Inlägg från: Anonym (flickmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (flickmamma)

Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?

Anonym (Ja du...) skrev 2011-01-06 20:05:37 följande:
    Jag beklagar sorgen. Det river i mig varje gång jag hör talas om att ett barn dör, det väcker minnen inom mig. Otrevliga sådana. Vi miste också ett barn.

Fast TS önskar inte livet ur en eventuell son, hon har "bara" tabubelagda känslor som hon vill bolla med oss och komma tillrätta med. Hon VILL ju inte känna så här utan hoppas på att bli en harmonisk mamma och människa vad som än händer.Så tolkade åtminstone jag det hela.
    Tack Det var precis så jag menade. Jag VILL ju kunna känna glädje och vara glad för en pojke, int ekänna den där sekundens besvikelse på förlossningsbordet när de berättar att det är en pojke. Jag hoppas och litar på att hormonerna styr mig rätt så att jag bondar med den lille oavsett.
  • Anonym (flickmamma)
    Anonym (wtf) skrev 2011-01-06 21:14:36 följande:
    Hade din man svårt att anknyta till er dotter? Älskade han henne från första stund?

Vänd på det så kanske du förstår hur absurda tankar du har gemtemot dina känslor bara för att barnet kanske inte har samma kön som dig själv!!!
    Han erkände i efterhand att han faktiskt också helst hade fått en dotter så det var ju inga problem alls med det. Men jag tror att han hade gillat en son lika mycket.

Jag känner fler pappor i omgivningen som helst hade velat ha en dotter. Det kanske säger en del om hur problematisk mansbilden/mansrollen är i dagens samhälle, om t o m männen hellre vill ha flickor än pojkar.
  • Anonym (flickmamma)
    Anonym (2söner) skrev 2011-01-11 10:41:18 följande:
    Jag kände en sekunds besvikelse när första sonen föddes. Det var INNAN de la honom på mitt bröst. BM torkade honom lite och min man sa att det var en pojke. Men från den stunden han låg på mitt bröst och tittade med sina stora ögon på mig ÄLSKADE jag honom mer än livet självt! Han är mitt allt! Jag upptäckte att jag föreställt mig en dotter men det var ett barn jag ville ha (i mina drömmar om ett barn var det en flicka men i själva verket handlade längtan om att få ett barn). När jag fått honom kände jag att jag kräver inget mer i livet. Att han finns betyder allt för mig, jag är mer än nöjd. Sen föddes lillebror, och ja i ärligt hade jag valt en dotter för att få uppleva det (tror att det beror på social press från omgivningen, att det ska vara sååå speciellt med en mor-dotter). Var dock inte besviken en sekund ens! En liten lillebror till min högt älskade son!

När man ser den lilla människan, helt beroende av sin mamma, pytteliten, som bara blir lugn i min famn, så kan man inte annat än älska sin bebis! Jag hade skuldkänslor för att jag önskat mig en dotter... och jag var rädd att inte kunna ta hand om honom men nu är han fyra år och den rädslan försvann redan efter ett par dagar. Man växer in i rollen och ärligt talat är det ingen skillnad på en son eller dotters behov av sina föräldrar. Oavsett kön behöver människor kärlek, stöd, uppmuntran, lära sig allt man kan :)

Det är jag som uppfostrar honom så jag tänker på att ge honom alternativ till normen. Ibland blir jag ledsen när jag märker att omgivningen ger honom värderingar om hur en pojke "ska" vara. Han är jättefin och "alla" som säger att pojkar är hårdhänta, högljudda, slåss osv. Bullshit! Min fyraåring har ALDRIG slagits, aldrig gjort lillebror illa ens (bara varit gullig och älskar sin bror), han är högljudd men inte värre än andra barn (flickor som pojkar). Enda gången jag känner att det är svårt att han är pojke det är när jag möter vissa människors fördomar och personer som inte problematiserat normerna (vilket du och din man verkar ha gjort. Då kan ni fungera som motplool till normerna, det är en utmaning men helt klart värt det! Jag hade gjort likadant med en dotter...normer för kvinnor är INTE bättre. Skulle gråta i mitt hjärta om jag hade en dotter som följde normen för kvinnor med.)

Långt inlägg... Men detta är saker som jag tänkt igenom eftersom jag har behövt fundera på VARFÖR jag i hela friden hängde upp mig på vilket kön min förstfödda skulle ha??? Hade jag fått en dotter kunde jag fortsatt med mina fördomar. Är glad över att jag utvecklas och fått uppleva det.
    Vilken underbar berättelse! Nu känner jag mig mycket lugnare och lite peppad inför att det kan bli en liten pojke. Du har så rätt så: det ögonblicket jag fick min flicka på magen utan att veta vad det var för kön än, och hon tittade in i mina ögon med sina små kisande ögon....där kvittade det ju fullständigt vad det var för kön. Det tog nog 5-10 minuter innan barnmorskorna kollade vad det var för kön på barnet och under tiden kände jag ju bara kärlek, förundran och, ja, allt det där, nyfikenhet osv.

Grejen med att jag och mannen problematiserar kill/tjejrollen är nog den att vi MEST kommer att problematisera en killroll. Kommer att försöka uppfostra en pojke till att vara lite alternativ, lite mjukis och pysslig. Konstigt nog "styr" vi inte vår flicka lika mycket. Hon får göra det hon vill helt och hållet. Orättvist, men samtidigt skönt att man slipper uppmuntra henne till att vara våldsam och bufflig och bara leka med bilar. Hon är helt enkelt en allätare som gillar att leka med både små djur, dockvagn, bilar, pussel men framför allt....zzzzz...böcker!!! Man tvingas läsa för henne flera timmar per dag
  • Anonym (flickmamma)
    Anonym (flickpojkmamma) skrev 2011-01-11 11:26:52 följande:
    Jag gjorde rutinultraljud igår. Det första jag ser när hon satte på maskinen var en STOR PUUUNG! Det gick liksom inte att bortse från. Har en dotter sedan tidigare och hoppades väl på en till. Men det är nog för att det ligger närmast till hands, känslomässigt. Har svårt att sätta mig in i hur det är att föda en pojke och ta hend om en. Men det ger sig nog, hoppas jag. Jag har ju drygt 20 veckor på mig att förbereda mig nu. Bra.

Som min man sa: Livet blir ju lite rikare nu, med en av varje. Två olika!

Hoppas bara att det inte blir en sån där vilding som river allt och slänger sig utför stup.

TS kanske också kan ta reda på kön och förbereda sig under de få veckorna som är kvar?!
    Jag har haft chansen att ta reda på könet under hela tiden eftersom jag gjorde ett FVP i v17 men vi har avböjt, har inte ringt in och kollat det. Och vid varje UL har vi sagt redan från början att vi inte vill veta köner så de får inte kolla "där nere". Anledningen till detta är att jag är rädd att jag hade blivit så besviken av att höra att det är en pojke att hela graviditeten hade blivit förstörd och jag har inte lust att gå omkring och vara ledsen och besviken i flera månader. bättre att bara ta det som det kommer på förlossningen....
  • Anonym (flickmamma)

Hej! Nu är jag tillbaka igen. Jag har inte fött än, har BF 4 feb och jag hoppas inte det kommer tidigare. känner mig stressad över allt som ska fixas här hemma.

jag har den senare tiden satt mig så mycket in i att det ÄR en pojke att det nästan känns ok. tänker på denne och hur den ser ut, vad den ska heta och hur storasyster kommer att förhålla sig till honom. jag har försökt blockera tanken på att det kan vara en flicka för att inte bli besviken och faktiskt känns det liiiiiite bättre. så fort det kommer upp nån tanke på en flicka så är det bara, NEJ det är en pojke, sluta tänk så!

Dotterlängtan: på vilket sätt har du inte anknutit likadant till 2:an som ettan? jag är väldigt rädd för att råka ut för det själv, oavsett kön. det känns som om ettan alltid har en speciell plats i ens hjärta och alltid kommer att stå en närmast. det var ju det största som hände en i livet.

• Anonym (flickmamma)

Så många som är arga på mig i trden. Jag visste ju detta, det brukar bli så men jag vill bara förtydliga att jag är så pass realistisk att jag antar att hormonerna tar över efter förlossningen och gör så man anknyter till barnet oavsett kön. Det är det jag hoppas på iallafall.

Jag vet faktiskt inte varför jag hellre vill ha en flicka. Det beror kanske på att det känns lättare att identifera sig med den, att man kanske kommer den närmare, kanske att den liknar en mer som en mini-.jag. Själviskt säkert, ja men så kanske det är.

Eller så är det för att jag så ofta hört äldre mammor säga, och sett i verkligheten, att pojkar föder man för att de ska försvinna sen. De har som vuxna inte alls lika tät kontakt med sina mammor som döttrar har, detta är ju ingen nyhet direkt. Det säger t o m min egen svärmor som bara har 3 pojkar, att tyvärr är man inte så nära dem som i en mor-dotter-relation, även om de naturligtvis svarar när hon ringer, hälsar på ibland osv. Men man habr inte samma närhet, inflytande och insyn i sonens liv som i dotterns kanske. På gott och ont naturligtvis. Man vill ju inte vara nån kontrollfreak som skrämmer bort sin dotter, misstolka mig inte. Speciellt kvinnor från andra länder, speciellt östeuropa, ryssland, där jag har träffat en del, säger detta att söner de bara förlorar man sen när de är vuxna men dottern finns alltid kvar nära mamman. Är det så i Sverige också tro? Det kanske kommer att förändras isåfall.....

Det tredje orsaken till att jag kanske hellre vill ha en flicka kan vara att det överhuvudtaget känns helt absurt att det kommer ett barn till. den första är ju min lilla sol som jag älskar så mycket och hon och jag är så tajta och hon är supermammig just nu och ska kramas och gulla hela tiden. Då känns det jättekonstigt att det kommer en till som kanske dessutom är av en helt annan "sort". Hur ska jag kunna jämföra denne med den första, hur ska jag kunna älska denna också? Fast även under första graviditeten ville jag helst ha en flicka, trots att jag inte hade barn sen tidigare.

Jag kan som sagt inte förklara min önskan: jag är ingen rosa, rysch-pysch mamma som vill att flickan ska vara typiskt flickstereotypisk och gilla prinsessor osv. Jag uppfostrar henne könsneutralt. Det kan vara för att de i min omgivning som jag känner som har pojkar, deras pojkar är så himla jobbiga och stirriga och hysteriska. Jag vill inte ha en sän själv!

Till sist: jag har gjort FVP så jag hade kunnat kolla könet redan för 5 månader sen men jag ville inte pga att jag inte ville ta ut känslorna i förskott, ev bli deprimerad eller besviken utan jag får ta det som det kommer. Blir det en pojk så litar jag på moderskänslorna vid förlossningen. Min BF är 4 feb så det är snart. Vi får se vad som händer.

• Anonym (flickmamma)
    Anonym skrev 2011-01-25 11:27:07 följande:
    TS - har du funderat på att prata med någon? Du får ursäkta, men jag tycker du är helfånig. Tänk om dina föräldrar hade velat ha en pojke istället för dig?!?
    Jo, jag funderade på att prata med nån innan men det blev aldrig av. Vad ska en kurator säga liksom? Nu är det snart BF och det kommer säkert att gå bra. Jag intalar mig hela tiden att det ÄR en pojke och utgår från det, så känns det inte så konstigt om det blir så.

Min mamma ville faktiskt ha en pojke som första barn för hon sa att på den tiden ville man det (?). Låter konstigt, men kanske typ att man skulle ha en storebror och en lillasyster, vet inte. Men min mamma är ganska tramsig också ärligt talat. Men hon fick bara mig, jag har inga syskon och kan alltså INTE jämföra med nåt, varken att ha en bror eller en syster. Så det är i mina fantasier man kommer närmare en syster än en bror.

Det mesta jag har skrivit om och känner är ju ett resultat av mina fantasier och vad jag TROR, inte verkligheten alls. Den kommer jag att få smaka på sen när den eventuella pojken föds.
  • Anonym (flickmamma)
    MammaG skrev 2011-01-25 11:47:49 följande:
    Dessutom verkar du ha en väldigt blåögd bild av detta med att ha systrar
    Det är ju det jag säger. Jag är iallafall så ödmjuk att jag erkänner att allt detta bygger på fantasier och hur jag TROR att verkligheten ser ut. Jag har ingen aning om hur det är eller kommer att bli. Jag kan bara hoppas på det bästa.

Om du aldrig varit i Indien så TROR du väl också en massa grejer om hur det är därborta, du vet ju inte förrän du varit där. Det är som med mig med att få en pojke. Jag erkänner, jag vet ingenting och har ingen fakta alls om nåt. Jag bara känner, spekulerar och flummar runt än så länge.

Men många här på FL verkar VETA väldigt mycket och har svårt att acceptera att andra kan ha andra känslor än de själva. Inte du kanske men  många i tråden har ju väldigt aggressiv och fördömande ton, som om de är Guds bästa människa.
  • Anonym (flickmamma)
    Anonym (bjabba...) skrev 2011-01-25 12:00:06 följande:
    Jag har inte läst mer än den här sidan, men jag antar att du har fått skäll... Jag önskade mig flickor också. Så fick jag ändå en pojke (andra barnet). Och jag var besviken, jag grät en skvätt efter förlossningen och kände mig så ensam och tom. Men det gick över och idag är jag lika stolt och glad över min vuxne son som över döttrarna. Man behöver väl inte skämmas över hur man känner det och dessutom behöver man ju aldrig berätta det för barnet, heller.

Trams att det ska vara så dramatiskt och tabubelagt att önska sig det ena eller andra könet. Att göra abort pga kön är däremot nåt att bli upprörd över, men vad nån känner och önskar...
    Ja, jag har fått ganska mycket skäll men har ocks, som tur är, fått en del snälla och uppmuntrande inlägg som ditt tex och andra som också ville ha en flicka men fick en pojke och hur bra det gick. Eller inte kanske. Skönt bara att höra om andra som har känt likadant nångång.
  • Anonym (flickmamma)
    Muris81 skrev 2011-01-25 12:37:34 följande:
    Varför tycker du det är konstigt och tramsigt att din mamma ville ha en pojke när du själv vill ha en flicka till? Är ju exakt samma sak!
    Det var som ett svar på ett inlägg som tyckte jag var tramsig och borde söka hjälp. Jag håller med om att man inte borde ha dessa känslor och att det är tramsigt att bry sig om vad det är för kön. Därför tycker jag ju att min mamma också var/är tramsig, precis som jag själv är. Önskar man kunde styra känslor, tankar och önskningar som om man vore en robot.
Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?