• Celia03

Hus med radon!

Vi är mycket intresserade av ett hus som vi tyvärr precis har fått veta har 200Bq/kbm, alltså precis på gränsvärdet. Det känns väldigt oroande... Hur farligt är det egentligen med radon? Kan man göra nåt åt radonproblem? Borde vi köpa huset eller inte?

• Svar på tråden Hus med radon!
  • u77
    Vilka skador kan radon ge på kroppen?

Radon är en radioaktiv gas. Den avger alfastrålning som utanför kroppen vanligen fastnar på huden och där inte gör så stor skada. Men radon och radondöttrar som kommer in i kroppen genom andningsvägarna till lungorna kan bli kvar i lungorna och orsaka lungcancer.

Den främsta orsaken till lungcancer är rökning. Men radondöttrar samverkar med rökning och ökar risken för cancer. Partiklar från cigarrettrökning är mycket små och håller sig svävande länge i luften. De fungerar också som bärare för radondöttrar och håller dessa kvar i luften. Rökning och radon ökar därför risken för lungcancer även för den som inte röker själv men
    vistas i ett rum där någon röker.

Sannolikt är radon skadlig även för ickerökare.

Kopierat från arbetsmiljöverket.

Jag skulle aldrig köpa ett hus med radon även om man kan sanera det.

• Leoella

Det är farligt, men det går ju att åtgärda. Finns en firma som hållit på med detta i många många år och arbetar över hela landet. Radovent heter de. www.gulex.se/firmainfo/radovent_ab/931125832308.htm Annars brukar en del ventilationsföretag också kunna göra radonsaneringar.

Om ni vill ha huset, KÖP, men ni ska såklart försöka pruta ner priset motsvarande vad en radonsanering kan tänkas kosta för er. Nu vet jag inte hur det är när det ligger precis PÅ gränsvärdet - antar att man inte kan få något bidrag från staten då? Och då faller ju i viss mån prutargumentet.

Men det HAR diskuterats att sänka gränsen till 100 och om DET görs så måste/bör ni ju sanera. Detta kan ni ta med köparna som argument för at pruta.

Gooogla på radonsanering och leta upp fakta!!  Sen ska ni pruta. Men avstå inte från köp om ni verkligen vill ha det tycker jag!

• Leoella
    u77 skrev 2011-01-05 14:09:03 följande:

Jag skulle aldrig köpa ett hus med radon även om man kan sanera det.

Varför? Radonutstrålning sker överallt där vi vistas, ute i naturen osv. SKillnaden är att det kan bli "instängt" och därmed få mer påverkan i ett hus.

När det är sanerat så ÄR det ju sanerat. Då har luften lika låga värden som den har när du går ut i skogen på din skogspromenad. Då är ju faran borta.

Har du kontrollerat radonhalten där du bor nu?
  • u77

Jepp radonhalten i vårt hus är obefintlig. Sånt kollar man ju självklart upp innan ett köp.

• st elmos fire

Alla hus har väl mer el mindre radon? Så länge de inte ligger precis på gräns värdet?

• Frontline

När min bror kollade på hus så hade det ett värde av 400Bq/kbm och det var lika farligt som att röka en cigarett om dagen, men dom som gjorde mätningarna tyckte ändå att man skulle fixa till ventilationen så det vart under gränsvärdet...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Tokstolla
    Leoella skrev 2011-01-05 14:11:10 följande:
    Varför? Radonutstrålning sker överallt där vi vistas, ute i naturen osv. SKillnaden är att det kan bli "instängt" och därmed få mer påverkan i ett hus.

När det är sanerat så ÄR det ju sanerat. Då har luften lika låga värden som den har när du går ut i skogen på din skogspromenad. Då är ju faran borta.

Har du kontrollerat radonhalten där du bor nu?
    Nej, sanerat betyder bara att det är inom vissa maxgränsvärden... för ca 10 år sedan var maxvärdet 400. Det har mao halverats på väldigt kort tid! Vet i katten vad gränsvärderna blir om 10 år till och då kan det vara för sent... Det är inte bara till att flytta där ifrån då. Du har blivit utsatt för redan för höga världen...
  • Leoella
    u77 skrev 2011-01-05 14:15:36 följande:
    Jepp radonhalten i vårt hus är obefintlig. Sånt kollar man ju självklart upp innan ett köp.
    Ja, det är ju klokast. Jag förstår dock fortfarande inte varför man "aldrig skulle köpa ett hus med höga radonvärden även om det går att sanera". När det är sanerat så kan man ju få lika obefintlig radonhalt som i ert nuvarande hus menar jag.
    (Dessutom är ju inte mätvärden statiska, det kan ändra sig över tid varför man ändå bör göra om mätning typ var 15:e år och då skulle ju ert hus kunna drabbas. Säljer du då?)
  • Leoella
    Tokstolla skrev 2011-01-05 14:26:14 följande:
    Nej, sanerat betyder bara att det är inom vissa maxgränsvärden... för ca 10 år sedan var maxvärdet 400. Det har mao halverats på väldigt kort tid! Vet i katten vad gränsvärderna blir om 10 år till och då kan det vara för sent... Det är inte bara till att flytta där ifrån då. Du har blivit utsatt för redan för höga världen...
    ööö, ja? Och de maxgränsvärdena ligger just nu på 200.

Ja, man har blivit utsatt för "höga" värden under tiden.  Högre än vad som rekommenderas när värdet sänks. Så är det ju. Men både 400, 300 o 200 ÄR mycket låga värden (såvitt man vet idag). Det förhöjer risken för lungcancer, men det är fortfarande väldigt få fall som direkt BARA härrör från radon. Oftast är det rökning i kombination med radon som är farligast.

Vad är det jag uttryckt oklart.....??
  • u77
    Leoella skrev 2011-01-05 15:38:35 följande:
    Ja, det är ju klokast. Jag förstår dock fortfarande inte varför man "aldrig skulle köpa ett hus med höga radonvärden även om det går att sanera". När det är sanerat så kan man ju få lika obefintlig radonhalt som i ert nuvarande hus menar jag.
    (Dessutom är ju inte mätvärden statiska, det kan ändra sig över tid varför man ändå bör göra om mätning typ var 15:e år och då skulle ju ert hus kunna drabbas. Säljer du då?)

Kan jag tänka mig att göra.

Svar på tråden Hus med radon!