hellokitty1 skrev 2010-12-27 13:28:34 följande:
Ja verkligen, hoppas det! Vad jag förstått så kanske de gör om hela adoptionsförfarandet så det är inte säkert att AC kan jobba med sina gamla kontakter. Men allt är väl ganska osäkert just nu, VNMamma, ring och kolla om du vill få mer info kring om du skulle kunna adoptera den lilla tjejen. Kanske ändå kan gå på nåt sätt med lite envishet? Går det inte att adoptera privat från Vietnam sen tror du?
Man kan endast adoptera "privat" om man har ett band till landet (ett barn därifrån räknas inte!) Så nej, det går inte. Min känsla är att hon kanske inte är tillgänglig för adoption, eftersom hon tydligen har en familj som lämnat henne där i 2-års åldern. Tror de fortfarande hälsar på henne. Det är ju väldigt bra, men hennes tillstånd kräver vård, annars kommer hon (antagligen) inte bli gammal.
Anledningen som jag förstått det av en arbetskamrat som är vietnames att man har så liberala regler ang sökande, är att vietnam i stort är ett av de öppnaste asiatiska länder & har haft västerländska kontakter under så många år, därmed har de förståelse för att vi i väst lever på ett annat sätt och kan se att barnen får det bra i vårt samhälle. Hennes ord, inte mina. Så jag tror att singlar fortfarande kommer ha möjlighet att adoptera.
Hon menade även att flickor adopteras bort nationellt för att balansen av könen ska vara bra för landet i framtiden. Lite OT, men förklarar varför mest pojkar adopteras från Vietnam.