• sällsam

Delat barnbidrag?

Jag frågar för en väns räkning. Om biomamman får hela barnbidraget och vägrar dela med pappan, finns det inget man kan göra då? Barnen bor varannan vecka hos sin mamma och varannan hos pappan. Det går inte att prata med mamman för hon VÄGRAR.

• Svar på tråden Delat barnbidrag?
  • sällsam

Jo, men de har skickat papper till henne som hon vägrar skriva på. Man kan ju knappt tro att det är 2010. Ska en kvinna få bestämma själv om hon vill dela eller ej. Det är inte klokt. F-kassan är så noga med andra saker men där får stenåldern råda ännu.

• sällsam
    Vetallt skrev 2010-12-30 10:42:28 följande:
    Hon måste ju ange skäl till varför hon anser sig ha rätten till hela barnbidraget. FK gör sedan en bedömning och kan stoppa hela utbetalningen till henne om de anser att han ska ha halva bidraget.
    Okej? Det lät intressant. Men om hon inte svarar alls på det brev hon fått hem så borde de väl för tusan stoppa utbetalningarna tills hon svarar? Jag tycker det är märkligt. Men tack för tipset.
  • sällsam
    emsmamma skrev 2010-12-30 10:45:42 följande:
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/...
    "Man måste vara överens om att dela.." Man tror ju inte sina ögon. Det borde kunna skötas bättre när de vet att ungarna har växelvis boende. Jaja, det är inget att göra åt. Jag lider med dem som har med bittra kvinnor att göra.
  • sällsam

Hur kan det än i dessa sk jämställda dagar betalas ut automatiskt till mamman? :-0 Jag är riktigt förvånad. Vad är det för jävla trams liksom.
    Min väns man har varit snäll och stöttat denna moder i 5 år snart (hon lämnade men ändå är det hon som är bitter) men inte fått så mycket som ett tack. Nu har hon skaffat ny karl (äntligen) och pappan tycker att han ska ha rätt till halva barnbidraget nu eftersom barnen bott halvtid hos honom i alla år. Men då vägrar hon och så ska det tydligen få vara? Lustigt. De borde anmäla f-kassan..

Svar på tråden Delat barnbidrag?