• sunshiine

Kejsarsnitt vs sätesförlossning

sitter i samma sits med en bebis som ligger i säte har fått en tid för vändningsförsök som låter enligt mig brutal att försöka vända på stackarn! han har legat såhär nu i mer än 3 veckors tid, tror inte en vändnig skulle få honom att vända på sig.
    Mår så dåligt har knappt sovit ett blund hela helgen pga detta, fick reda på detta i fredags och fick en tid bokad på onsdag för vändning.

Lyckas inte det blir det ks....jag är oxå orolig och rädd för stygn och kateter o allt vad det innebär, samtidigt som jag har en kort smärttröskel och tål inte alls smärta...
    Hellre vill jag isf göra ks och skippa vändningen, men samtidigt gör jag vändning kanske det går bra det som skrämmer mig är att just jag kanske ångrar mig.
    vet varken ut eller in, maken säger att det är jag som har sista ordet men hur lätt är detta nu då?!

gråter hela tiden....bf är 10 januari

när har du Pilutta BF???

• sunshiine
    TheOnlyOne skrev 2010-12-20 17:34:19 följande:
    6 januari.
    Jag fick inget vändningsförsök, bebisen har alltid legat som den gjort så de ansåg att det var ingen ide att pina mig eller bebisen, jag fick istället grönt att föda i säte om jag vill, för mig förklarade de att det var bättre med sätesförlossning och att om något händer, finns det mycket personal som håller koll och ett team redo för op om det måste bli snitt, att det ändå blir som planerat då de vet om att jag finns där.
    Nu måste jag bara prata med bebisens pappa, hur han känner och om han kan stötta mitt beslut.
    Jag känner definitivt att jag vill försöka föda!
    En bukoperation är trots allt en stor operation, med flera månaders rehab, risker för blodproppar, infektioner, att bebisen får andproblem, anknytningsproblem osv, med säte kan det gå som en normal förlossning och kroppen läker bättre + man får till sig bebisen direkt.
    Då är det nästan nära på med bf för oss ett par dagar som skiljer.
    Har läst lite om det på internet att det är främst dom äldre barnmorskorna som menar på att det går att föda i säte, bara man hjälper till finns tydligen olika ställningar som gör det lättare att föda på det sättet.

Om du nu har bestämt dig för att föda så tycker jag att du ska göra det, jag själv funderar på att skippa mitt vändningsförsök menar hade han kunnat hade han vänt sig redan vid detta laget.
    Vill inte utsätta honom för att bli pressad och vriden i magen.

Jag ska prata imorgon med bm hon skulle ringa mig på morgonen då jag inte fick tag i någon idag så jag blir uppringd imorgon på morgonen.
    Vill juh gärna föda "normalt" än att gå via ks...men just nu känns det som att välja mellan pest eller kolera...
    vändning eller ks.....hursomhelst ingen garanti att bebisen ligger kvar med huvudet rätt.

Det största man missar är just den där närheten att få bebisen i famnen direkt med ks.
    Medans man får det vid normal förlossning.

Jag börjar bli mer orolig just nu att jag kanske ska få ett akut snitt istället, vilket jag känner jag skulle få panik för. Fasar för att om jag ska behöva bli nedsövd eller något.
    Då jag ofta under dagen får spridda känningar av sammandragnigar  började i lördags kväll. Sammandragningar/ förvärar ir vad man ska kalla det, magen blir inte hård utan mer som mensvärk som håller i sig några minuter.
  • sunshiine
    Mamma Lotta skrev 2010-12-20 18:25:15 följande:
    Jag vill dela med mig av min erfarenhet, jag gjorde snitt för drygt 18 mån sen med min son som då låg i säte jag hade gjort vändnings försök som misslyckades en hemsk upplevelse!! Man gjorde mätningar på mitt bäcken samt vikt uppskattning och då jag hade 4 barn som fötts vaginalt innan så ansåg man att jag hade goda förutsättningar att klara sätesförlossning dock så ångrade jag mig och valde därför snitt. Jag tror inte att jag väljer snitt om det blir en nästa gång det var hemskt efteråt jag åkte på infektion och hade feber och fick gå på antibiotika i 14 dagar anknytningen var inga problem men jag saknade att få upp min bebis på magen direkt efteråt
    usch hemskt att få gå igenom ks och sedan få komplikationer!
    Just vändningsförsöket låter som sagt brutalt tycker jag för bebisen även om det ska vara för en bra sak att få bebisen rätt.
    Jobbigt att behöva gå igenom det o sedan dessutom få problem efter ks.
    Men hur mår du idag? har ärret läkt? hur lång tid efter ks kunde du gå normalt och göra "vanliga sysslor" som man gör hemma å så??
  • sunshiine

Var igår på vändingsförsöket, bebisen var hur vild som helst under timman jag skulle vara uppkopplat på ctg...
    han sparkade hej vilt som vanligt, när doktorn väl skulle försöka vända på honom ville han visst inte sammarbeta han har bestämt sig för att ligga kvar så, kändes som att han fastnat som vid någon vägg han vägrade flytta på sig.
    Hon försökte från vänster sida först, sedan över till höger sida..hon sa att vi bryter där hon  frågade om även om hon skulle forstätta men det var upp till mej, jag tyckte hon skulle försöka igen så hon gick tillbaka till vänster sida för att försöka igen.
    Men hopplöst!!
    När dom sedan kopplade på mig igen på ctg så låg bebisens hjärtslag på 160-170.medans det låg innan på 140-150, 155 max....så nog blev stackaren säkert stressad sen...

Senare på kvällen kändes hela magen stel som blåmärken över hela magen, och bebis som alltid brukar sparka o böka omrkring var helt lugn stackarn.

Så snittet är bokat till den 5 januari 2011.
    Doktorn jag fick som ska göra snittet är samma som försökte vända på bebisen så det känns skänt att veta vem hon är iaf.

• sunshiine

jo dte känns nervöst då jag är enormt rädd för allt vad som har med sprutor nålar å allt det där att göra med.
    Men samtidigt försöker jag tänka positivt just att inte uppleva smärtan som man gör normalt vid förlossning utan senare och gå med ett ärr låter med skrämmande på ett sätt.

Men har googlat o läst vad andra skrivit i trådar här på fl så nog känns det lite mer ok!
    men det lär bli mer nervöst ju närmare man kommer nästa vecka dagen för snittet.
    Känns lite oxå då det är planerat att man vet att just den dagen kommer vi få bebisen hos oss.

Har inte äns förberett någonsting ännu tänkte ge mej ut för shopping att ny pyjamas, tofflor o lite sådant som ja ska ha med till förlossningen...men funderar på vilken typ av pyjamas jag ska ta som ett nattlinne eller 2 delat...
    tänkte nu när man ska ha snittet vad är smidigast?!!

Svar på tråden Kejsarsnitt vs sätesförlossning