Inlägg från: Neblina |Visa alla inlägg
  • Neblina

Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)

AK47 skrev 2011-08-01 11:39:17 följande:
    Okey, då tar vi det från början, du inser kanske att din närmiljö, det vad du har sett kan inte projekteras över på andra?
    På samma sätt som mina döda släktingar på inget sätt talar för hur andra hanterar sina fordon.

Jag kan ta att du har fått för dig att cannabis leder till skit för att du har sett nån enstaka gå fel väg i livet men det tar inte bort dom resterande 95 % av drogbrukare som aldrig kommer få problem med sina droger.

Nej, såna åsikter har ingen som helst verklighetsförankring.
    Ja du får tycka vad du vill men det förändrar inte varken min åsikt eller ståndpunkt i att cannabis är inkörningsporten för en del att gå över till tyngre saker.
    Så spelar liksom ingen roll vad varken statistik eller annat säger, jag har fortfarande MIN åsikt efter det jag sätt, sedan om folk kan aceptera det eller inte spelar inte mig någon roll faktiskt.
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Neblina
    Pallas skrev 2011-08-01 14:30:38 följande:
    Men bekymrar det dig inte att dina åsikter är grundade på anekdoter? Det du anser är som att säga att det inte är farligt att röka, eftersom ett par människor i din närhet rökt två paket om dagen hela sitt liv och blev 90 år.
    inte alls, alla grundar inte sina åsikter på statistik utan även på personliga erfarenheter.
    Sedan skrev jag att JAG anser det vara inkörsporten till tyngre missbruk, med det läste man visst inte.
    Alltså ignorerade man att detta är min personliga åsikt inte ett påstående för att så här är det.
  • Neblina
    AK47 skrev 2011-08-01 14:30:16 följande:
    Men då så, jorden ÄR platt och i centrum av universum, jag skiter stort i att modern forskning säger att så är inte fallet.
    Det är min åsikt och den orubblig.
    Jag bryr mig heller inte att man idiotförklarar sig själv med åsikter som saknar stöd i verkligheten.

I det verkliga livet så finns det bara en "inkörsport" och det är den första drogen man använder, vad det är skiftar från människa till människa men i mitt fall var det nikotin, följd av alkohol, cannabis sen kom koffein och en del andra droger.
    Ja jag är inte förvånad längre över att man inte får ha personliga åsikter efter det man sett, utan att behöva slänga upp statistik, åsikter kan ju alldrig vara okej utan påbackning
    Det är skillnad på att hävda saker och ha en åsikt, så snälla försök se skillnaden är du snäll.
    Du skriver som att du tolkar att jag hävdar att så är det,  fastän jag enbart sagt min personliga åsikt att jag anser att det är inkörningsporten.

Men ja nästa gång ska jag be om att få statistik för någon som svär över hundar som  kröker rygg på kyrkogården, för jag vill ju ha statistik över om det är vanligt. annars kan man ju inte ha en sådan åsikt
  • Neblina
    AK47 skrev 2011-08-01 19:03:28 följande:
    Det är skitsamma om du slänger fram skit som ett påstående, "personlig åsikt" eller en slutgiltig sanning, ett felaktig påstående är ett felaktig påstående hur du än väljer att presentera det.

Sen är man en klok människa om man kan ta till sig det vad andra säger och inse sina brister i form av skeva åsikter utan verklighetsförankning

Hundar på kyrkogården har inget att göra med att du smutskastar 100 000 tals människor runt om i landet som råkar använda cannabis.
    En gång för alla, cannabis leder inte till tyngre missbruk, det finns inget i drogen som får folk att längta efter andra droger.
    Jaha så då har dessa personer inte dött då menar du eftersom man inte får ha åsikter baserat på saker som har hänt. åter igen skillnaden mellan att ha en personlig åsikt och hävda något, är två helt skillda ting.
    Vill folk ta åt sig så varsegod, jag är emot droger liksom många andra.
  • Neblina
    AK47 skrev 2011-08-01 19:20:58 följande:
    Det har dom säkert, cannabis var dock inte det som bidrog till det eller var den direkta orsaken.

Om du nu ska presentera nått som en åsikt utan nån som helst uppbackning så underlättar det att skriva att du TROR att så är fallet.
    Så kan vi som vet lite bättre säga dig hur det är för det går inte riktigt ihop med din tro.
    De flesta brukar kunna förstå vad man menar när man skriver min åsik ( vilket bettyder min och inte resten av samhället, jag är bara en person ), sedan är det ju givetvis jätte tråkigt om man sitter och överanalyserar ord och får det till något som det inte alls menat. men jag anser faktiskt inte att jag ska behöva vara övertydlig i det jag skriver, vi är ju trots allt alla vuxna människor i denna tråd
  • Neblina
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 09:11:44 följande:
    Neblina, jag förmodar att du är en intelligient människa som kritiskt granskar fakta och väljer vetenskap framför anekdoter.

Som AK47 säger, ett felaktigt påstående är ett felaktigt påstående oavsett om man väljer ge det olika epitet som personlig åsikt, självupplevd erfarenhet osv.

Får man fråga varför du, är infrågasatt, väljer inte försvara sanningshalten i din åsikt utan försvara rätten till att ha en åsikt? Är det för att du vet att din åsikt inte klarar en faktagranskning?
    Därför att jag anser inte att jag varken ska behöva försvara hurvida mina upplevelser är sanna eller behöva smälla upp med statistik för att jag har en åsikt grundad på vad jag själv upplevt. Jag bygger min åsikt på det jag själv sätt och inte genom statistik.
  • Neblina
    carnitas01 skrev 2011-08-02 10:29:53 följande:
    En åsikt inte mycket värd mot fakta fakltiskt, och det är ett faktum att gateway teorin är inte mer en en teori som inte visar sig i verkligheten.

Sen att du har en åsikt som är att du är emot droger kan jag respektera, så länge du inte anser det är okey att tvinga folk och skada folk för att upprätthålla din åsikt.
    Det är då en åsikt är farlig till och med.
    Och det är precis det jag försökt få fram men folk vägrar läsa vad jag faktiskt skriver, jag har hela tiden sagt att detta är min personliga åsikt inte ett hävdande att så är det.
    Hade jag velat hävda att cannabis alltid leder till tyngre missbruk hade jag lagt fram fakta för det, men nu är det som sagt en personlig åsikt byggt på vad jag själv sett och att lägga upp statistik på personliga åsikter byggda på vad man sett är ganska omöjligt. om jag inte ska börja skriva ut namn och information om personerna som dött.
  • Neblina
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 15:00:12 följande:
    Ja, men det kallas ju också för fördomar. Jag kan t.ex. hävda att kvinnor är svagare fysiskt och mentalt eftersom att jag upplever detta. Kvinnor har lättare till gråten och är oftast rädda. Dessutom tappar de massor av blod varje månad och djur som tappar blod blir svaga. Kvinnor är beroende av mäns mentala styrka för att vara välmående. Titta bara på alla ensamstående mammor som lever i misär.
    Jaha så nu har man fördommar för att man har sett flera som börjat med cannabis och när de inte upplever samma känsla går de över till tyngre saker. Spännande...
  • Neblina
    Nej men hallå! Nu får ni sluta med påhoppen, man kan faktiskt disskutera utan att gå till angrepp och förminska ned varandra!
  • Neblina
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 15:11:58 följande:
    Ja, eftersom att majoriteten av dem som börjar med cannabis går inte över till tyngre droger. Danmark är det land i Europa där de felsta testat cannabis. Uppemot 50% - jag kan tänka mig att i Köpenhamnsområdet är siffran mycket högre. Trots det är inte de flesta danskar tunga narkomaner. Och en stor del av de hemlösa tunga narkomaner i Köpenhamn är svenska metadonflyktningar.

Hur bemöter du min empiriska slutsats? Jag har jobbat 8 år i Köpenhamn.
    Känner inte att jag behöver bemöta det du kallar för empiriska slutsats eftersom det är min personliga åsikt, som sagt min åsikt har inget med statistik att göra.
  • Neblina
    Krokig Krokofant skrev 2011-08-02 15:23:06 följande:
    Jag tror du lägger diskutionen på fel nivå igen. Du debatterar för rätten till din åsikt (oavsett hur många gånger du blir emotsagd), jag debatterar sanningshalten i din åsikt.

Du har rätt till din åsikt, men anser du att den hade stått sig mot en vetenskaplig studie?
    Hade jag påstått att det jag skrivit gäller alla hade du givetvis haft rätt att ifrågasätta mitt hävdande, en personlig åsikt efter erfarenheter är dock inget påstående, så vad försöker du bevisa? Att jag inte skulle ha rätt till min åsikt, du vet jag har inte hävdat något bara delgett en åsikt. Sedan om du anser att den är bra eller dåligt har liksom inte med saken att göra.
  • Neblina
    carnitas01 skrev 2011-08-02 16:34:14 följande:
    Förstår, men din åsikt just här grundar ju sig på egen empirisk upplevelser då blir ju det lite snett.
    Varför du ska skriva namn och information om personer som har dött förstår jag inte.
    Sen ska vi tillägga det finns en hel del som tar livet av sig med narkotiska preparat, det är inte samma som att knarka igenom sig den så kallade drogtrappan som till slut leder till döden.

Min empiriska åsikt är att man inte går vidare till tyngre droger eller dör av dom för huvudtaget.
    Men jag vet att det är bara in min lilla vattenpöl det stämmer.
    Nej och jag har ju heller aldrig påstått att min åsikt skulle representera "vad statistiken säger",
    Ja eftersom att folk kräver statistik och bevis på min åsikt så skulle dessa bevis då vara att lämna ut personuppgifter, eftersom man anser att min åsikt inte är sann. Min åsikt som är grundad på vad jag fått erfara stämmer, de har börjat med cannabis sedan gåt över till tyngrre saker för de inte upplever samma rus. jag har inte sagt någonstans att så är fallet i alla fall, utan just i dessa fall. Därför anser jag att cannabis kan vara dörren till tyngre saker, grundat på vad jag sett.
    men tyvärr ser folk inte skillnaden mellan en personlig åsikt grundat på  vad man sätt och att hävda något.
    Snart begär man väl statistik om varför folk ogillar färgen grön.
  • Neblina
    kissepissenkatt skrev 2011-08-02 16:52:32 följande:
    Du verkar tro att knark erbjuder exakt samma rus och det är styrkan som varierar.
    Cannabisrus förändras inte med tiden, man kan eventuellt bygga upp tolerans men det åtgärdas snabbt med några dagars icke rökande.

Jag förstår att man i regel tror mer på det man själv ser och inte det man hör eller läser men det är som tur väldigt få som går vägen du beskrev,
    De killar jag kände inklusive min fästman rökte cannabis, trots upphåll blev ruset svagare varje gång de blev alltså toleranta. Gick över till tyngre saker i hopp om att få samma rus som tidigare, hur dessa rus kändes vet jag inte eftersom jag aldrig testat droger, dock blev det självklart fast.
    Många tror att man måste pröva heroin flera gånger för att eventuellt bli fast, det räcker med en gång för att få starka sug efter drogen. är väldigt individuellt hur man reagerar på heroin.
  • Neblina
    carnitas01 skrev 2011-08-02 16:48:34 följande:
    Var problemet uppstår är när din personliga åsikt och egna empiriska erfarenhet säger att man går vidare till tyngre droger.
    Då såklart när din åsikt är det motsatta, blir det väldigt svårt att acceptera en sådan åsikt eftersom den totala verkligheten är den motsatta.

Jag förstår däremot vad du baserar din åsikt på, tyvärr så kan jag inte ta den som en sanning just pga att verklighetens statistik stöder inte din åsikt.
    (Lika lite som min åsikt om att man aldrig får problem med CB, bara för alla jag känner som konsumerar CB är arbetande familjefäder/mödrar med ordnade liv och inte har det minsta problem med CB).
    åter igen jag anser att det är inköärningsporten, sedan får folk tycka precis vad de vill.
    Vill man inte tro på det jag sett fine, tänker som sagt inte försöka övertyga folk om att detta var inkärningsvägen för dessa killar.
    Dock kan jag tycka det är synd att dessa killars liv och vad som faktiskt hänt dom inte tros på, det är ungefär som att sudda ut en människas existens.
  • Neblina
    Yastyria skrev 2011-08-02 18:32:01 följande:
    Jag förstår att det var väldigt jobbigt för dig, och det är synd och skam att det ska behöva hända alls.

Men! Jag hade vänner i tonåren som alla provade cannabis. Några fortsatte med tyngre grejer, men de flesta mår hur bra som helst idag och ingen av dom håller på med något längre.

Nu vill jag inte verka dömande eller något sådant, men de av mina vänner som fastande var just dom som inte var trygga i sig själva. Dom hade redan börjat sno cyklar, bilar och dyl. innnan drogerna kom in i bilden. Jag anser att det inte är drogerna som är problemet, utan utsattheten.

Att skylla på knarket är att fösa undan det riktiga problemet. Men det är bara min åsikt.
    Ja jag tänker inte hymla visst finns det folk som testar cannabis och sedan inte går över på tyngre saker, absolut.
    Jag ser sårbarheten redan från att man börjar puffa cannabis faktiskt, vissa går över till tyngre saker för att de mår dåligt, på grund av grupptryck eller just för att de gillar ruset.
    Så visst finns det andra saker som spelar in att man är dum nog och testar, men att man fortsätter med droger är ju inte för sårbarhetens skull utan för att det är beroende.
    Hade det inte varit beroendeframkallande hade många kunnat sluta.
  • Neblina
    kissepissenkatt skrev 2011-08-02 18:33:08 följande:
    Toleransen försviner efter några enstaka dagar.

Om du menar att din fästman gick över till tyngre droger för att få "tillbaka" cannabis rus så ursäkta mig men han var en jubelidiot, tror inte att så var fallet utan mer att du missförstår nått.

Ja, heroin erbjuder en total verklighetsflykt och skapar en obeskrivlig eufori, heroin är även den ENDA drogen som har den styrkan och effekten.
    Dock så handlar inte tråden om heroin så dom effekter är irrelevanta här, vi kan hålla oss till ämnet och konstatera att cannabis saknar såna egenskaper.
    Nej jag har inte missförstått, i och med att jag var ihop med honom då han missbrukade. Han hade allt att leva för och var glad och positiv, inte nergången på det sättet att man tar droger för att fly från verkligheten. utan för att han älskade ruset som cannabis gav, sedan blev han tolerant och dum nog testade han då heroin för att se vad den hade för effekt. och ja en gång räckte sedan var han fast.
  • Neblina
    kissepissenkatt skrev 2011-08-02 18:40:17 följande:
    Nu hivar du däremot rena faktafel omkring dig.
    Cannabis är inte beroendeframkallande, det är en drog som alla andra och man är långt ifrån dum som testar.
    Man går inte vidare till andra droger för att man tycker om cannabisrus, ett enormt korkat påstående, som att säga att jag ska äta kyckling idag FÖR att jag älskar oxfile.

Det verkar som du vill tvångt ta bort ansvar från dina bekanta och sätta den på en syndabock.
    Nu syftate jag på heroin som är beroendeframkallande inte cannabis.
    Och jo jag anser att det är fruktansvärt dumt att testa cannabis, dels är det en drog och dessutom inte laglig.
    men visst vill ni försköna cannabis så tänker jag inte fortsätta diskussionen.
  • Neblina
    kissepissenkatt skrev 2011-08-02 18:44:32 följande:
    Och jag ser fortfarande inte vad cannabis har med saken att göra, han testade heroin och fastnade för det.
    Okey, det är trist att folk tar såna beslut uppenbarligen utan relevant kunskap, jag själv skulle inte testa heroin om så jag fick pengar för det, jag vet helt enkelt för mycket om den.
    Men OM jag nu skulle omvärdera min ställning och prova så skulle cannabis inte ha nått med saken att göra och ja jag har rökt.
    Nej jag har uppmärksammat att du inte ser vad cannabis har med saken att göra.
  • Neblina
    carnitas01 skrev 2011-08-02 18:47:02 följande:
    Blir allvarligt förvirrad av det du försöker säga, där din åsikt verkar ska gälla utanför din lilla vattenpöl.
    Och det hoppas jag du inte menar för då går vi till vida världen där gateway teorin är stendöd.
    Spelar ingen roll hur jag än förklarar och förklarar.
    Så ni får fortsätta diskussionen utan mig, jag vägrar försköna cannabis, och min åsikt är att det är inkörningsporten sedan vad ni tycker om mina åsikter spelar mig föga roll faktiskt.
  • Neblina
    carnitas01 skrev 2011-08-02 21:36:12 följande:
    Detta sätt att använda ordet är vanligt när folk presenterar sina egna upplevda som sanning för alla.
    Och Neblin använder det som fakta, fattar du inte ens en sådan enkel sak.
    Men seriöst , har du något att säga om mig kan du göra det direkt till mig, och inte tala med andra om mig.
    Och ja mina åsikter är fakta för MIG, helt otroligt vad man än skriver så ska man vända på det tusen gånger om för att få det till det som passar.
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)