Planerat snitt är fusk!
Dt är en jävligt stor skillnad på AKUT och livhotande ks och ett bara planerat !
Jag va livrädd, ville inte alls föda vaginalt. Usch fy och blä för att spricka och allt dt nu kunde innebära.
Jag började istället kolla på förlossningar och läsa mkt om dt och bestämde mig för att bita ihop.
När jag väl kmr in på sjukhuset är jag 9cm öppen och min son hade låga hjärtljud.
Efter att 5 läkare springer in i förlossningssalen, existerade jag inte längre och hörde dom bara prata om ks ks ks, förbered osv.. Jag bröt ihop och fick ett spel på läkarna.. Dom sa att jag skulle få lite tid till, men om hjärtljuden skulle sjunka ytterligare så var ett snitt enda sättet att rädda liten..
I den situationen har man inget val. Dt finns inget annat rätt än att göra dt som är bäst för ens egen och barnets hälsa.
Jag hade tur, min första förlossning och han va ute vaginalt 2tim efter att jag klev in på förlossningen. Mkt tack vare min underbara barnmorska och undersköterska !
Men vet många i min omkrets som bara INTE VILL föda vaginalt pga bekvämlighet eller rädsla för slapphet osv.. SÅNA ska inte få ks bara för att, men är dt akut, livhotande eller har med en tidigare traumatisk förlossning att göra så tycker jag att dt är MINST lika mkt "värt" !