• sällsam

Delat barnbidrag?

Jag frågar för en väns räkning. Om biomamman får hela barnbidraget och vägrar dela med pappan, finns det inget man kan göra då? Barnen bor varannan vecka hos sin mamma och varannan hos pappan. Det går inte att prata med mamman för hon VÄGRAR.

• Svar på tråden Delat barnbidrag?
  • Arcoiris

Jag har för mig att man måste vara överrens om att dela barnbidraget, om man inte är det, så går det till mamman.

• Vetallt

Kontakta FK så kan de skicka ut papper till henne (som hon måste svara på) om att ni önskar få delat barnbidrag.

• sällsam

Jo, men de har skickat papper till henne som hon vägrar skriva på. Man kan ju knappt tro att det är 2010. Ska en kvinna få bestämma själv om hon vill dela eller ej. Det är inte klokt. F-kassan är så noga med andra saker men där får stenåldern råda ännu.

• Vetallt

Hon måste ju ange skäl till varför hon anser sig ha rätten till hela barnbidraget. FK gör sedan en bedömning och kan stoppa hela utbetalningen till henne om de anser att han ska ha halva bidraget.

• sällsam
    Vetallt skrev 2010-12-30 10:42:28 följande:
    Hon måste ju ange skäl till varför hon anser sig ha rätten till hela barnbidraget. FK gör sedan en bedömning och kan stoppa hela utbetalningen till henne om de anser att han ska ha halva bidraget.
    Okej? Det lät intressant. Men om hon inte svarar alls på det brev hon fått hem så borde de väl för tusan stoppa utbetalningarna tills hon svarar? Jag tycker det är märkligt. Men tack för tipset.
  • sällsam
    emsmamma skrev 2010-12-30 10:45:42 följande:
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/...
    "Man måste vara överens om att dela.." Man tror ju inte sina ögon. Det borde kunna skötas bättre när de vet att ungarna har växelvis boende. Jaja, det är inget att göra åt. Jag lider med dem som har med bittra kvinnor att göra.
  • J W

Föräldrarna har en gång i tiden skrivit under hur barnbidraget ska fördelas... Ska det ändras så ska båda vara med på det.

• Vetallt
    sällsam skrev 2010-12-30 10:44:00 följande:
    Okej? Det lät intressant. Men om hon inte svarar alls på det brev hon fått hem så borde de väl för tusan stoppa utbetalningarna tills hon svarar? Jag tycker det är märkligt. Men tack för tipset.
    I mitt fall svarade inte mamman på Fk´s brev heller. Men tills slut gjordes en tvångsavslutning där jag sedan fick barnbidraget. Så det sämsta man kan göra (om man nu vill behålla barnbidraget) är nog att inte svara FK.
    Ring dem och ligg på att de påskyndar lite ...
  • JeanneDArc

Vi har aldrig behövt skriva under några papper om hur barnbidraget ska delas, det har alltid kommit in på mitt konto bara. Vilket är ganska störigt eftersom vi har växelvis boende och jag får sätta över hälften varenda månad.

Svar på tråden Delat barnbidrag?