Pulkåkarn skrev 2011-01-08 12:39:16 följande:
Tinaek: Vi var i Taiwan sommaren -08.
Karmosin: Vi upplevde samma problem med föräldrautbildningen. Det förutsätts liksom att man inte har barn. Hela utbildningen var dessutom upplagd för förstagångsföräldar. Mkt handlade om barnlöshet och sorgen runt det. Våra frågor rörde ju just adoptionen och hur syskonet skulle reagera. Som tur var hade kursledaren just ett biobarn först och sedan ett adopterat barn.
Ni som bor i tex Stockholm tycker jag ni ska föreslå Adoptionscentrum att man försöker få ihop en kurs med just biobarn tidigare. Det skulle vara så mkt mer givande. Jag skulle kunna tänka mig att komma och prata på en sådan kurs. Kanske kan blivande storasyskonen delta i allafall något tillfälle.
Vad trist att det är som du beskriver men vilken tur att kursledaren hade den bakgrunden.
I Stockholm verkar man vara hänsvisad till den kurs som Stockholm Stad ordnar. Eftersom det är billigare med Studiefrämjandet så hade jag tänkt mig den men så blir det inte nu. Jag ska fråga kvinnan som har hand om kurserna om det som du föreslår Pulkaåkarn för det vore ju toppen. Fast just nu är det viktigast att få gå kursen snabbt. Och tack för erbjudandet också, jag ska ta upp det om det känns rätt när jag pratar med kvinnan.