• Leoella

Hus med radon!

Det är farligt, men det går ju att åtgärda. Finns en firma som hållit på med detta i många många år och arbetar över hela landet. Radovent heter de. www.gulex.se/firmainfo/radovent_ab/931125832308.htm Annars brukar en del ventilationsföretag också kunna göra radonsaneringar.

Om ni vill ha huset, KÖP, men ni ska såklart försöka pruta ner priset motsvarande vad en radonsanering kan tänkas kosta för er. Nu vet jag inte hur det är när det ligger precis PÅ gränsvärdet - antar att man inte kan få något bidrag från staten då? Och då faller ju i viss mån prutargumentet.

Men det HAR diskuterats att sänka gränsen till 100 och om DET görs så måste/bör ni ju sanera. Detta kan ni ta med köparna som argument för at pruta.

Gooogla på radonsanering och leta upp fakta!!  Sen ska ni pruta. Men avstå inte från köp om ni verkligen vill ha det tycker jag!

• Leoella
    u77 skrev 2011-01-05 14:09:03 följande:

Jag skulle aldrig köpa ett hus med radon även om man kan sanera det.

Varför? Radonutstrålning sker överallt där vi vistas, ute i naturen osv. SKillnaden är att det kan bli "instängt" och därmed få mer påverkan i ett hus.

När det är sanerat så ÄR det ju sanerat. Då har luften lika låga värden som den har när du går ut i skogen på din skogspromenad. Då är ju faran borta.

Har du kontrollerat radonhalten där du bor nu?
  • Leoella
    u77 skrev 2011-01-05 14:15:36 följande:
    Jepp radonhalten i vårt hus är obefintlig. Sånt kollar man ju självklart upp innan ett köp.
    Ja, det är ju klokast. Jag förstår dock fortfarande inte varför man "aldrig skulle köpa ett hus med höga radonvärden även om det går att sanera". När det är sanerat så kan man ju få lika obefintlig radonhalt som i ert nuvarande hus menar jag.
    (Dessutom är ju inte mätvärden statiska, det kan ändra sig över tid varför man ändå bör göra om mätning typ var 15:e år och då skulle ju ert hus kunna drabbas. Säljer du då?)
  • Leoella
    Tokstolla skrev 2011-01-05 14:26:14 följande:
    Nej, sanerat betyder bara att det är inom vissa maxgränsvärden... för ca 10 år sedan var maxvärdet 400. Det har mao halverats på väldigt kort tid! Vet i katten vad gränsvärderna blir om 10 år till och då kan det vara för sent... Det är inte bara till att flytta där ifrån då. Du har blivit utsatt för redan för höga världen...
    ööö, ja? Och de maxgränsvärdena ligger just nu på 200.

Ja, man har blivit utsatt för "höga" värden under tiden.  Högre än vad som rekommenderas när värdet sänks. Så är det ju. Men både 400, 300 o 200 ÄR mycket låga värden (såvitt man vet idag). Det förhöjer risken för lungcancer, men det är fortfarande väldigt få fall som direkt BARA härrör från radon. Oftast är det rökning i kombination med radon som är farligast.

Vad är det jag uttryckt oklart.....??
  • Leoella
    Tokstolla skrev 2011-01-05 14:26:14 följande:
    Nej, sanerat betyder bara att det är inom vissa maxgränsvärden... för ca 10 år sedan var maxvärdet 400. Det har mao halverats på väldigt kort tid! Vet i katten vad gränsvärderna blir om 10 år till och då kan det vara för sent... Det är inte bara till att flytta där ifrån då. Du har blivit utsatt för redan för höga världen...
    Förresten så är det ju just därför man gör en mätning/kontroll innan man köper. Och förstås inleder saneringen direkt i samband med köpet.

Att försäkra sig mot alla framtida riktvärden innebär ju att du får sortera bort vartenda hus med värden över... tja, säg 50 bq (eller över 30? 20? 10?)

Det kommer ju nya riktvärden och rekommendationer vad gäller miljoner med saker omkring oss. Att sia om framtidens forskning är ju kanske lite vanskligt och svårt att leva sitt liv efter? Att veta att vällingen vi ger våra barn om 10 år kanske visar sig vara cancerframkallande, att om 20 år få veta att användandet av dagens mobiler ökat risken med hjärnskador med xx%  - tja, själv skulle jag tycka det var svårt att leva livet så.... det går liksom inte att försäkra sig mot mer än vad man vet.

Man måste ju utgå från vad man vet (eller kanske anar) idag. Klart att så låg radonhalt som möjligt är bäst, men just därför kollar man upp innan husköp och sanerar om det är så att det är en hög halt.
  • Leoella
    u77 skrev 2011-01-05 15:43:45 följande:

Kan jag tänka mig att göra.

Vad? Sälja?

Jag är nyfiken på vad du  menar och tänker! Kan du utveckla?

(Jag får intrycket av att du vill ha ett garanterat radonfritt hus "naturligt"? och i så fall förstår jag inte skillnaden på det och ett hus som via sanering uppnår samma låga värden? För det ÄR faktiskt i realiteten ingen skillnad. Om luften innehåller 100 bq så får din kropp påverkan motsvarande 100 bq oavsett om det är "sanerad" luft eller råkade vara så låg markstrålning (eller ventileras per automatik av byggnadstekniken som använts) av sig självt från början, Men jag kanske har missförstått?)
  • Leoella
    u77 skrev 2011-01-05 15:58:37 följande:
    Mkt till att jag inte skulle köpa ett radonhus är mestadels för att det finns så mkt mer roligare saker som man måste lägga ut pengar på med ett husköp.
    Fast grejen är ju att om huset har radon över gränsvärdet så finns det ju ett argument att PRUTA motsvarande vad radonsanering kostar. Det är inte ett onormalt resonemang. Så gör man ju även om man hittar andra fel på huset. Så då blir ju  pengarna ut ungefär desamma oavsett.

Så gjorde vi när vi flyttade till vårt hus som har höga radonvärden i vattnet (egen brunn). Vi prutade motsvarande vad det kan tänkas kosta att sätta in radonavskiljare. Och det var inga problem.

Sen kan ju alltid säljaren säga att den prissänkningen redan ingår i det satta priset (om de har en nygjord mätning som finns med i annonsen).
  • Leoella
    u77 skrev 2011-01-05 16:15:12 följande:
    Ja allt är ju relativt...

Det beror ju helt å hållet på i vilket skick huset är i, om man måste renovera kök, badrum, byta tak, byta värmekälla, byta fönster etc etc...

DÅ har man endel annat att punga ut pengar på och framförallt ORK.

Men om huset är tiptop om man då får det billigare så kanske det.
    Nästa hus vi köper ska det dock inte behövas göra nåt på mer än lite tapetbyte.
    Ja, så kan det ju vara.

Radonkostnaden blir ju dock fortfarande plus/minus 0 om man har prutat ner priset motsvarande. Och det är ju inget man kanske ens bör ge sig på själv... inte för att dra ventilationsrör och sätta in fläktar i sig är svårt, men det krävs viss kunskap för att sätta dem på rätt ställen för att just få en effekt som minskar radonhalten i huset.

Vi resonerade som er för övrigt; ville ha ett hus där vi slapp göra en massa STORA arbeten. Allt renoverades 2007 så huset är i fräscht skick. Sen tillkommer ju alltid saker ändå, men det är skönt att slippa jobba med huset i 2 månader på heltid INNAN man kände att man kunde flytta in. Så; jag förstår precis ert resonemang om att slippa göra så mycket!!
Svar på tråden Hus med radon!