Inlägg från: kissepissenkatt |Visa alla inlägg
  • kissepissenkatt

Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)

Korsriddaren skrev 2011-08-02 13:27:33 följande:
    • Den skaran har vi redan idag. Individen väljer själv om den vill stå utanför samhället eller inte.

• Jag kan inte svara på frågan. 

Korrekt, den skaran har vi redan skapat och vi satsar stora pengar på att göra den större (samt bär ytterligare kostnader för det)

Inte? Men nån hum måste du väl ha?
    20 miljarder levererar ingen som helst positiv resultat så hur många till anser du att samhället har råd att spendera på att slå ut egna medborgare och med det ytterligare minska skatteintäkter?
  • kissepissenkatt
    Doktorn skrev 2011-08-02 13:29:44 följande:
    Randomised controlled trial, eller mer utföligt en "prospektiv randomiserad, kontrollerad dubbelblindad studie". Det är den metod som ger den högsta tillförlitligheten i medicinska studier.

Att följa utvecklingen i samhället av bruk/missbruk kopplat till misshandelsfall/samhällsekonomi/socioekonomisk status är antingen socialvetenskap eller gränslandet socialmedicin. Denna forskning är betydligt svajigare eftersmo den påverkas av faktorer som svarsfrekvens, mörkertal, ekonomisk konjunktur, osv.

Om det var "självklart" (för att låna ett uttryck från tråden) att alkoholen minskade så kan jag kanske övertygas om fördelarna med cannabis. Jag är dock rädd att alkoholen blir kvar i oförminskad grad tillsammans med en ny drog som kan florera fritt utan rädsla för lagbrott.  Yterligare tveksam blir jag när man blandar in "bekymret med klassningen av morfin som illegal drog".  Plötsligt känns det som att vi är på ett sluttande plan - om man tillåter en, varför ska vi stanna där?  Vad är det egentligen för fel på heroin?

Antal drogbrukare kommer varken öka eller minska, endast antal droger som kommer öka utslaget på samma antal användare det är inget annat än simpel logik att dagens dominerade drog kommer minska i omsättning

Cannabis är heller ingen ny drog, den har funnits med oss i 15 000 år, det är snarare förbudet som är en ny påfund.
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 13:32:46 följande:
    Du får gärna lobba för ett kriminaliserande av tobak och alkohol också för min del hade det varit helt ok.

Och skapa yterligare kriminalitet och våld i samhället?
  • kissepissenkatt
    Doktorn skrev 2011-08-02 13:33:33 följande:
    Så med "släpp allt fritt" menar du att man ska införa fungerande restriktioner?  Som att cannabis säljs på Systemet eller liknande?

Slipper man problemet med illegal smuggling då alltså?  För det förekommer väl ingen illagal marknad för hembränd sprit, fulsprit från baltikum och privatsmugglad öl från Tyskland idag?  Eller?

Precis.

ja, sätter man en konkurrenskraftig pris på produkten så slår man ut den illegala handeln eller åtminstone minimerar den till obefintlig storlek.
    Samma sak man skulle kunna göra med spriten idag om man valde att konkurera och inte försöka minska på konsumtionen med överpriser.
  • kissepissenkatt
    Doktorn skrev 2011-08-02 13:39:15 följande:
    OK, och var har du fått idén att det varken kommer att bli fler elelr färre missbrukare med en ny drog?  Så gott som alla välgjorda studier i missbruksmedicin som jag tagit del av visar en hyggligt rak kurva mellan missbruk och tillgänglighet av drogen.  Ju mer det finns och lättare att få tag på, desto mer ökar både bruk och missbruk. I alla populationer man studerat.
    Varifrån kommer din "logik" att om man inför fler åtkomliga droger i samhället så komemr inga nya brukare att tillkomma utan bara gamla att bli bland(miss)brukare?

Det är förbudet och utanförskapet den skapar som är den största anledningen till att folk skärmar av sig och börjar missbruka.
    Här bortser vi från skaran av folk som själv medicinerar.

Du missar även att legalisering innebär minskad tillgång, det är är under förbudet som tillgången ökar.

Skulle du testa heroin endast för att du kunde och visste att du inte blev straffad för det?
    Jag skulle då inte det men jag skulle vara glad om personen som gjorde det inte blev stämplad och behandlad som andra klassens medborgare aka knarkare.
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 13:41:48 följande:
    Kriminalitet och våld? Är det alla rökare som i abstinens går bärsärk då eller?

Nej men folk kommer inte sluta dricka eller röka bara för att vi inför ett förbud så nån måste hoppa in och stå för försäljningen, ytterligare svart marknad med ljusskygga hänsynslösa typer bakom den.
    Du kanske har sneglat in vad hände i usa när dom försökte förbjuda sprit
  • kissepissenkatt
    Doktorn skrev 2011-08-02 13:44:31 följande:
    Samma sak som jag skrev i inlägg #428. Den svenska alkoholpolitiken bygger på en restriktiv hålning till begreppet tillgängliget. Höga skatter, inget nattöppet på Systemet, hög åldersgräns osv.  Det finns RIKLIGT med väl underbyggda studier som visar att ökad tillgänglighet föder ökat bruk och missbruk. Inget snack om saken.

Din tanke är alltså att cannabis ska säljas under "kontrollerade former" på Systembolaget (motsvarande) med till en sådan tillgänglighet och ett sådant pris att det inte lönar sig att ta in skatte- och momsfritt från baltikum och Tyskland?  Då tror jag att din dröm är en ren utopi.
    Legaliserat cannabis på Systemet i framtiden?  Kanske...  Inte omöjligt i min värld.
    Cannabis för tonårigar, billigt och bra i Svergie i framtiden?  Knappast.  Och med en mer restriktiv hållning än så kommer den svarta marknaden att florera fritt, precis som med alkoholen idag.

Du får helt enkelt bestämma dig för vilka frågor ditt nya parti ska driva inför nästa val.  "Lättare drogåtkomst för ungdomar under 20!" kan vara en paroll för dig.  Lycka till!

Och vi ser klart och tydligt att höga skatter inget nattöppet osv bidrar bara till att smuglingen ökar och nätshoppar gnuggar händerna under tiden pallar flyter från tyskland.
    Konsumtionen däremot, den förblir.

Vem har sagt nått om cannabis till tonåringar, restriktioner innebär bland annat åldersgräns.
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 13:52:12 följande:
    Huvuddelen av medborgarna kommer att respektera lagen och de som väljer att inte göra det får lagföras.

Bullskit, huvuddelen av befolkningen skulle bara säga "ge fan i min sprit" och dricka som det dracks innan.
    Det har som sagt redan testats, kolla hur det gick.
  • kissepissenkatt
    Doktorn skrev 2011-08-02 13:53:49 följande:
    Alkoholkonsumtionen i Sverige har väl ökat sedan införsel av alkohol inom EU underlättades genom att begränsningarna lättades?

Men vilka restiktioner vill du ha då?
    Du vill att svenskarna ska kunna köpa alkohol och cannabis på systemet, under kontrollerade former. Till ett sådant pris att smuggling inte lönar sig?  Det ska alltså vara skatte- och momsbefriat?  Cannabis och brännvin ska skattebefrias medan mjölk och bröd ska vara mombelagt?  Är det att ta ansvar?

Eller ska priset vara så högt att det finns en svart marknad, trots att argumentet för legalisering var att döda den illegala handeln?

Det ska givetvis inte vara skattebefriat, var fick du det ifrån?
    Man kan utan att blinka halvera alkoholpriset och fortfarande gå med vinst, cannabis är egentligen bara ogräs man kan tillverka för några kronor kilot så det finns breda utrymmen att beskatta produkten och fortfarande hålla sig i gamet.
  • kissepissenkatt
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 13:59:25 följande:
    Om det är USA du syftar på, så bevisar det ingenting. Sverige är inte USA, varken kulturellt eller politiskt.

Människan har bevisat att droger kommer användas oavsett vilka lagar vi har.
    I dom mest restriktiva länder kan man få livstid eller dödsstraff för drogbruk, det drogas inte mindre där.
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)