Inlägg från: Ceciliastockholm |Visa alla inlägg
  • Ceciliastockholm

Vietnam

Enligt AC så är det några av "deras" barnhem i södra Vietnam som endast jobbar med AC - varför de flesta barnen är kvar på barnhemmen :(. Vi får hålla tummarna för att Vietnam öppnar snart igen så att dessa, och många fler, barn äntligen får en egen familj.

• Ceciliastockholm

Tack HejHopp för infon. Det låter lite som att Vn kanske kommer att implementera ett liknande kösystem som Kina har. Utan att se från mitt egna perspektiv så är detta det mest rättvisa och kanske bästa systemet för att inga oegentigheter sker, som det har gjort tidigare där organisationer (läs amerikanske) "ger bonus" per barn som förmedlas per barnhem. Kanske dock tråkigt för svenska väntande föräldrar som nu kanske kommer att köa "mot" hela världen. Men oavsett min egen ev. önskan att adoptera ett syskon från samma land så tycker jag nog att detta låter som den bästa lösningen.

Kanske Sverige skulle införa en nationell kö för adoptivföräldrar också, istället för att låta oss köa i fler organisationer samtigt som många idag måste göra (har väl personligen lagt 40-50.000 i bara köavgifter de senaste 6 åren...)

Oavsett vad som händer, hoppas jag att adoptionerna startar upp snart och att MIA faktiskt ser till de faktum att A: förmedlingarna till Sverige har aldrig varit oklara och B: att Vn äntligen anslutit sig till Haag. A borde i och för sig räcka i sig men i och med Haag kan man tycka att MIA inte har så mycket annat att invända mot.

hoppas, hoppas, hoppas att fler barn, som min fantastiska dotter, för möjlighet till en familj i Sverige!!

• Ceciliastockholm

@en glad - varför märka ord? Jag skrev att många måste - inte alla. Självklart är det ett eget val men många känner att dom måste för att överhuvudtaget ha en chans att bli föräldrar. En verklighet för många.

Svar på tråden Vietnam