Inlägg från: Krokig Krokofant |Visa alla inlägg
  • Krokig Krokofant

Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)

Korsriddaren skrev 2011-08-02 13:19:19 följande:
    På din första fråga, JA. Använder man narkotika så har man sagt ja till att porta sig själv från körkort och arbetsmarkand. Individens egnal beslut.

Det sista är ett riktigt utopiskt scenarie, men är det fortfarande olagligt så skall de lagföras. 
    Ok, så som jag förstår så anser du att befolkningen skall lagföras oavsett hur många som drabbas och oavsett vad det får kosta.

Då undrar jag å andra sidan, har du aldrig begått något lagbrott själv?
    One by one, one by one.
  • Krokig Krokofant
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 13:23:39 följande:
    Jaha, så först är det fel på lagarna, sen är det fel på politikerna och slutligen är alla i samhället i princip idioter, för att de inte gör allt i sin makt för att få CB avkriminaliserat. Intressant...
    Men korsriddaren, vad är det för tramsig halmdocka du pillat ihop? Känner du att den intellektuella grunden för dina argument börjar krackelera?

Jag tolkar ditt utspel som ett symptom för svaghet.
    One by one, one by one.
  • Krokig Krokofant
    Doktorn skrev 2011-08-02 13:29:44 följande:
    Randomised controlled trial, eller mer utföligt en "prospektiv randomiserad, kontrollerad dubbelblindad studie". Det är den metod som ger den högsta tillförlitligheten i medicinska studier.

Att följa utvecklingen i samhället av bruk/missbruk kopplat till misshandelsfall/samhällsekonomi/socioekonomisk status är antingen socialvetenskap eller gränslandet socialmedicin. Denna forskning är betydligt svajigare eftersmo den påverkas av faktorer som svarsfrekvens, mörkertal, ekonomisk konjunktur, osv.

Om det var "självklart" (för att låna ett uttryck från tråden) att alkoholen minskade så kan jag kanske övertygas om fördelarna med cannabis. Jag är dock rädd att alkoholen blir kvar i oförminskad grad tillsammans med en ny drog som kan florera fritt utan rädsla för lagbrott.  Yterligare tveksam blir jag när man blandar in "bekymret med klassningen av morfin som illegal drog".  Plötsligt känns det som att vi är på ett sluttande plan - om man tillåter en, varför ska vi stanna där?  Vad är det egentligen för fel på heroin?
    Söker man på Cannabis och Randomised controlled trial får man upp 310000 svar så med andra ord har det utförts ett otal sådana. Men bortsett från det, vore det inte lämpligare att man från statens sida satsade 72 miljoner på en RCT-studie visavi cannabis än att kasta dessa skattepengar på en propagandakampanj?

Vad har du för belägg för att alkoholen blir kvar i oförmiskad grad? Det är nämligen inte speciellt vanligt att man konsumerar cannabis och alkohol eftersom utfallet ofta blir att man blir trött och somnar. Jag vet att min empiriska erfarenhet inte är speciellt intressant men jag upplever att det är många som varit storkonsumenter av alkohol som går över till cannabis och drar rejält ner på sin alkoholkonsumtion. Gjorde även en undersökning på flashback och fick samma resultat.

På tal om socialmedicin, trots att vi inte har några RCT-studier på mephedron som är det rätt uppenbart att den drogen är väldigt hälsofarligt och starkt beroendeframkallande.
    One by one, one by one.
  • Krokig Krokofant
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 13:30:41 följande:
    • Måste du ställa alla frågor två gånger? Räcker det inte med ett svar på varje fråga?

• Det har jag säkert. Vi är som samhällsmedborgare skyldiga att känna till ALLA lagar, men få av oss gör det.
    Anser du att du borde lagföras för ditt lagbrott?
    One by one, one by one.
  • Krokig Krokofant

Doktorn skrev 2011-08-02 13:49:50 följande:

Ledsen att behöva undervisa dig i vetenskapsteori, men att du får träffar på orden "cannabis" och "Randomised controlled trial" i Medline (för du sökte väl inte på Google???) betyder inte att det gjorts 310000 bra dubbelblindade studier på cannabis.  Att orden förekommer i samma text betyder inte att studien gjorts på det ämnet.  Prova att söka på orden "volvo" och "livsfarlig" - är bilen dödlig om du får 1000 träffar, eller måste du upp i 5000 innan du är säker på att fordonet måste undvikas till varje pris?

Om jag gör motsvarande empiriska studie i min vänskapskrets där vi ofta prata om dessa saker drar jag slutsatsen att vi skulle dricka lika mycket vin och whisky, men dessutom röka på ibland. (Miss)bruket skulle öka.
    Se där värdet av empiriska studier.
    Ok, jag förstår din tanke. Men anser du att man kan rättfärdiga cannabisförbudet i Sverige?
    One by one, one by one.
  • Krokig Krokofant
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 13:51:24 följande:
    Jag minns inte om man slopat böter för att gå mot röd gubbe eller inte, men skulle jag få stå mitt kast och snällt betala.
    Anser du att man kan rättfärdiga cannabisförbudet i Sverige?
    One by one, one by one.
  • Krokig Krokofant
    Doktorn skrev 2011-08-02 14:13:14 följande:
    Ok, jag förstår din tanke. Men anser du att man kan rättfärdiga cannabisförbudet i Sverige?
    Min personliga åsikt är att det inte skulle gagna Sverige att introducera en ny drog, cannabis eller annan.

I rena tankeexperiment kan man fundera över hur det hade varit om cannabis ersatte alkohol, osv, men dit kommer vi inte. Det finns ingen rimlig möjlighet att förbjuda drogen alkohol i Sverige eller något annat europeiskt land, men tanke på hur djupt rorat docialt och kulturellt det är.
    Jag skulle rösta mot ett totalförbud av alkohol, trots att jag dagligen ser alkoholens verkningar i sjukvården.

Så som jag ser på saken är en legal drog bättre än två.

Därutöver har jag full respekt för den person som propagerar för legalisering av cannabis, det är som jag tidigare nämnt en demokratisk rättighet att påverka lagstiftare. I synnerhet när ny vetenskap kommer fram och förändrar underlaget.
    Jag har också en mycket begränsad förståelse för den som medvetet brukar illegala droger idag och sedan klagar när samhällsinstanser följer gällande lag.  Jag har sagt det förut och säger det igen: ändra lagen först och rök på sedan. Gnäll inte när du hamnar i trubbel med lagen pga bruk av illegala droger idag.
    Vad ligger till grund för din åsikt som läkare(?) att det inte skulle gagna Sverige legalisera cannabis?

Ditt rättfärdigande av alkoholen legala status är fullständigt applicerabart på cannabis. Vi har i Sverige haft en cannabiskultur de senaste 50 åren. Trots ett 80-årigt förbud mot cannabis och en häxjakt de senaste 30-40 åren (läs din kollega Bejerot från KI), så verkar varken skrämselpropaganda eller polisiära insatser råda bot på den ökande konsumtionen. Vad skiljer alkohol och cannabis på den punkten?

Annars upplever jag att det står rätt klart hur du förhåller dig till laglydnad och individers bristande dito. Jag kritiserar inte att polisen upprätthåller lagen, min kritik är snarare mot själva lagen då den både kostar mer än den smakar, verkar snarare öka konsumtionen än minska den, berikar kriminella och kriminaliserar en stor del av befolkningen.
    One by one, one by one.
  • Krokig Krokofant
    Doktorn skrev 2011-08-02 14:36:23 följande:
    Jag har svårt att precisera vad som ligger bakom min personliga åsikt. Inte lätt att analysera sig själv och ta reda på den saken.  Men jag har svårt att acceptera fler legala droger i samhäller, precis som du har svårt att acceptera vissa drogers illegala status.  Och jag respekterar fullt ut din åsikt i frågan, även om jag inte delar den.

Håller inte med dig om att "cannabiskulturen" skulle ha samma "tyngd" som akoholkulturen i Europa. Om man tittar på TV, i filmer, tidningar och ute i samhället så ser man överallt situationer där alkohol ibland skönmålas (dyrt vin, bubblande champagne) och ibland demonifieras (alkoholister som orsakar olyckor, mm). I böcker skrivs om vin och mat, i tidningar skrivs om whisky och choklad.  Alkohol är ett etablerat begrepp i samhället.
    Det kan mycket väl vara så att cannabis lever ett "undergroundliv" och inte får publicitet i TV, tidningar, osv, såsom alkohol får, just på grund av den svartmålning som du påstår finns.  Men det ändrar inte det faktum att vi idag i media och samhälle INTE har samma exponering och normaliseringsförhållande till cannabis som till alkohol.  Just de grunder du själv beskriver (svarmålning, demonisering, häxjakt) ligger till grund för att de sociala förutsättningarna i samhället för cannabis skiljer sig fundamentalt från de för alkohol. De är INTE jämförbara.  Jag tror du kan fråga vem som helst i samhället om de anser att alkohol och cannabis har liknande kulturer i svenskt och europeiskt samhälle - förmodligen svarar de flesta nej (möjligen baserat på just den häxjakt du beskrivt - men det förändrar inte att förutsättningarna är och förblir olika).

Och jag vidhåller att du ska göra ditt bästa för att ändra på lagen. Har du majoriteten med dig så kommer lagen att ändras. Så enkelt är det. 
    Jag uppskattar ditt ärliga svar. Personligen delade jag din åsikt tidigare och rättfärdigade den med att samhället skall verka för en så frisk och hälsosam befolkning som möjligt. När jag sedan skrapade på ytan upptäckte en rad motsägelser och en politik som gör mer skada än nytta. Och som dessutom verkar inte kunna rättfärdigas varken pragmatiskt eller vetenskapligt.

Cannabiskulturen har inte samma tyngd, men å andra sidan är det ju 75 miljoner cannabiskonsumenter i Europa. Det finns massor musik (reagge,hiphop t.ex.), böcker, film (Pinapple Express, Wack) och TV-seriver (That 70's show / Weeds). Bortsett från detta så finns det massor av cannabisreferenser i en stor del av populärkulturen idag, i synnerhet den amerikanska. Mestadels förskönande likt alkoholen, de enda som demoniserar den är just media och etablissemanget.

Jag önskar att jag hade kunnat göra något mer konkret för att legalisera cannabis, men i dagsläget kan jag inte mer än att debattera. Tyvärr är det ett enormt stigma att vara pro-cannabis offentligt. Jag skulle t.ex. bli av med mitt jobb om det kom fram att jag är pro-cannabis enligt företagets policy.
    One by one, one by one.
  • Krokig Krokofant
    Korsriddaren skrev 2011-08-02 14:45:48 följande:
    Kunde du inte få med fler personangrepp i all den texten? "Det tycker jag tyder på en svaghet hos dig" Skrattande. Jag hoppas att du ser det orimliga i att du på något sätt skulle vara i stånd till att bedöma min intellektuella kapacitet, men jag hyser mina tvivel.
    Fint svärd du har på din avatar, synd bara att du fäktar så illa.
    One by one, one by one.
  • Krokig Krokofant
    Neblina skrev 2011-08-02 14:51:09 följande:
    Därför att jag anser inte att jag varken ska behöva försvara hurvida mina upplevelser är sanna eller behöva smälla upp med statistik för att jag har en åsikt grundad på vad jag själv upplevt. Jag bygger min åsikt på det jag själv sätt och inte genom statistik.
    Ja, men det kallas ju också för fördomar. Jag kan t.ex. hävda att kvinnor är svagare fysiskt och mentalt eftersom att jag upplever detta. Kvinnor har lättare till gråten och är oftast rädda. Dessutom tappar de massor av blod varje månad och djur som tappar blod blir svaga. Kvinnor är beroende av mäns mentala styrka för att vara välmående. Titta bara på alla ensamstående mammor som lever i misär.
    One by one, one by one.
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)