Min dotter har börjat stamma...
Jag är helt ny här i Familjeliv. Hamnade här då jag sökte på Skype... Jag 50+ började stamma i unga år och först nu börjar jag greppa problemet... mitt problem. Om jag hade ett barn som började stamma så skulle jag fundera över vad "Vad gör man" ?
Så här tänker jag. Som förälder skulle jag börja .......att........alltid.......tala.......i .......lågt........taltempo. Och ...utan. att förklara det något närmare mer än att säga att .... jag .... tycker .... om .... att ... tala .... på ... det ....här ..... sättet. Om barnet skulle undra över hur jag talar. Och INTE uppmana barnet att börja tala så själv.
Möjligtvis om barnet bara pratar på med mycket stamning säga: Jag ... hör .... inte ...... vad .... du .... säger ! Visst detta är mycket känsligt och gråten kan bara nära.
Ställ naturliga frågor och anmärk aldrig på barnets tal vad beträffar stamning - mer än det jag skrev " Jag hör inte vad du säger ! Barnet skall omedvetet börja tala som jag gör - tal går ju normalt med automatik - och tanken är att få in det lugna tempot i barnets tal - det är långt senare man kan börja tala om hur man talar och taltempo och andning. Men inte till det lilla barnet.
Tycker Ni detta låter intressant ! Skriv gärna till mig [email protected] eller ring 08 663 41 16 Idag har jag inte problem med stamning - och om jag har det så gäller det bara att hoppa in i detta som jag beskrivit ovan.
Tore Wolff