Ikka skrev 2011-08-02 18:18:08 följande:
Jag svarade nej, i Sverige är det olagligt och det tycker jag är jädrigt bra. Det finns väldigt många anledningar till att det bör förbli så också.
Samtidigt, människan är en väldigt nyfiken varelse och jag dömer inte ut någon som går över gränsen och testar - handlar inte om det. Alla kan göra misstag eller låta sin nyfikenhet vinna i stundens hetta liksom. Inte en big deal på det sättet. Bryr mig inte om ifall en människa har testat en gång eller ingen gång alls, lägger inget värde i det, däremot kan det ju bli kinkigare än så av att låta nyfikenheten vinna i värsta fall när det kommer till droger...
För mig hade det inte varit ok att ens testa en enda gång med tanke på vad skiten kan göra med en, kroppsligt och psykiskt. Har sett det hända på relativt nära håll, de flesta av dem har tagit sig helskinnade ur det hela så småningom och mår bra i dag men råkade illa ut på vägen nedåt så att säga.
Dessa droger det skrivs om här brukar vara inkörsporten till starkare grejer, därför tycker jag det är bra med noll tolerans och att vi inte legaliserar skiten.
Och ja, jag vet att alkohol också går att missbruka, liksom mat, tobak etc. etc., men vad de kemiska substanser som finns i droger gör med hjärnan som kan bli bestående skrämmer skiten ur mig. Människan som fanns före drogerna kan helt suddas bort och bli något annat. Värst av alla tänkbara missbruk enligt mig. Det värsta är att det kan räcka med att ha testat en gång för att vilja ha mer, därför skulle det inte kännas rätt, eller jag skulle inte våga, testa ens en enda gång - oavsett om det blev legaliserat här eller inte....
Vad skulle det vara?
Än så länge finns det tusentals anledningar att genast avskaffa skadliga lagar som inte levererar nån positiv resultat men inte en enda för att behålla det som det är.
Vad kan "skiten" göra kroppsligt och psykiskt? vad jag vet så är cannabis en lätt drog som inte påverkar fysiken och eventuella biverkningar som ligger på psyket är dels snabbt övergående och kräver långvarig kontinuerlig användning.
Det finns ingen inkörsport förutom den första drogen man tar, det är den som öppnar dörren och lär folk att man kan berusa sig, vilka droger man sedan testar är upp till var och en.
Det finns däremot EN enda detalj som ger gateway teorin en gnutta trovärdighet, det är LAGSTIFTNINGEN som placerar cannabis bland andra droger som säljs okontrollerat av samma försäljare.
Gatewayteorin är en legalisrings argument ;-D tror du använder den lite fel.
Cannabis lämnar inga permanenta skador och fungerar med vår egen canaboida system vi har i kroppen, Du är kanske inte är medveten men vad cannabis erbjuder är mer eller mindre ämnen vi redan har i kroppen.