• IssaPissa

Min dotter har börjat stamma...

Min dotter som är 3,5 år har alltid pratat rent och bra, hon började prata tidigt men de senaste veckorna har hon börjat stamma en hel del.

Jag, Men och liknande ord verkar vara svåra att få ur sig när hon ska börja meningar. Hon har aldrig stammat tidigare så jag kan itne släppa tanken på vad det kan bero på.

Är det tillfälligt eller kommer hon nu att fortsätta stamma?

Har givetvis inte sagt eller påpekat något till henne alls men tog upp det med maken igår när hon hade somnat och han ahde också märkt det.

Kan man göra något åt detta?

• Svar på tråden Min dotter har börjat stamma...
  • JeanneDArc

Jag hade nog bara väntat ett tag och sett om det gick över av sig själv. Min dotter på 4 år har haft en hel del skumma perioder som bara har försvunnit av sig själv. För tillfället kan hon upprepa samma ord typ 7 ggr innan hon förtsätter prata. Det verkar som att hon då försöker komma på hur hon ska uttrycka sig, eftersom hon har lärt sig rätt mycket nya svårare ord på sistone. Hon har också varit snabb med talet.

• elles mamma

Min dotter började också stamma plötsligt när hon var 3.5 år. Enligt BVC var det mycket vanligt och att det brukar försvinna senast vid 5års ålder. Nu är min dotter 7.5 och stammar fortfarande så nu går hon hos logoped. Enligt logopeden är det 50% chans att hon kommer sluta stamma innan hon blir tonåring men som sagt chansen är lika stor att hon alltid kommer att stamma.

• Mom2006

Dottern stammade också vissa perioder under hennes talutveckling så avvakta och sen vad de säger på  4 års kontrollen.

• IssaPissa

Tack för era svar! Känns skönt att veta att det varit likadant för andra.

Just nu sitter hon och bubblar en massa och nästa varenda mening startar med stamning. Nyss var hon väldigt uppspelt och då stammades det ännu mer.

Det kommer fakiskt hit en familj imorrn där frun är logoped, så jag ska försöka hitta ett tillfälle att ta upp det med henne utan att dottern hör.

Det är ju inte hela världen att hon stammar eg, men man tänker ju en massa på det nu när det kommit så plötsligt.

• Maria222

Jag stammade mycket som liten, var väldigt tidig med talet... men det växte bort av sig själv.

pojke 0706 och pojke 1008.
  • Asia1

kanske så kallad funktionell stamning? det kan ske när språkutvecklingen går snabbare än munnens finmotoriska utveckling.

• Mosaik

En vän till mig har en son som har mycket öroninflamationer, så fort han får det början han stamma jättemycket... När antibiotikan börjat verka och han hör bättre slutar han stamma igen.
    En liten tanke bara.

• Snooz

Vår kille som är 4 år har oxå stammat en period. Det verkade precis som att munnen inte hann med allt han ville säga och det gick över av sig själv.

• alven85

Min mans morbror stammar så när hanns son i tidig ålder också började stamma lite åkte dom in och kollade upp det på en gång. De fick hjälp med en talpedagog och det försvann efter en kort tid. Då sa dom att det var viktigt att man tog tag i det på en gång så man inte vänjer sig vid att stamma...
    Men detta var 10 år sen så det kanske är andra riktlinjer nu.

• Julia1234

Samma här, vår son började plötsligt att stamma i treårsåldern. Gick dock över ganska så snabbt. Tror bara han höll på i någon månad.

• Maloma

Min son på 2,5 år har samma stammning, nästan uteslutande första ordet i meningar. Jag, den, det osv... alltså inte vissa ljud som han hakar upp sig på. Jag ahr tänkt att de tär nog inget att vara orolig för, utan väntar till 3årskontrollen hos BVC med att ta upp det.
    Det jobbiga är att inte hjälpa honom med ordet han försöker säga, utan vänta tills han får fram ordet. Ibland kommer han på sig själv, bryter "loopen" och börjar om och då går det bra.
    I början var det bara hemma, men efter ett par veckor började han stamma öven hos dagmamman.
    Ibland gör han de tinte, och om han tex sjunger en sång är det inga problem.
    Gillar förklaringen att talet har utvecklats snabbare än munnens finmotorik som någon skrev ovan.

• Tore 131

Jag är helt ny här i Familjeliv. Hamnade här då jag sökte på Skype... Jag 50+ började stamma i unga år och först nu börjar jag greppa problemet... mitt problem. Om jag hade ett barn som började stamma så skulle jag fundera över vad "Vad gör man" ?
    Så här tänker jag. Som förälder skulle jag börja .......att........alltid.......tala.......i .......lågt........taltempo.   Och ...utan.       att  förklara   det   något    närmare  mer   än     att     säga    att    .... jag ....   tycker    ....   om  ....    att     ...  tala   .... på  ...  det    ....här   ..... sättet.  Om barnet skulle undra över hur jag talar.     Och  INTE   uppmana   barnet    att börja     tala   så   själv.  
    Möjligtvis   om  barnet  bara  pratar  på   med  mycket stamning   säga:  Jag    ...      hör    ....    inte     ......   vad    ....           du    ....  säger !  Visst detta är mycket känsligt och gråten kan bara nära.
    Ställ   naturliga  frågor  och  anmärk aldrig på barnets tal vad beträffar  stamning - mer än det jag skrev "  Jag    hör    inte    vad   du   säger    !        Barnet skall omedvetet   börja tala  som jag gör  - tal går ju normalt med automatik  -  och tanken är att få in det lugna tempot i barnets tal  -  det är långt senare man kan börja tala om hur man talar   och  taltempo och andning. Men inte till det lilla barnet.
      Tycker Ni detta låter intressant !     Skriv gärna till mig [email protected] eller ring  08 663 41 16   Idag har jag inte problem med stamning - och om jag har det så gäller det bara att hoppa in i detta som jag beskrivit ovan.
      Tore Wolff

• Ruggugglan

Min dotter var ungefär lika gammal när hon började stamma. Vi tog kontakt med BVC som lugnade oss med att en del barn börjar stamma när språkutvecklingen tar fart men att det går över. Stämde med min dotter och hon slutade stamma efter ett tag

• Fru Sveden

Vår son är också 3,5år och hade en period innan jul då han stammade hela tiden, men det verkar ha gått över nästan helt nu. (Han var väldigt sen i sin språkutveckling)

• vargaa

Har också hört att det kan vara en del av utvecklingen av talet. Avvakta och vänta ut barnet när det pratar så kommer det säkert tillrätta. Hade också väntat till nästa kontroll om det inte blev värre men hade nog tagit upp det med förskolan om hon går där och fråga hur de ser på det samt hur de bemöter henne när hon stammar där.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
Svar på tråden Min dotter har börjat stamma...