• Manchester

Mens/Äl fåtal gånger år FINNS de FLER här inne? som kanske vill dela sina tankar och upplevelser

Vet du varför du sällan har ägglossning? I mitt fall berodde det på dålig ämnesomsättning och det går att medicinera. Om du även är onaturligt trött, får problem med hyn, förstoppning och en del andra symptom så kan det handla om en underfunktion i sköldkörteln, vilket leder till dålig ämnesomsättning. Det går lätt att kolla med ett blodprov, men gör helst provet hos en riktig endokrinolog. Allmänläkare, såväl som fertilitetsläkare, är ibland ganska okunniga om vad sköldkörteln kan ställa till med.

• Manchester

Jag har  - konstigt nog - mens som går som en klocka. Blev därför väldigt förvånad när det visade sig att jag så sällan hade ägglossning, men det kan tydligen vara så för en del. För min del kunde jag gärna ha sluppit mensen de månader det ändå inte kommit några ägg. Bara tanken på alla de dagar av mensvärk jag haft i onödan gör mig frustrerad!

Jag tycker absolut att du ska ta kontakt med en ny läkare. Så länge du inte aktivt försöker få barn ska du kanske inte ta några hormoner, men förr eller senare träffar du den som du vill ha barn med och då är det bra att veta vad som gäller.

Har du alltid haft så oregelbunden mens eller har det kommit efterhand? I så fall bör du kanske kollas upp lite extra. Jag känner två kvinnor som kom i klimakteriet väldigt tidigt, den ena var inte mycket över 20. En av dem fick ändå två barn helt naturligt. Den andra har fått sina genom äggdonation och adoption. Det finns alltså hopp vad det än beror på!

Svar på tråden Mens/Äl fåtal gånger år FINNS de FLER här inne? som kanske vill dela sina tankar och upplevelser