TheOnlyOne skrev 2010-12-31 00:04:30 följande:
Jag har som sagt ingen erfarenhet själv, men jag har sett sådana här mammor, så man blir ju rädd att man blir likadan fast man vet att man har en partner som klarar sig utmärkt att ta ansvaret efter 9 månader.
Sen varför jag tänker på det här är för att barnmorskan pratade om att det kan bli så, fick t.o.m papper på tips till mamma och pappa hur man ska göra för att undvika fällorna!
Kanske för att omgivningen pressar in en i fällorna till viss del. Redan på sjukhuset, sen på BVC, släktingar, etc... alla talar mer eller mindre om för en att det är mamman som är huvudansvarig och pappan är med på mammans villkor... (kanske inte så drastiskt alltid, men lite överdrivet så kan man nog säga så)..
Om då inte pappan "tar för sig" och mamman "släpper in" så kanske det är lätt att man faller in i det där som man förväntas göra. Sen är ju oftast mamman hemma i början och då blir det ju så att hon oftast bygger upp rutiner m.m... Om man inte tänker sig för kanske det är lätt att mamman lägger sig i och "hjälper till" när pappan då försöker hitta sina sätt att göra saker på (det finns ju oftast många fler sätt en ett att göra saker på)...
Men bara genom att du reflekterar över detta och tänker på det, så tror jag det kommer gå alldeles utmärkt! ;)