• tjötas

Fortsättning följer

JossBergendahl skrev 2011-01-21 11:20:19 följande:
    Nämeh! En till Dexter, vad kul! :D

Här går det inte så bra tråkigt nog, har åkt på förlossningsdepp men har som tur är en samtalskontakt och jobbar på att komma tillbaka igen. Hade en förlossningsdepp när jag fick min dotter också men det yttrade sig på ett helt annat sätt, då var det mera hon och jag mot världen. Nu är det mer som att det känns som att allt som blir krångligt i vardagen är Dexters fel, och dessutom tycker han inte om mig heller. Det är inte alla gånger jag är så säker på att jag tycker om honom heller, han känns inte som mitt barn. Känns som det är sambons barn som jag har födit bara, inget mer.

Ingen höjdare men ett tillstånd man åtminstone kan bli frisk ifrån som tur är!
    Precis så hade jag det efter min första tjej, det var jättejobbigt och tog sååå mycket energi under lång tid. Bra att du har en bra kontakt, det kommer bli bra, det vet du också!!
  • tjötas

Idag blir Eloise 1 månad, det ska firas . Hon har nu gått upp 400 gram från födslovikten och växt 5 cm (var på BVC precis). Med andra ord, 3340 gram och 53 cm nu.

Ha en härlig helg!

• tjötas
    rosendal skrev 2011-01-21 13:24:42 följande:
     Vår "lillebror" (han har fortfarande inget namn) blir också en månad idag, om exakt en timme faktiskt =). Fast han är lite större 5500 g och 58 cm lång (men han var ju mycket större redan när han föddes). Han är en riktig tjockis och idag skulle jag sätta på han en ny dress jag köpt den var i storlek 62 men den var för liten... 
    Men han är en otroligt smidig bebis sover superbra på nätterna (peppar peppar) och är väldigt nöjd jämt, vilket är väldigt skönt med en väldigt trotsig tvååring.  
    Haha, lite skillnad! Jag längtar efter att börja använda strlk 56, har så fina kläder som väntar . Men det blir nog en storing av den här med, min 4,5-åring har storlek 122 (128 i vissa fall), som 6-7-åringar.
  • tjötas

Man kommer nog alltid få blandade kommentarer om de namn man valt! Jag menar, vår tjej heter Eloise och det är ju inte.så konstigt att folk tänker på en viss schlager... Själv tänker jag på den lilla bustjejen Eloise at the Plaza (barnprogram och barnböcker). Men bi tycker att det är ett jattefint namn och passar fint med storasysters. Teodora och Eloise - mina fina tjejer, oavsett vad folk kan tycka! Jag gillar texter, btw!

• tjötas
    Onkel Anneli skrev 2011-01-27 22:07:02 följande:
    *Här är det mjölkfritt i 1 v som gäller för att utesluta att mjölkproteinen ger Dahlia gaser i magen.

Vi har det ganska kämpigt med ont i magen, kräk occh enormt närhets behov, vill amma 1 gång i timmen i 30 min gången..

Usch jag tycker det e skit jobbigt..
    Blir hon mätt då? Eller är det bara för närhet? Tar hon napp? Det tar några timmar för brösten att "fylla på" efter amning så ammar man varje timme finns det inte så mycket att äta (men produktionen sätts igång mer förstås). Testat med att lägga till ersättning för att se om hon inte blir tillräckligt mätt? Förstår att det är jobbigt, försök göra det mysigt! Med min första dotter satt jag också konstant och länge och ammade i början och jag laddade dvd:n med en film eller dvd-box och så satte jag igång varje gång jag satte mig i soffan för att amma. Då var det riktigt trevligt att sitta där. Manmåste bara se till att ha fixat vattenflaska och annat innan så att man har allt inom räckhåll

Vi är lite förkylda, eller nåt, här hemma. Jag har ont i halsen och lätt feber. Misstänker att lillan har lite feber också, ska kolla sen. Storan är dock pigg och på lekhumör, förstås... Blir nog en del tv-tittande idag och så får jag väl proppa i mig mediciner så att jag orkar leka jag med...
  • tjötas
    Miian skrev 2011-01-28 08:57:11 följande:
    Tänkte höra hur ni andra gör med napp. Har ni napp på era små? Och isåfall har det påverkat amningen nått? Min tjej är inte nått snuttig på dagarna utan äter med tre timmar i mellan hela dagen och därimellan sover hon. Men på kvällen vid typ tio blir hon jätte snuttig och gnällig trots en massa mat. Funderar nu på om hon borde få napp på kvällen bara, då jag anser dagen vore helt onödig. Men jag vill inte sabba amningen då den funkar så himla bra.
    Vi körde in nappen första dygnet och det går jättebra. Hon ammar, tar napp och äter från flaska utan problem. Sen är de mer snuttiga på kvällen och vill äta ofta inför natten så det är inte säkert att napp hjälper då men det är skönt med napp (tills man ska vänja av dem efter några år ).
  • tjötas
    LokesMammi skrev 2011-01-29 14:52:42 följande:
    Vi ger napp ibland på kvällen när han inte somnat efter matning. Vill inte ge napp då han fuskar mkt vid amningen. Men ger hellre napp än att han snuttar sönder mina bröstvårtor. Tycker det ser så dumt ut o ge en napp till en så liten plutt. Vill helst inte ge honom den men ibland så är den bra o ha. Ligger han i vagnen o skriker o jag inte kan ge bröstet så är napp bra då med! =)
    Sugbehovet är väldigt stort på de här små, så napp är inte alls dumt egentligen (om man inte vill vara levande napp ). Det är sen när de blir närmare året som det egentligen är rätt onödigt men då har de ju oftast blivit så vana vid sin napp, det blir väl som en snuttefilt. Jag diggar napp iaf men alla gör som de vill såklart!

Fortfarande förkylda här hemma men det är ju bara att hugga i som vanligt, mer eller mindre. Precis gjort middag och gjort ordning köket efter det. Ska hänga en tvätt nu och sen är det dags att amma. Min man tog med sig stora tjejen för att åka skridskor en stund. HON är frisk och pigg, såklart, och vi föräldrar förkylda och trötta... Blir lite lätt tråkig stämning här hemma när vi helst vill sova och hon vill leka, leka, leka . Nåja, vi är nog friska och pigga snart igen!

I veckan som kommer ser jag allra mest fram emot ett extremt efterlängtat frisörbesök! Åh, vad härligt det ska bli...
  • tjötas
    JossBergendahl skrev 2011-01-30 22:06:14 följande:
    Uppdaterar lite härifrån! Vi fick åka in till barnakuten med Dexter här om dagen, våran lilla 4 veckor gamla skrutt fick 38,5 graders feber och var riktigt hängig. Dom trodde att han troligen blivit smittad av mig som varit febrig och sjuk länge nu. Han är iaf bättre nu som tur är men då har dottern gått och blivit sjuk också istället. Hon har 40,1 graders feber trots alvedon :(
    Usch vad jobbigt! Vi är ju också förkylda men inte lillan än så länge, jag hoppas att hon klarar sig, verkar så jobbigt när de här små blir sjuka! Hoppas ni är på bättringsvägen snart!
  • tjötas
    Onkel Anneli skrev 2011-02-01 09:54:16 följande:
    Okej nu har det gått 1 vecka utan mjök och det har inte varit någon förändring på Dahlia, jag kör på tills de mjölkfria produkterna äör slut här hemma sen gör jag en provokation opch se om hon blir sämre.

Däremot har intensiv amningen gett resultat och jag har änsålänge mer mjölk :)

JAg har napp till Dahlia och hon har den väldigt mycket för hon yhar ett enormt sugbehov spå det är den eller jag och nuförtiden så rekommenderar ju tillochmed bvc napp i början för att minska risken för psd.

Jag har kommit på att hon somnar ofta rätt bra i bilbarnstolen så där får hon sova- annars går det inte lägga ifrån sig henne.

Tiden går så fort tycker jag.

Hur är det med era bebisar som är i ca 6 veckors ålder- får ni svarsleende och ljud? mycket ögonkontakt?
    Inga svarsleenden eller ljud. Ögonkontakt bara då och då. Funderat över om hon är sen (6 v idag) eller om det beror på att hon kom 3 veckor före bf (inte prematur men ändå lite tidig)
  • tjötas
    Onkel Anneli skrev 2011-02-02 15:47:43 följande:
    O jag får dricka och äta mjökprodukter igen! GOTT!!
    Gött!

Tror inte vi ska oroa oss för våra 6-veckors, de kommer nog igång med leenden och mer ögonkontakt snart. Alla barn är ju olika!
  • tjötas

Imorgon ska jag in och hälsa på jobbet en sväng, ska bli kul att visa upp underverket! Men ännu bättre är att jag först ska få sova hela natten... Är sååå trött efter några nätter med för lite sömn så inatt tar mannen matningen så att jag får sussa. Hoppas på 7 timmar utan att behöva upp, krävs inte mycket för att man ska känna sig fantaaastiskt utvilad nuförtiden

• tjötas
    Onkel Anneli skrev 2011-02-03 14:00:22 följande:
    Jadu betania igår fick jag massa ögonkontakt och en hel del ljud med haha, vet inte varför jag e så nojig denna gången!

Nu är Dop bokat till den 26 Mars, inbjudningskorten är beställda- känns gott.

Ska ni döpa?
    Vi barnvälsignar våra barn, är troende och med i pingstkyrkan. Där har man vuxendop sen (de som vill alltså) så "bara" barnvälsignelse nu. Samma sak, fast utan vatten . Kalas blir det efter men vi har inte bokat än! Kanske i maj-juni eller nåt.
    Onkel Anneli skrev 2011-02-03 14:05:11 följande:
    Hur ser ni på sex nu efter? Är ni sugna alls? Nervösa? eller har ni redan gjort slag i saken?
    Inget sex än, känner mig dock inte så rädd som efter förra gången, då var jag också klantigt sydd och har fortfarande vissa små grejer som "nyps" ibland. Däremot vill jag inte ha sex förrän spiral är på plats, alldeles för rädd för att bli gravid igen även om risken är minimal!
    LokesMammi skrev 2011-02-03 19:48:43 följande:
    När slutar avslaget? Min plutt är tre veckor o det är knappt ngt alls i bindan nu. Eller kommer det mera snart? =) När kan man ha vuxenmys igen? Man ska iaf vänta 4 veckor har jag hört. Men sen då? När vet man att stygnen lossnat? Är fortfarande öm känner jag om jag särar för mkt! =)
    Är såååå sugen, men svårt när plutten sover mellan oss i sängen! =)
    Du kan ha sex å fort du vill men om du fortfarande har avslag ska ni använda kondom pga infektionsrisken. Stygnen har garanterat lossnat nu men bara du kan känna efter om det känns obehagligt eller ej. Bebisen kan väl ligga i sin egen säng en stund! hela natten tar det ju inte
  • tjötas

Jag har inte varit sugen än, det hänger nån på mitt bröst typ dygnet runt så jag vill mest ha min kropp ifred och sova när jag kan . Men det kommer ju igång förr eller senare, vi stressar inte, det gick ju bra sist också.

• tjötas
    Fidi skrev 2011-02-05 15:09:10 följande:
    Idag är vår Emilia 7 veckor. Avslaget är borta, hur lång tid kan det ta innan mensen kommer igen?

Jag ska få P-piller imorgon, men jag är ganska nervös för att ha sex igen, har inte funderat så mycket på det, men jag är rädd att det ska göra ont eller så nu... Fick sy 4 stygn, och känner mig lite öm där nere fortfarande, inte mycket med det känns lite då och då... =/ 
    Förra gången kom mensen efter 5 månader. Det är väldigt individuellt men om man inte ammar kommer den fortare.

Det ÄR nervöst första gången man ska ha sex, känns lite som första gången någonsin . Ta det bara lugnt och försiktigt så går det bra. Förra gången dröjde det 3,5 månad innan vi försökte, då var jag rätt illa tilltygad down under. Men det gick bra och efter första gången var jag inte nervös mer. För oss är det viktigt att vänta in lusten och orken, ingen blir gladare av att forcera det.
  • tjötas
    LokesMammi skrev 2011-02-16 09:11:11 följande:
    Hur kom ni fram till det? Att hon kanske har födoämnesallergi?
    Jag själv har varit allergisk mot allt och är fortfarande allergisk mot vissa ämnen och är rädd att Loke ska få allergi.
    samma här, som barn var jag allergisk mot typ allt men min stora tjej är inte allergisk alls (än, iaf)
  • tjötas

Storan fick magsjuka igår kväll så jag har varit vaken hela natten. Nu är hon oförskämt pigg och jag är som en zombie...

Svar på tråden Fortsättning följer