• Ung Blivande Mamma 2010

När är det dags för nästa barn?

Jag har en dotter född 2010 , hon är alltså 7 månader nu.
    det är så olika på hur människor tänker och är, och jag undrar
    bara allmänt när är det bäst läge att skaffa nummer 2 ?

Många tycker ju att man ska vänta flera år, vissa vill ha dom väldigt tätt,
    har en vän som har en 2 årig tjej, och en 1 årig pojke och är gravid i vecka 25+

Så tätt skulle jag dock aldrig vilja ha mina barn, det tar ifrån deras tid med oss
    ( föräldrar ) Så en allmän fråga till er som kanske har fler?
    vad tycker ni är en bra ålders skillnad på barn 1 och 2 och kanske dom där efter :) 

Tacksam för svar och höra vad just ni tycker. 

• Svar på tråden När är det dags för nästa barn?
  • Flickan och kråkan

Det är rätt när ni som föräldrar tycker att det är rätt. Nu tillhör jag väl kategorin gamla föräldrar , men jag kan väl svara ändå . Vi har 16 månader mellan våra pojkar. Det är underbart, men har också varit och är jobbigt periodvis.....men hade aldrig velat ha det annorlunda , de är supertajta....3 år respektive 20 månader är de nu och jag har haft dem hemma hela tiden. Det är 7 år mellan mig och min syster....och vi är också jättetajta. Det finns för- och nackdelar oavsett åldersskillnad . Rätt är när ni som föräldrar verkligen vill ha ett barn till . För tillfället är jag rätt nöjd. Vi har fullt upp med våra två små.....men att se dem tillsammans.....syskonkärlek slår verkligen allt .

Flickan och kråkan skrev 2011-01-04 16:21:45 följande:
    Det är rätt när ni som föräldrar tycker att det är rätt. Nu tillhör jag väl kategorin gamla föräldrar , men jag kan väl svara ändå . Vi har 16 månader mellan våra pojkar. Det är underbart, men har också varit och är jobbigt periodvis.....men hade aldrig velat ha det annorlunda , de är supertajta....3 år respektive 20 månader är de nu och jag har haft dem hemma hela tiden. Det är 7 år mellan mig och min syster....och vi är också jättetajta. Det finns för- och nackdelar oavsett åldersskillnad . Rätt är när ni som föräldrar verkligen vill ha ett barn till . För tillfället är jag rätt nöjd. Vi har fullt upp med våra två små.....men att se dem tillsammans.....syskonkärlek slår verkligen allt .
    Trevligt att jag fick svar :) 
    jag är tacksam oavsett, ja jag funderar också på något sådant, för om vi säger jag
    skulle bli gravid om ca 3 - 5 månader så är Linnea runt 21 månader, det är väl ganska lagom? :) 
  • Barapåbesök

Har bara ett barn än så länge, men är uppvuxen i en familj med 3 barn (helsyskon) med 5 år mellan första och andra och 8 år mellan andra och tredje (jag är yngst). Jag har haft en jättebra relation till mina syskon, svartsjuka har jag aldrig upplevt, men visst... mina syskon kan ju ha kännt så utan att säga det till mig.

Jag tycker att många nuförtiden stirrar sig blinda på att barnen ska ha någon att leka med på SAMMA nivå. Min bror lekte jättemycket med mig trots att det är 8 år mellan oss, och det blev inte konflikter mellan oss barn på samma sätt som med barn i närmare ålder som nog var skönt för våra föräldrar att inte behöva hantera. Jag känner också som du att det är viktigt för barn att få mycket tid med sina föräldrar, och därför vill inte jag ha barn tätare än 2,5-3 år, vilket är den ålder som de brukar säga att barn blir mindre beroende av föräldrarna och mer självständiga, ni får gärna rätta mig om jag har fel. Well, någonstans där vid 2-3-4 års skillnad tycker jag känns bra för mig i allafall, alternativt en sladdis:)

Barapåbesök skrev 2011-01-04 16:30:10 följande:
    Har bara ett barn än så länge, men är uppvuxen i en familj med 3 barn (helsyskon) med 5 år mellan första och andra och 8 år mellan andra och tredje (jag är yngst). Jag har haft en jättebra relation till mina syskon, svartsjuka har jag aldrig upplevt, men visst... mina syskon kan ju ha kännt så utan att säga det till mig.

Jag tycker att många nuförtiden stirrar sig blinda på att barnen ska ha någon att leka med på SAMMA nivå. Min bror lekte jättemycket med mig trots att det är 8 år mellan oss, och det blev inte konflikter mellan oss barn på samma sätt som med barn i närmare ålder som nog var skönt för våra föräldrar att inte behöva hantera. Jag känner också som du att det är viktigt för barn att få mycket tid med sina föräldrar, och därför vill inte jag ha barn tätare än 2,5-3 år, vilket är den ålder som de brukar säga att barn blir mindre beroende av föräldrarna och mer självständiga, ni får gärna rätta mig om jag har fel. Well, någonstans där vid 2-3-4 års skillnad tycker jag känns bra för mig i allafall, alternativt en sladdis:)
    Jag har varit inne på samma spår faktiskt, men har en sån längtan redan nu efter en bebis,
    dels för jag ser hur kul Linnea tycker det är med andra barn, och ser sån glädje :)
    Men om vi typ " försöker " när hon är över 1 år så lär hon iallafall vara 2 ungefär innan
    nästa anländer :) det är ganska lagom det också eller? :) 
  • Flickan och kråkan
    Ung Blivande Mamma 2010 skrev 2011-01-04 16:23:59 följande:
    Trevligt att jag fick svar :) 
    jag är tacksam oavsett, ja jag funderar också på något sådant, för om vi säger jag
    skulle bli gravid om ca 3 - 5 månader så är Linnea runt 21 månader, det är väl ganska lagom? :) 
    Jag säger igen, det finns inget som är lagom. Det är lagom när ni vill ha ett barn till . Ni får en liten syster eller bror lagom till 2-årstrotsen . Nej, men alltså skämt å sido, det är en omställning för alla parter när man blir fyra. Det är inte helt lätt att vara liten och plötsligt inte bara ha allt för sig själv ....oavsett om man är 2 år eller 4 . Det blir bra om ni som föräldrar är redo .
    Flickan och kråkan skrev 2011-01-04 16:34:03 följande:
    Jag säger igen, det finns inget som är lagom. Det är lagom när ni vill ha ett barn till . Ni får en liten syster eller bror lagom till 2-årstrotsen . Nej, men alltså skämt å sido, det är en omställning för alla parter när man blir fyra. Det är inte helt lätt att vara liten och plötsligt inte bara ha allt för sig själv ....oavsett om man är 2 år eller 4 . Det blir bra om ni som föräldrar är redo .
    Okej. Tack :)
    det har du faktiskt rätt i, det handlar ju mest om vi anser att vi vill har tid och är redo för 1 till litet liv :)
    Ah jag längtar, speciellt efter att vara gravid, saknar magen som attans, och kommer ta tillvara
    mycket mer på graviditeten och den första tiden nu, för man inser inte hur snabbt det går förens
    man plötsligt sitter här med en 7 månaders tös i knäet, snyfft! tiden rusar iväg.. 
  • Barapåbesök
    Ung Blivande Mamma 2010 skrev 2011-01-04 16:32:05 följande:
    Jag har varit inne på samma spår faktiskt, men har en sån längtan redan nu efter en bebis,
    dels för jag ser hur kul Linnea tycker det är med andra barn, och ser sån glädje :)
    Men om vi typ " försöker " när hon är över 1 år så lär hon iallafall vara 2 ungefär innan
    nästa anländer :) det är ganska lagom det också eller? :) 
    Jag säger som frösöblomster. Om det känns rätt för dig så blir det bra för barnen med:) det finns inget som är rätt eller fel för alla, tycker jag i alla fall.

Däremot kan jag tycka att det är viktigt att få syskon någon gång oavsett när det blir, för min man är ensambarn och jag ser hur mycket press han har på sig, och bävar mig för hur det kommer att bli när hans föräldrar blir gamla och behöver hjälp samt hur han kommer att reagera när de dör, för han har ingen att dela sorgen med, och han är så otroligt tajt med speciellt sin pappa (som också är ensambarn), hans pappa är som en bästa vän/bror/pappa/farbror i ett så jag tror att det kommer att bli riktigt jobbigt för honom den dagen.... men det är ju en helt annan diskussion
  • Barapåbesök

fördelen med att ha lite tätare är ju också att den första inte hinner "vänja sig" vid att vara själv och inte behöva dela uppmärksamheten med någon annan och att de sannolikt inte kommer att komma ihåg tiden innan när de blir äldre. det kan ju faktiskt minska risken för svartsjuka, om man ser på det över tid.

Svar på tråden När är det dags för nästa barn?