• Elisie

Mens/Äl fåtal gånger år FINNS de FLER här inne? som kanske vill dela sina tankar och upplevelser

Hej

Jag sitter och funrarar i omgångar massor på de här med mens/äl osv..

Jag har äl ett fåtal gånger år och har med mitt ex provat pergo och puregon sprutor, de vart ingen bäbis den gången.

Nu har jag träffat en ny kille och tankarna börjar hamna åt de hållet igen.. alltså på bäbis, inget vi ska ha nu på en gång då vårt förhållande är rätt nytt men Jag börjar ju tänka endel på min mens/äl och sånt runt om kring.
    Så jag tänkte att de kanske fins fler där ute som har tankar och funderingar eller vill dela med sig hur de gått till väga med allt från tankar, känslor till läkatr besök medeciner osv osv.

Finns de någon?

• Svar på tråden Mens/Äl fåtal gånger år FINNS de FLER här inne? som kanske vill dela sina tankar och upplevelser
  • Manchester

Vet du varför du sällan har ägglossning? I mitt fall berodde det på dålig ämnesomsättning och det går att medicinera. Om du även är onaturligt trött, får problem med hyn, förstoppning och en del andra symptom så kan det handla om en underfunktion i sköldkörteln, vilket leder till dålig ämnesomsättning. Det går lätt att kolla med ett blodprov, men gör helst provet hos en riktig endokrinolog. Allmänläkare, såväl som fertilitetsläkare, är ibland ganska okunniga om vad sköldkörteln kan ställa till med.

• Elisie

Har gjort nå blod prover som såg bra ut men jag kanske ska puffa lite extra? Slutade med p-piller för ca 3-4 år sen efter 7 års ätande. INgen mens dök upp och efter nästan ett år fick jag komma till kvinnokliniken och där höra av första läkaren att jag antagligenn hade pcos.. vid ett andra besök efter spolning osv så sa den läkaren att jag inte hade pcos men nått som liknade det, fick då remiss till en privat fertilitets läkare han sa att jag inte alls hade pcos utan bara äl ett få tal gånger år och att jag typ (Mitt ord) nog hade lite mindre hormon som gör så att man får äl än vanligt, jag har fina ägg och så många som man ska.

De tog slut med exet för snart ett  år sen, läkaren tyckte då att jag skule börja äta p-piller igen då han ansåg att de skulle vara bra, jag testade med kombinerade p-piler men blödde bara hela tiden och då jag inte hade nån pojkvänn så slutade jag och går nu med den inställningen att inte stoppa i kroppen en massa medel i onödan och låta kroppen "läka" sig själv.
    Efter att jag slutat med piller och över ett halv år gått så har jag haft lite mens ett pat tre gånger och innan två av gångerna fått ont i brösten, har innan aldrig haft känningar i brösten innan mens men nu så.

Sitter och funderar om jag ska ta kontakt med en läkare här (då jag flyttat) från staden där jag fick höra allt detta till en annan stad (hem) just för att ta kontakt med en läkare som kanske kan kika lite hur de ser ut, bolla lite funderingar med och sådär.

Funderar ju om de kanske finns något läkemedel att ta så de hjälper hormonet som gör så man får äl, som jag kanske kan äta kontunuerligt, alltså inte pergo utan något annat.

Funderar ju oxå hur andra har de? för de kan ju inte bara vara jag som har Äl/mens sällan!?

Hur har du det?

• Manchester

Jag har  - konstigt nog - mens som går som en klocka. Blev därför väldigt förvånad när det visade sig att jag så sällan hade ägglossning, men det kan tydligen vara så för en del. För min del kunde jag gärna ha sluppit mensen de månader det ändå inte kommit några ägg. Bara tanken på alla de dagar av mensvärk jag haft i onödan gör mig frustrerad!

Jag tycker absolut att du ska ta kontakt med en ny läkare. Så länge du inte aktivt försöker få barn ska du kanske inte ta några hormoner, men förr eller senare träffar du den som du vill ha barn med och då är det bra att veta vad som gäller.

Har du alltid haft så oregelbunden mens eller har det kommit efterhand? I så fall bör du kanske kollas upp lite extra. Jag känner två kvinnor som kom i klimakteriet väldigt tidigt, den ena var inte mycket över 20. En av dem fick ändå två barn helt naturligt. Den andra har fått sina genom äggdonation och adoption. Det finns alltså hopp vad det än beror på!

• Elisie

jaså oj ja jag har höra att man inte behöver ha äl bara för att man har mens och så tvärt om, hur kom de på det?

De har testat så jag inte kommit i klimakteriet i förväg, det hade jag inte. Har sen jag började få mens i 12 års åldern haft oregelbundet, blödde jätte mycket i ca 2 veckor och kunde sen ha uppehåll i några månader för sen sammavisa igen och jag hade världens mens värk. Därför började jag äta p-piller från början. Nu tänker jag aldrig äta sånna igen.

• Songs from the wood

Jag har också ÄL väldigt sällan....ungefär varannan månad tror jag men är inte säker. Har dock blivit gravid två gånger tidigare, första  graviditeten resulterade i en bebis 2008. Andra graviditeten slutade tyvärr i ett missfall, eller ett uteblivet missfall rättare sagt, november 2010.

Har fått höra av BM och gyn att det inte behöver vara någon som är onormalt med att man har mens/ÄL sällan. Jag har ju alltid haft det så och jag har ju trots allt blivit gravid.

Nu kämpar jag för att lyckas bli gravid igen... men det verkar svårt med ÄL som krånglar. Kroppen har tyvärr börjat strula efter missfallet och jag blöder fortfarande efter det! Måste ringa till gyn och kolla upp detta!

Svar på tråden Mens/Äl fåtal gånger år FINNS de FLER här inne? som kanske vill dela sina tankar och upplevelser