• Ung Blivande Mamma 2010

När är det dags för nästa barn?

Jag har en dotter född 2010 , hon är alltså 7 månader nu.
    det är så olika på hur människor tänker och är, och jag undrar
    bara allmänt när är det bäst läge att skaffa nummer 2 ?

Många tycker ju att man ska vänta flera år, vissa vill ha dom väldigt tätt,
    har en vän som har en 2 årig tjej, och en 1 årig pojke och är gravid i vecka 25+

Så tätt skulle jag dock aldrig vilja ha mina barn, det tar ifrån deras tid med oss
    ( föräldrar ) Så en allmän fråga till er som kanske har fler?
    vad tycker ni är en bra ålders skillnad på barn 1 och 2 och kanske dom där efter :) 

Tacksam för svar och höra vad just ni tycker. 

• Svar på tråden När är det dags för nästa barn?
  • Jolene10

jag har 18 mån mellan mina 2 barn, men skulle vilja ha 3 år mellan mitt yngsta barn o nästa barn ..

• lunkentuss

Vi har resonerat såhär att vi vill ha ca 2 år mellan. Dels för att dom ska vara ganska nära i ålder o dels för att inte "dra ut" på bebistiden utan bli klara med den så fort som möjligt Samtidigt så orkar vi inte ta det hur tätt somhelst, så ca 2 år mellan känns dåsom en lagom kompromiss för att uppnå våra två önskemål =)

Vi har 23 månader mellan barn 1 och 2 och det kommer vara 28 månader (2 år o 4mån) mellan barn 2 och 3 =)

• krimm

Som det är tänkt nu så har vi sagt om 5år, om vi ska ha en till, har många vänner som trivs som ensambarn så det känns inte helt dumt heller. Men tiden får utvisa hur det blir, lillen är inte ens en månad än. :)

• carolineee

Vi har en son som just fyllt sex år och vi har precis bestämt oss för att skaffa en till...Vi ville skaffa nr två lite tidigare men det dök upp saker emellan tyvärr...

• sandra em

Jag vill ha 2 år mellan mina barn ...
    Jag har en son på 16 mån drygt och vi har försökt i 3 månader med ett syskon nu.
    Nu på tredje försöket blev jag gravid men fick ett tidigt missfall.

Så tredje barnet kommer vi nog försöka lite tidgare än vi igentligen vill ha mellan barnen.
    För jag har helldre tätare än längre ifrån :D

• Ruggugglan

Jag har 4år mellan mina två. Även om jag hade velat haft dem lite tätare, så funkar den här åldersskillnaden jättebra.
    När sonen var liten och ville amma behövde jag inte oroa mig för att dottern hittade på dumheter. Hon var ju så pass gammal att hon kunde leka själv. Och trots att sonen är 1år och dottern 5år så leker de jättebra tillsammans

Om vi hade kunnat så hade vi valt att börja försöka på tredje barnet nu. Men min läkare rekommenderade att jag väntar lite mellan varje graviditet.

• Pearlcrow
    Sandra Michelle skrev 2011-01-09 23:46:20 följande:
    Jag har 4år mellan mina två. Även om jag hade velat haft dem lite tätare, så funkar den här åldersskillnaden jättebra.
    När sonen var liten och ville amma behövde jag inte oroa mig för att dottern hittade på dumheter. Hon var ju så pass gammal att hon kunde leka själv. Och trots att sonen är 1år och dottern 5år så leker de jättebra tillsammans

Om vi hade kunnat så hade vi valt att börja försöka på tredje barnet nu. Men min läkare rekommenderade att jag väntar lite mellan varje graviditet.
    varför måste du vänta?
  • Vixx

Min dotter är 5 månader nu och vi planerar att börja försöka med nr.2 efter sommaren och då kommer det vara drygt 2 år mellan dom och det tycker jag är lagom. Jag har 2 respektive 5 år mellan mig och mina syskon och jag tycker att det är lagom med 2 år, vi kan dela så mycket mer än med min yngsta syster. Så därför planerar jag och killen in nr.2 efter 2 år :)

• Tonx

Jag har 2 år o 4 månader mellan mina barn. Min yngsta är 3 år nu och jag vill gärna ha fler men absolut inte innan yngsta börjat skolan.
    Med facit i hand så hade jag hellre haft 4-5 år mellan barnen. De funkar jättebra ihop men det var jobbigt.

Sen tycker jag också att det är en konstig inställning att barnen ska ha en "lekkamrat" i sitt syskon och skaffar barn tätt av den anledningen. Jag är bästa vän med min bror som är 7 år yngre, medan jag inte umgås lika mycket med syrran som är 2 år yngre.

• Pearlcrow
    Tonx skrev 2011-02-08 14:00:03 följande:
    Jag har 2 år o 4 månader mellan mina barn. Min yngsta är 3 år nu och jag vill gärna ha fler men absolut inte innan yngsta börjat skolan.
    Med facit i hand så hade jag hellre haft 4-5 år mellan barnen. De funkar jättebra ihop men det var jobbigt.

Sen tycker jag också att det är en konstig inställning att barnen ska ha en "lekkamrat" i sitt syskon och skaffar barn tätt av den anledningen. Jag är bästa vän med min bror som är 7 år yngre, medan jag inte umgås lika mycket med syrran som är 2 år yngre.
    Håller med om lekkamrat grejen, jag brukar säga det att jag tänker inte föda kompisar till mina barn. jag skaffar barn för att VI vill =) NÄR vi vill:)
  • MammatillAlva

Jag har bara en dotter som blir 4 år i höst, men har ingen partner så det lär inte bli några syskon än på ett tag. Har sagt att det blir tidigast när dottern fyller 5, eftersom jag är klar med mina studier vid den tidpunkten. Men det kan ske att det dröjer längre än så.

Har syskon i åldrarna 5, 15, 20 (jag) och 22, men vi har alla god kontakt med varandra och har alltid stått varandra nära. Jag och min äldre bror hade det dock väldigt tufft som små och bråkade mycket, men när det väl gällde så fanns han vid min sida.

Svar på tråden När är det dags för nästa barn?