Inlägg från: Tore 131 |Visa alla inlägg
  • Tore 131

Min dotter har börjat stamma...

Jag är helt ny här i Familjeliv. Hamnade här då jag sökte på Skype... Jag 50+ började stamma i unga år och först nu börjar jag greppa problemet... mitt problem. Om jag hade ett barn som började stamma så skulle jag fundera över vad "Vad gör man" ?
    Så här tänker jag. Som förälder skulle jag börja .......att........alltid.......tala.......i .......lågt........taltempo.   Och ...utan.       att  förklara   det   något    närmare  mer   än     att     säga    att    .... jag ....   tycker    ....   om  ....    att     ...  tala   .... på  ...  det    ....här   ..... sättet.  Om barnet skulle undra över hur jag talar.     Och  INTE   uppmana   barnet    att börja     tala   så   själv.  
    Möjligtvis   om  barnet  bara  pratar  på   med  mycket stamning   säga:  Jag    ...      hör    ....    inte     ......   vad    ....           du    ....  säger !  Visst detta är mycket känsligt och gråten kan bara nära.
    Ställ   naturliga  frågor  och  anmärk aldrig på barnets tal vad beträffar  stamning - mer än det jag skrev "  Jag    hör    inte    vad   du   säger    !        Barnet skall omedvetet   börja tala  som jag gör  - tal går ju normalt med automatik  -  och tanken är att få in det lugna tempot i barnets tal  -  det är långt senare man kan börja tala om hur man talar   och  taltempo och andning. Men inte till det lilla barnet.
      Tycker Ni detta låter intressant !     Skriv gärna till mig [email protected] eller ring  08 663 41 16   Idag har jag inte problem med stamning - och om jag har det så gäller det bara att hoppa in i detta som jag beskrivit ovan.
      Tore Wolff

Svar på tråden Min dotter har börjat stamma...