Inlägg från: VNmamma |Visa alla inlägg
  • VNmamma

Vietnam

Visst fortsätter adoptionerna till Frankrike? Jag tror det enbart är Sverige, USA, Irland och något mer land som stoppat adoptionerna.

• VNmamma
    en glad skrev 2010-12-27 22:01:13 följande:
    Nej, om Vietnam nu undertecknat Haagkonventionen så går det inte att adoptera privat därifrån!
    Haagkonventionen ogillar enskild adoption men om den går rätt till (d v s uppfyller kraven i båda länderna) så tror jag den kan genomföras. 
  • VNmamma
    VNmamma skrev 2010-12-28 14:43:44 följande:
    Haagkonventionen ogillar enskild adoption men om den går rätt till (d v s uppfyller kraven i båda länderna) så tror jag den kan genomföras. 
    Tillägg:
    rättare sagt, jag vet att det går att adoptera enskilt från länder som ratificerat Haagkonventionen. 
  • VNmamma
    Hej och Hopp skrev 2011-01-05 01:59:43 följande:

Är det någon som har någon källa till information om vad som händer kring lagar och regler i Vietnam?
    Även om vi inte vet om eller i så fall när Sverige kommer att återuppta adoptionerna så borde det väl komma ut fakta eller rykten kring rutiner, krav på sökande etc.

Jag kom på att Danmark fortfarande adopterar från Vietnam och hittade det här:
    www.a-c.dk/front.asp

Om jag tolkar det rätt så måste den organisationen gå ifrån att ha tillstånd att förmedla adoptioner från några kontakter till att ha tillstånd att förmedla adoptioner från hela landet och det skulle alltså bli en central kö med ansökningar från hela världen bl a.
    Jag undrar hur det påverkar möjligheten att MIA ska godkänna ett öppnande igen. Det känns ju som att det vore lättare att få tillstånd att starta upp adoptionerna med de kontakter de svenska organisationerna haft sedan tidigare och som vad det verkar ha fungerat bra...

Enligt den danska sidan så kommer barnen vara äldre (minst 6 månader) när man får barnbesked eftersom man går igenom en längre process för att hitta en familj inom landet. Rimligtvis borde barnen då redan vara färdigutredda när man får barnbeskedet så kanske kanske kan man hoppas på kortare tid mellan bb och rb
    (när jag adopterade min dotter så var rutinen att man först efterlyste biologiska släktingar som kunde ta hand om barnet, när man inte kunde hitta någon så fick man barnbesked - sedan gjordes processen om - kända föräldrar kontaktades en gång till ochhandlade det om  barn till okända föräldrar så gjordes en ny efterlysning för att försöka hitta föräldrar/släktingar)
    Om barnen är klara för nationell adoption så borde rimligtvis den processen redan vara gjord (tänkte jag först men nu när jag skriver så inser jag att det inte alls behöver vara så - man kan ju ha kvar samma rutin att göra om bakgrundsundersökningen när föräldrar är utsedda - oavsett om det är nationell el internationell adoption)

Ja -jag spekulerar alltså bara hej vilt här - någon som vill vara med eller ännu hellre - någon som har lite fakta att komma med

Än så länge är det nog mest rykten som florerar.

Jag brukar läsa Voices For Vietnam Adoption Integrity som jag tycker är en seriös och bra sajt. Visserligen oftast med ett amerikanskt perspektiv men ändå intressant. I senaste inlägget skriver en person från adoptionsorganisationen Pearl S Buck International om några av ryktena. Ett handlar om att det kommer att bli färre organisationer som får adoptera från Vietnam:
    "We have been hearing rumors that the number of adoption agencies would be limited and think that this is a good idea.  It would be one way to limit some of the negative things that were happening with Vietnam was open previously."

Hela inlägget andas ett "hoppas inte på en snabb start för adoptionerna från Vietnam" med tanke på att en del amerikanska organisationer oseriöst nog har börjat ta in ansökningar från par som vill adoptera från Vietnam.

Här finns bloggen:

www.adoptionintegrity.com/2010/12/31/a-cautionary-statement-about-the-resumption-of-vietnam-adoptions/

Slutraderna är ganska dystra:

"The fact that Vietnam has become a Hague country or that they have new adoption laws does not necessarily ensure a “clean” adoption process."
  • VNmamma
    en glad skrev 2011-04-29 17:15:42 följande:
    Fast då måste man ha en nära anknytning till det barn man skall adoptera, eller till landet (vara medborgare där t.ex.)
    Ja, och? Den ursprungliga frågan var ju om man, som du påstod, inte får adoptera enskilt från ett land som ratificerat Haagkonventionen.

Jag svarade att det får man - om man uppfyller kraven för enskild adoption. Det är väl ganska självklart?
  • VNmamma

Vad roligt att Vietnam verkar vara på gång!

Hoppas landet kommit tillrätta med alla brister som påpekats - och att inga nya uppkommer.

Svar på tråden Vietnam