• Vetallt

Delat barnbidrag?

Kontakta FK så kan de skicka ut papper till henne (som hon måste svara på) om att ni önskar få delat barnbidrag.

• Vetallt

Hon måste ju ange skäl till varför hon anser sig ha rätten till hela barnbidraget. FK gör sedan en bedömning och kan stoppa hela utbetalningen till henne om de anser att han ska ha halva bidraget.

• Vetallt
    sällsam skrev 2010-12-30 10:44:00 följande:
    Okej? Det lät intressant. Men om hon inte svarar alls på det brev hon fått hem så borde de väl för tusan stoppa utbetalningarna tills hon svarar? Jag tycker det är märkligt. Men tack för tipset.
    I mitt fall svarade inte mamman på Fk´s brev heller. Men tills slut gjordes en tvångsavslutning där jag sedan fick barnbidraget. Så det sämsta man kan göra (om man nu vill behålla barnbidraget) är nog att inte svara FK.
    Ring dem och ligg på att de påskyndar lite ...
  • Vetallt
    JeanneDArc skrev 2010-12-30 11:01:39 följande:
    Vi har aldrig behövt skriva under några papper om hur barnbidraget ska delas, det har alltid kommit in på mitt konto bara. Vilket är ganska störigt eftersom vi har växelvis boende och jag får sätta över hälften varenda månad.
    Det hamnar ju på mammans konto automatiskt. Du kan begära att de sätter in halva beloppet genom att fylla i en blankett från fk
  • Vetallt
    sällsam skrev 2010-12-30 11:21:32 följande:
    Hur kan det än i dessa sk jämställda dagar betalas ut automatiskt till mamman? :-0 Jag är riktigt förvånad. Vad är det för jävla trams liksom.
    Min väns man har varit snäll och stöttat denna moder i 5 år snart (hon lämnade men ändå är det hon som är bitter) men inte fått så mycket som ett tack. Nu har hon skaffat ny karl (äntligen) och pappan tycker att han ska ha rätt till halva barnbidraget nu eftersom barnen bott halvtid hos honom i alla år. Men då vägrar hon och så ska det tydligen få vara? Lustigt. De borde anmäla f-kassan..
    Vilka sitter som handläggare på FK? Ensamstående pappor? Knappast ... det är ju ofta yngre mammor som själva har bittra erfarenheter av sina tidigare relationer. Därav blir det mycket svårare för oss pappor at få igenom vår vilja. Sedan är det väl också så att majoriteten av spruckna förhållanden är mamman mer lämpad att ha barnbidraget, kanske lite därför barnbidraget hamnar hos mamman och inte pappan. Så det är nog bra att systemet är som det är ... 
Svar på tråden Delat barnbidrag?