• jkridlsps

Ni som färgar håret rött.. Se hit?

Jag färgade mitt hår rött.

Blekte det först två gånger och sen hade jag i beachrött.
    Alltså, riktigt fin knallröd färg. Åt det Röda hållet, inte det rosa hållet.

Skitsnyggt!

Skrikrött.

Men i alla fall.

Duschar idag. Tvättar håret ordentligt.
    Då har färgen redan gått och blivit skittrist!

Alltså, nu är det mer mattrött.
    Än intensivt.

Det är ju lite trist.

Hur ska man göra för att behålla den röda färgen?
    Och slippa den matta/för mörktröda färgen?!

Ska man bleka på det röda varje gång man ska ha i rött.
    Eller hur fasen ska man göra?!

Lite trist om man inte får ha den snygga rödafärgen.
    Då kan jag lika gärna vara en brunett! :D

• Svar på tråden Ni som färgar håret rött.. Se hit?
  • R3becca
    Miia88 skrev 2010-12-18 14:26:44 följande:
    jag har hört att om man färgat håret rött ska man tvätta det i kallt vatten, varmvatten "drar ur" den röda färgen.
    Varmt vatten gör allt hår matt, och därför bör man alltid skölja ur balsamet med svalt vatten, för att hårcellerna skall "dras ihop" igen och bli glans- och livfullt igen.
    Att bleka håret gör det också matt; det är lite som att permanenta utan att tillföra bindningsvätskan! Håret "delas" och blir som tuggummi för att det blir en varm kemisk reaktion, och som pricken över i:t så fönar vi gärna håret,borstar det medan det är fuktigt, sätter upp det med klämmor och snoddar medan det är blött och allt annat som är rena döden för håret.

Nu är jag naturligt rödhårig, så jag har inga problem med att min färg försvinner ;)
    Men på den tiden jag färgade mitt hår (och blekte det innan) så lät jag ALLTID mitt hår vara så där pissgult och fult i några dagar (där jag även dränkte skallen i avokado och diverse oljor titt som tätt - UTAN att tvätta med schampo (för det är också rena rama döden för håret!!), innan jag färgade den färg jag ville ha.

Om vi säger att jag färgar håret idag så tvättar jag det inte förrns tidigast tisdag eller onsdag, och använder då inte schampo - och heller inte något äckligt balsam som innehåller alkohol,proteiner och silicon.

Jag tycker det låter som att du ska ta det lugnt med ditt hår, smeta på en (hemmagjord!) inpackning - och sov gärna med den och skölj håret i kallt vatten hädan efter så ska du se att det blir glansigt och fint igen :)

Ett hår som mår bra ser bra ut! 
  • thweni
    jkridlsps skrev 2010-12-18 13:17:48 följande:
    Så hur menar du att jag ska göra nu då? :p
    jag har redan blekt och råkade köra i det röda direkt.

hur ska jag nu gå vidare? :p
    Eftersom du redan blekt och färgat och haft dig, så låt det mattas ett tag till med några hårtvättar för att vara säker på att allt blekmedel gått ur, färga om med samma färg och köp en extremtoning i samma nyans. Finns inte samma nyans så går det att få till med att blanda ut lite balsam i toningen, eller med två olika nyanser av toning. Och sen finns ju den där inpackningen du kan köra på. Så ingen fara på taket där, det går att ordna ändå. =)
  • UntilTheDark

Jag har samma problem, var sig jag bleker håret innan eller inte. Det åker alltid ur mitt hår. Så trist.

• asdfghj
    R3becca skrev 2010-12-19 13:20:44 följande:
    Oh.. Håret blir säkerligen glansigt..
    Men usch vilka ingredienser det var i den där.
    Inte bra för ditt hår någon stans :/ 
    men det blir snyggt!
  • R3becca
    asdfghj skrev 2010-12-19 20:46:46 följande:
    men det blir snyggt!
    Jo då, det vet jag :)
  • Tezz i

Använd röd henna iställlet, håller tills det växer ur.

• lias
    R3becca skrev 2010-12-18 14:43:03 följande:
    Varmt vatten gör allt hår matt, och därför bör man alltid skölja ur balsamet med svalt vatten, för att hårcellerna skall "dras ihop" igen och bli glans- och livfullt igen.
    Att bleka håret gör det också matt; det är lite som att permanenta utan att tillföra bindningsvätskan! Håret "delas" och blir som tuggummi för att det blir en varm kemisk reaktion, och som pricken över i:t så fönar vi gärna håret,borstar det medan det är fuktigt, sätter upp det med klämmor och snoddar medan det är blött och allt annat som är rena döden för håret.

Nu är jag naturligt rödhårig, så jag har inga problem med att min färg försvinner ;)
    Men på den tiden jag färgade mitt hår (och blekte det innan) så lät jag ALLTID mitt hår vara så där pissgult och fult i några dagar (där jag även dränkte skallen i avokado och diverse oljor titt som tätt - UTAN att tvätta med schampo (för det är också rena rama döden för håret!!), innan jag färgade den färg jag ville ha.

Om vi säger att jag färgar håret idag så tvättar jag det inte förrns tidigast tisdag eller onsdag, och använder då inte schampo - och heller inte något äckligt balsam som innehåller alkohol,proteiner och silicon.

Jag tycker det låter som att du ska ta det lugnt med ditt hår, smeta på en (hemmagjord!) inpackning - och sov gärna med den och skölj håret i kallt vatten hädan efter så ska du se att det blir glansigt och fint igen :)

Ett hår som mår bra ser bra ut! 
    Bara undrar vad du använder vid hårtvätt???
  • Natashi

Min frisör sa till mig att färgar man håret rött ska man ha bra schampon till just rödfärgat hår då färgen lätt går ur om man använder vanligt schampo gå in i en frisörsalong o be dom om ett bra schampo just till hår som är färgat rött.

• R3becca
    lias skrev 2010-12-19 22:39:07 följande:
    Bara undrar vad du använder vid hårtvätt???
    Jag använder siliconfritt balsam (typ klippotekets, som även är billigt) eller annat som jag känner för.
    Använder man inte schampo eller balsam som innehåller alkohol och silicon så behöver man heller inte tvätta håret speciellt ofta. Jag tvättade mitt hår för 3 dagar sedan, och då använde jag bara lite (typ en halv) avokado, och lär inte behöva tvätta håret igen förrns onsdag-torsdag nån gång :)

Även min hy är otroligt vacker nu jämfört med när jag använde schampo! (schampo = uttorkande alkohol + hinnbildande silicon!)

Alkohol och silicon (som finns i alla dessa "color protection-produkter") kväver långsamt håret till döds.
    Det bildas en hinna på håret (och i hårbottnen) som gör att håret inte får något syre.
    Håret blir visst glansigt,effektfullt och färgfyllt, men det dör fortare (torkar ut,går av,slutar växa) än om man skulle vara lite rädd om håret. 
  • Anonym (Soso)

Har ni testat att färga håret rött med henna? Den kopparröda och vinröda färgen kan man uppnå med ren henna. Man kan dock behöva applicera flera gånger för att uppnå önskad nyans. Det är helt naturligt och till och med välgörande för håret. Köper mina henna-produkter på hennashop.se, har gått väldigt smidigt och de är högkvalitativa och ekologiska.

Svar på tråden Ni som färgar håret rött.. Se hit?