Miia88 skrev 2010-12-18 14:26:44 följande:
jag har hört att om man färgat håret rött ska man tvätta det i kallt vatten, varmvatten "drar ur" den röda färgen.
Varmt vatten gör allt hår matt, och därför bör man alltid skölja ur balsamet med svalt vatten, för att hårcellerna skall "dras ihop" igen och bli glans- och livfullt igen.
Att bleka håret gör det också matt; det är lite som att permanenta utan att tillföra bindningsvätskan! Håret "delas" och blir som tuggummi för att det blir en
varm kemisk reaktion, och som pricken över i:t så fönar vi gärna håret,borstar det medan det är fuktigt, sätter upp det med klämmor och snoddar medan det är blött och allt annat som är rena
döden för håret.
Nu är jag naturligt rödhårig, så jag har inga problem med att min färg försvinner ;)
Men på den tiden jag färgade mitt hår (och blekte det innan) så lät jag ALLTID mitt hår vara så där pissgult och fult i några dagar (där jag även dränkte skallen i avokado och diverse oljor titt som tätt - UTAN att tvätta med schampo (för det är också rena rama döden för håret!!), innan jag färgade den färg jag ville ha.
Om vi säger att jag färgar håret idag så tvättar jag det inte förrns tidigast tisdag eller onsdag, och använder då
inte schampo - och heller inte något äckligt balsam som innehåller alkohol,proteiner och silicon.
Jag tycker det låter som att du ska ta det lugnt med ditt hår, smeta på en (hemmagjord!) inpackning - och sov gärna med den och skölj håret i kallt vatten hädan efter så ska du se att det blir glansigt och fint igen :)
Ett hår som mår bra ser bra ut!