns ingen rimlig möjlighet att förbjuda drogen alkohol i Sverige eller något annat europeiskt land, men tanke på hur djupt rorat docialt och kulturellt det är.
    Jag skulle rösta mot ett totalförbud av alkohol, trots att jag dagligen ser alkoholens verkningar i sjukvården.

Så som jag ser på saken är en legal drog bättre än två.

Därutöver har jag full respekt för den person som propagerar för legalisering av cannabis, det är som jag tidigare nämnt en demokratisk rättighet att påverka lagstiftare. I synnerhet när ny vetenskap kommer fram och förändrar underlaget.
    Jag har också en mycket begränsad förståelse för den som medvetet brukar illegala droger idag och sedan klagar när samhällsinstanser följer gällande lag.  Jag har sagt det förut och säger det igen: ändra lagen först och rök på sedan. Gnäll inte när du hamnar i trubbel med lagen pga bruk av illegala droger idag.

Så din personliga åsikt är att man ska skada medborgare mer än drogen nånsin kan i förebyggande syfte? Det i sig bidrar till en öppen och harmonisk samhälle när hälften av folket måste frukta för sin personliga säkerhet?

Cannabis kommer aldrig ersätta alkohol, den saken är klar men den kan minska konsumtionen och därmed minska alkoholens negativa inslag på samhället.

Det finns ingen rimlig möjlighet att förbjuda NÅN drog.
    Det är aning orimlig att du som dagligen ser alkoholens baksidor försöker se till att dom kvarstår och vägrar erbjuda folk mindre skadliga alternativ.

Om ingen hade rökt hade det inte funnits nån vidare mening att ändra lagen, nu är det dock inte så nu röker hundratusentals i Sverige och visar att lagen fungerar inte och vidare försök att få den att fungera är meningslösa.
    Ett klart tecken på vansinne är att upprepa ett och samma misstag och om och igen och förvänta sig annat resultat varenda gång.

NEJ VI KAN INTE ELIMINERA NÅN DROG FRÅN SAMHÄLLET, KRIGET MOT KNARKET SKADAR LÅNGT MER ÄN ALLA DROGER KOMBINERADE och att fortsätta nått som uppenbarligen inte funkar, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra är absurt.

• kissepissenkatt
    Doktorn skrev 2011-08-02 14:37:48 följande:
    Va? Skulle tioåringen inte ha någon tillgång till kokain från langaren om cannabis fanns på Systemet?  Hur komemr det sig?

För att dom allra flesta provar inte på cola i tioårsålder, legalisera cannabis så skapar man en klar gräns mellan den och tyngre droger.

För varje produkt vi tar bort från den svarta marknaden så minskar den, tror att cannabis står bakom 60 % av den, ju mer den minskar ju mindre folk är det som har tillgång.
  • kissepissenkatt
    Doktorn skrev 2011-08-02 14:41:32 följande:
    Fast du blandar återigen ihop min personliga åsikt att jag inte vill ha fler legala droger i samhället med cannabisrökarnas gnäll på hur elakt systemet är som skadar dem så fruktansvärt.

Min personliga åsikt är inte faktaunderbyggd per se, utan speglar bara vad jag tycker. Lagbrott är något annat.

Jag har sagt det förut och säger det igen: ändra lagen först och rök på sedan. Gnäll inte när du hamnar i trubbel med lagen pga frivilligt medvetet bruk av illegala droger idag.

Jag blandar inte ihop nått, det är nära sammankopplat, man kan inte vara emot legalisering och inte ta hänsyn till konsekvenserna av förbudet, då är man aning okunnig på området eller bara ignorant.

Personliga åsikter som inte har nån grund att stå på är inte mycket att hänga i julgrannen.

Jag har också sagt det förut.
    Om ingen hade rökt hade det inte funnits nån vidare mening att ändra lagen, nu är det dock inte så nu röker hundratusentals i Sverige och visar att lagen fungerar inte och vidare försök att få den att fungera är meningslösa.
    Ett klart tecken på vansinne är att upprepa ett och samma misstag och om och igen och förvänta sig annat resultat varenda gång.
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 14:43:20 följande:
    Det behöver jag inte, för det har redan våra politiker gjort. Ringer du Rosenbad kan du säkert få ut förarbetet till gällande lagstiftning.

Jag har inte sett en hålbar argument från våra politiker förutom det moraliska tjafset om att vissa droger är "fel" och en mängd av propaganda med svag om ingen verklighetsförankring.

Kom igen nu, jag frågar dig specifikt, ge mig EN hållbar anledning till varför cannabis bör förbli förbjuden.
  • kissepissenkatt
    Doktorn skrev 2011-08-02 14:46:54 följande:
    Och majoriteten av de kvarvarande 40% torde då vara hembränd sprit, fulsprit från baltikum och hemsmugglat från Tyskland.  En svart marknad som heter duga trots att tillgängligheten på alkohol är god i Sverige. Priset högt, javisst, men det är ju en av de saker som man vet med säkerhet i drogsammanhang - ju lägre pris desto större konsumtion. Finns väl inga missbruksforskare i något land som inte är överens om den kopplingen i alla fall.

Och du ville...  legalt sänka priset på cannabis för att konkurrera ut billiga varianter?

40 % är dom resterande droger.

Man kan konkurera ut smuggelspriten också, det är bara att inse att förbud fungerar inte och man hindrar inte folk att dricka med överpriser.
    Man bjuder bara in andra aktörer med att ta ut överpriser och folket dricker lika mycket om inte mer, det är ingen mening att beställa en flaska eller fem öl till kvällen utan folk bunkrar hemma.
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 14:53:29 följande:
    Men förstår du inte vad jag säger? Läs förarbetet till lagen, där står exakt vad man beaktat och kommit fram till när man stiftade lagen. Jag har fullt förtroende för lagstiftningen som den ser ut idag. Jag tänker inte ge några personliga synpunkter på detta, i synnerhet som du precis skrev till Dr Kungen att: "Personliga åsikter som inte har nån grund att stå på är inte mycket att hänga i julgrannen."

Smart, det var just anledningen till att jag frågade efter dina men inser du själv att du inte har nått att komma med så är saken avklarat.
    Kan du inte vara snäll och återkomma när du HAR nått att komma med?
  • kissepissenkatt
    Doktorn skrev 2011-08-02 14:55:03 följande:
    Snälla nån, nu är du verkligen ute och cyklar på två punkter.

För det första kan man utan vidare vara för att svensk lag ska följas utan att behöva ta minsta hänsyn till att den som köper illegala droger själv sätter sig i klistret.  Ingen har tvingat någon att köpa cannabis (eller i vart fall lär det inte vara särskilt många som gjort det under pistolhot) och enligt cannabisförespråkare är det inte vanebildande, vilket gör att man inte heller kan skylla på drogsuget. Varje bong och hövding är inköpt i full medvetenhet om att man skiter i lagen.  Precis som att jag inte har rätt att spotta på trafikpolisen som klockar mig i 90 på 70-sträcka.  Ett lagbrott är ett lagbrott.  Om det nu inte är vanebildande eller påverkar livet på annat sätt alls så får väl alla cannabisbrukare göra ett litet uppehåll i rökningen tills lagen är ändrad (ni är ju enligt egen utsago redan i majoritet?).  Eller är det för svårt att sluta med den icke vanebildande drogen?

För det andra ska man i varje diskussion skilja på fakta (av typen "i Sverige infördes förbud mot cannabis år 1939") och personliga åsikter (av typen "jag tycker att cannabis luktar illa").  Fakta kan vara rätt eller fel, och att stoltsera med felaktiga fakta är vilseledande.  Däremot har alla rätt till en personlig åsikt, och har också rätt att uttrycka den. Personliga åsikter kan vara faktaunderbyggda, men behöver självfallet inte alls vara så.
    Det viktiga är att man kan SKILJA på dem.  Så gör det från och med nu, istället för att blanda ihop dem.

Kan och kan, vi har sett i historien vad blint lydnad leder till och jag förväntar mig faktiskt mer av vuxna idag än att utan att ifrågasätta följa lagar endast för att dom finns.
    Sen tycker jag inte att man kan hänga lagstiftningen på drogbrukaren, det är inte drogbrukare som har skapat helvetet omkring oss utan dom får snällt anpassa sig efter omständigheter skapta av andra.
    Det är den som har begått första felet som bär skulden till situationen, inte den som tvingas in i den.

Vem har sagt att cannabis inte är vanebildande? Det som stämmer är att cannabis är inte beroendeframkallande
    Självklart har du ingen rätt att spotta på polisen, vad har det med cannabisrökning att göra?

Ja det är svårt att sluta berusa sig, människan har inte lyckats sen vi började med det, ser ingen förändring på det området komma snart.
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 15:00:40 följande:
    Jag har massor att komma med, men jag ser inte vinsten att dela det med någon som varken lyssnar eller tar det till sig. Du ställde en fråga och fick ett svar. Är du inte nöjd med det, så vad kan jag göra åt den saken?!

Men ta fram det då, annars är det ingen vidare mening att du så kallat diskuterar.
  • kissepissenkatt
    Doktorn skrev 2011-08-02 15:08:54 följande:
    Så bra att du inte kritiserade mig när jag lärde dig skillanden på personlig åsikt och fakta. Då kan vi gå vidare:

Vuxna medborgare SKA ifrågasätta lagar, det är så lagar utvecklas när ett samhälle förändras. Vuxna medborgare ska okså FÖLJA lagar, det är så ett samhälle hålls ihop.  Du är mycket för sammanblandningar, men håll gärna isär samhällsdebatter runt lagändringar (som ska förekomma i media och i samhället dagligen) och kriminella handlingar (som alltid ska stävjas i samhället).

Det är INTE synd om drogbrukare som medvetet bryter mot lagen och blir upptäckta.

Kan du förklara vem som "tvingas in i" situationen runt drogbrukaren?  Är det cannabisbrukaren som sökt upp sin langare, betalat för drogen och tar med den hem som "tvingats in"?

Lärde mig ....??? Nu tycker jag att du ska varva ner en aning, är det nån som ska lära sig nått så är det du om du presenterar åsikter bland fakta, ts fråga berör åsikter, sedan har diskussionen här gått långt ifrån ynka åsikter.

Vuxna medborgare bryter mot lagar som passar, det har vi alltid gjort och det kommer vi alltid att göra, därför är det inget annat än ren idioti att ha en samling av lagar man VET ingen kommer följa.
    Det är värre idioti att med lagar splittra samhället i två delar.

Det är ALLTID synd om folk som råkar ut för maktmissbruk.

det är samhället som har skapat drogproblemen och vi har inget val än att leva i dom.
    Med enkla ord vi tvingas in i det.
  • kissepissenkatt
    Doktorn skrev 2011-08-02 15:49:28 följande:
    Fast det var ju du som skrev "Personliga åsikter som inte har nån grund att stå på är inte mycket att hänga i julgrannen" vilket är helt uppåt väggarna. Och så förklarade jag att man har rätt att ha vilka åsikter man vill, faktaunderbyggda eller ej.

Och du har rätt i att det är synd om människor som råkar drabbas av maktmissbruk.

Det är däremot inte synd om människor som själva av fritt val väljer att utföra kriminella handlingar och sedan blir påkomna.  Det är inte maktmissbruk utan maktutövning, sådant som polisen, domstolar och sociala myndigheter ägnar sig åt för att upprätthålla den lag som även cannabisbrukare känner till.

Jag känner ingen som tvingats att göra illegala inköpa av cannabis, och ingen av de jag träffat på akutklinik eller missbruksenhet har påstått sig varit tvingad att köpa cannabis. Alla har gjort det av eget fritt val, medvetna om att de gör en kriminell handling. Ingen av dem har ännu startat en folkrörelse för lagändring. Men klagar gör de allihop.

Absolut, men det finns en gräns där en åsikt övergår till att direkt dumförklara skribenten, speciellt om denna envist insisterar på att hålla fast vid den trots att försök till att korrigera den lite görs.

Maktmissbruket startar inte hos dom som försöker sig på ett omöjligt uppdrag att upprätthålla lagar som inte kan upprätthållas det startar hos dom som har skapat situationen och försöker beröva medborgare dom mest elementära mänskliga rättigheter, rätten till sin egen kropp.

Vi tvingas till att finna oss i nuvarande situation.
    Att anmärka enorma brister i en hållen linje är inte att klaga.
  • kissepissenkatt
    Neblina skrev 2011-08-02 16:40:08 följande:
    Nej och jag har ju heller aldrig påstått att min åsikt skulle representera "vad statistiken säger",
    Ja eftersom att folk kräver statistik och bevis på min åsikt så skulle dessa bevis då vara att lämna ut personuppgifter, eftersom man anser att min åsikt inte är sann. Min åsikt som är grundad på vad jag fått erfara stämmer, de har börjat med cannabis sedan gåt över till tyngrre saker för de inte upplever samma rus. jag har inte sagt någonstans att så är fallet i alla fall, utan just i dessa fall. Därför anser jag att cannabis kan vara dörren till tyngre saker, grundat på vad jag sett.
    men tyvärr ser folk inte skillnaden mellan en personlig åsikt grundat på  vad man sätt och att hävda något.
    Snart begär man väl statistik om varför folk ogillar färgen grön.

Du verkar tro att knark erbjuder exakt samma rus och det är styrkan som varierar.
    Cannabisrus förändras inte med tiden, man kan eventuellt bygga upp tolerans men det åtgärdas snabbt med några dagars icke rökande.

Jag förstår att man i regel tror mer på det man själv ser och inte det man hör eller läser men det är som tur väldigt få som går vägen du beskrev,
  • kissepissenkatt
    Ikka skrev 2011-08-02 18:18:08 följande:
    Jag svarade nej, i Sverige är det olagligt och det tycker jag är jädrigt bra. Det finns väldigt många anledningar till att det bör förbli så också. 

Samtidigt, människan är en väldigt nyfiken varelse och jag dömer inte ut någon som går över gränsen och testar - handlar inte om det. Alla kan göra misstag eller låta sin nyfikenhet vinna i stundens hetta liksom. Inte en big deal på det sättet. Bryr mig inte om ifall en människa har testat en gång eller ingen gång alls, lägger inget värde i det,  däremot kan det ju bli kinkigare än så av att låta nyfikenheten vinna i värsta fall när det kommer till droger...

För mig hade det inte varit ok att ens testa en enda gång med tanke på vad skiten kan göra med en, kroppsligt och psykiskt. Har sett det hända på relativt nära håll, de flesta av dem har tagit sig helskinnade ur det hela så småningom och mår bra i dag men råkade illa ut på vägen nedåt så att säga.

Dessa droger det skrivs om här brukar vara inkörsporten till starkare grejer, därför tycker jag det är bra med noll tolerans och att vi inte legaliserar skiten.

Och ja, jag vet att alkohol också går att missbruka, liksom mat, tobak etc. etc., men vad de kemiska substanser som finns i droger gör med hjärnan som kan bli bestående skrämmer skiten ur mig. Människan som fanns före drogerna kan helt suddas bort och bli något annat.  Värst av alla tänkbara missbruk enligt mig. Det värsta är att det kan räcka med att ha testat en gång för att vilja ha mer, därför skulle det inte kännas rätt, eller jag skulle inte våga, testa ens en enda gång - oavsett om det blev legaliserat här eller inte....

Vad skulle det vara?
    Än så länge finns det tusentals anledningar att genast avskaffa skadliga lagar som inte levererar nån positiv resultat men inte en enda för att behålla det som det är.

Vad kan "skiten" göra kroppsligt och psykiskt? vad jag vet så är cannabis en lätt drog som inte påverkar fysiken och eventuella biverkningar som ligger på psyket är dels snabbt övergående och kräver långvarig kontinuerlig användning.

Det finns ingen inkörsport förutom den första drogen man tar, det är den som öppnar dörren och lär folk att man kan berusa sig, vilka droger man sedan testar är upp till var och en.
    Det finns däremot EN enda detalj som ger gateway teorin en gnutta trovärdighet, det är LAGSTIFTNINGEN som placerar cannabis bland andra droger som säljs okontrollerat av samma försäljare.
    Gatewayteorin är en legalisrings argument ;-D tror du använder den lite fel.

Cannabis lämnar inga permanenta skador och fungerar med vår egen canaboida system vi har i kroppen, Du är kanske inte är medveten men vad cannabis erbjuder är mer eller mindre ämnen vi redan har i kroppen.
  • kissepissenkatt
    Neblina skrev 2011-08-02 18:26:11 följande:
    De killar jag kände inklusive min fästman rökte cannabis, trots upphåll blev ruset svagare varje gång de blev alltså toleranta. Gick över till tyngre saker i hopp om att få samma rus som tidigare, hur dessa rus kändes vet jag inte eftersom jag aldrig testat droger, dock blev det självklart fast.
    Många tror att man måste pröva heroin flera gånger för att eventuellt bli fast, det räcker med en gång för att få starka sug efter drogen. är väldigt individuellt hur man reagerar på heroin.

Toleransen försviner efter några enstaka dagar.

Om du menar att din fästman gick över till tyngre droger för att få "tillbaka" cannabis rus så ursäkta mig men han var en jubelidiot, tror inte att så var fallet utan mer att du missförstår nått.

Ja, heroin erbjuder en total verklighetsflykt och skapar en obeskrivlig eufori, heroin är även den ENDA drogen som har den styrkan och effekten.
    Dock så handlar inte tråden om heroin så dom effekter är irrelevanta här, vi kan hålla oss till ämnet och konstatera att cannabis saknar såna egenskaper.
  • kissepissenkatt
    Neblina skrev 2011-08-02 18:35:16 följande:
    Ja jag tänker inte hymla visst finns det folk som testar cannabis och sedan inte går över på tyngre saker, absolut.
    Jag ser sårbarheten redan från att man börjar puffa cannabis faktiskt, vissa går över till tyngre saker för att de mår dåligt, på grund av grupptryck eller just för att de gillar ruset.
    Så visst finns det andra saker som spelar in att man är dum nog och testar, men att man fortsätter med droger är ju inte för sårbarhetens skull utan för att det är beroende.
    Hade det inte varit beroendeframkallande hade många kunnat sluta.

Nu hivar du däremot rena faktafel omkring dig.
    Cannabis är inte beroendeframkallande, det är en drog som alla andra och man är långt ifrån dum som testar.
    Man går inte vidare till andra droger för att man tycker om cannabisrus, ett enormt korkat påstående, som att säga att jag ska äta kyckling idag FÖR att jag älskar oxfile.

Det verkar som du vill tvångt ta bort ansvar från dina bekanta och sätta den på en syndabock.
  • kissepissenkatt
    Neblina skrev 2011-08-02 18:37:28 följande:
    Nej jag har inte missförstått, i och med att jag var ihop med honom då han missbrukade. Han hade allt att leva för och var glad och positiv, inte nergången på det sättet att man tar droger för att fly från verkligheten. utan för att han älskade ruset som cannabis gav, sedan blev han tolerant och dum nog testade han då heroin för att se vad den hade för effekt. och ja en gång räckte sedan var han fast.

Och jag ser fortfarande inte vad cannabis har med saken att göra, han testade heroin och fastnade för det.
    Okey, det är trist att folk tar såna beslut uppenbarligen utan relevant kunskap, jag själv skulle inte testa heroin om så jag fick pengar för det, jag vet helt enkelt för mycket om den.
    Men OM jag nu skulle omvärdera min ställning och prova så skulle cannabis inte ha nått med saken att göra och ja jag har rökt.
  • kissepissenkatt
    Neblina skrev 2011-08-02 19:17:24 följande:
    Nu syftate jag på heroin som är beroendeframkallande inte cannabis.
    Och jo jag anser att det är fruktansvärt dumt att testa cannabis, dels är det en drog och dessutom inte laglig.
    men visst vill ni försköna cannabis så tänker jag inte fortsätta diskussionen.

Vi vet att heroin är beroende framkallande, tråden handlar dock inte om heroin.
    Givetvis är cannabis en drog, en mycket mild och skonsam sådan ställt ex vid alkohol, tvivlar på att du kallar alkoholkonsumenter för fruktansvärt dumma för att dom har en gång i tiden testat.
    Den är än så länge inte laglig, det har du rätt i, men lagar hindrar ingen från att prova.

Vem försöker försköna cannabis? Att komma med lite korrekt fakta och inte personliga åsikter eller propaganda är inte att försköna.
  • kissepissenkatt
    Neblina skrev 2011-08-02 19:18:17 följande:
    Nej jag har uppmärksammat att du inte ser vad cannabis har med saken att göra.

Det finns en anledning till det, han tog sitt eget beslut att testa den tyngsta drogen han kunde hitta, det var inte cannabis som fick han att göra det hur mycket du än försöker att få till det.
    Neblina skrev 2011-08-02 19:20:01 följande:
    Spelar ingen roll hur jag än förklarar och förklarar.
    Så ni får fortsätta diskussionen utan mig, jag vägrar försköna cannabis, och min åsikt är att det är inkörningsporten sedan vad ni tycker om mina åsikter spelar mig föga roll faktiskt.

Du förklarar inget, än så länge har du bara kommit med personliga åsikter, faktafel och försök att belasta cannabis för andras misstag

Ingen förskönar cannabis här, gatewayteorin har varit dött ganska länge nu, det har blivit konstaterat att det inte finns några gateway droger.
    Det är fakta och inga försköningar.
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)