Inlägg från: FemaleX |Visa alla inlägg
  • FemaleX

Gluten och laktosfri köttfärssås och vilka kryddor ska man krydda med???Tips tack!

Ska laga taccobuffé och en gäst är laktos och glutenintollerant.  Tänkte ha köttfärssås med tillbehöver så fetaostbitar och grönsaker samt nacoskal (gjorda på majs?) och äv torittilias. Ska ha tacosås och guacamole på sidan så var och en kan ta själv och läsa och äv laktosfri gräddfil/creime fraiche. Köttfärssåsen måste jag väl krydda lite och då undrar jag vad det finns för gluten/laktosfria kryddor? Laktos/glutenfri tacosås?
    Ge mig gärna tips och råd så jag kan göra en god buffe.
    Tack!

• Svar på tråden Gluten och laktosfri köttfärssås och vilka kryddor ska man krydda med???Tips tack!
  • FemaleX
    lövet2 skrev 2010-12-27 14:46:13 följande:
    Jag gör köttfärssåsen så här:
    Steker köttfärsen i mjölkfritt margarin. I med lök, salt och peppar. Kokas med lika delar vatten och ketchup i minst en timme - helst två.

God köttfärssås och helt utan gluten och mjölk.
    Åh det var en bra idé brukar ju ha i tomatpure o det är naturligt laktos/glutenfritt.
    lövet2 skrev 2010-12-27 14:50:51 följande:
    Vill tillägga att vi använde Felix vanliga tomatketchup. Har inte kollat innehållet i de andra sorterna.

Till tacos steker jag annars bara köttfärsen i mjölkfritt och kryddar med salt, svart- och vitpeppar och Santa Marias Grillkrydda.
    Japp det var ett bra tips. Ha kollat hemma har vitök/lök/chilipulver och salt så det kan man ha blir nog lite "hot". Får läsa på "taco spicemix hot" och se om det innehåller gluten/laktos.
  • FemaleX
    Teskedsmamman skrev 2010-12-27 17:09:07 följande:
    Vi har 2 laktos/glutenintoleranta barn och vi använder vanliga tacokryddor och steker i olja.

Laktos finns bara i mjölkprodukter och finns sällan/aldrig i kryddor. Gluten finns i råg, korn och vete och används sällan/aldrig i kryddor, läs på innehållsförteckningarna.
    Åh tack snälla! Ibland står det ju glutamat på innehållet så man blir ju osäker.
Svar på tråden Gluten och laktosfri köttfärssås och vilka kryddor ska man krydda med???Tips tack!