• Strawbaby

Alla kompisar går på dagis...

Vi har två pojkar födda 0710 och 0910 och allt sedan vår äldsta son föddes har jag och min man turats om att vara hemma. Barnen har alltså aldrig gått på dagis. Vi kommer att vara hemma i alla fall minst ett år till och hade tänkt vänta med en eventuell dagisstart tills då. Vi försöker vara aktiva och gå på öppna förskolan, pysselverkstad och barnallsång. Men det är svårt för vår äldsta son att knyta några riktiga kompiskontakter där eftersom det är olika barn där varje gång. På öppna förskolan är det dessutom mest yngre barn under 2 år. Och lekparkerna ekar tommar...alla kompisar går på dagis.

Vår son som nu är över 3 år har på sistonde förändrats mycket, blivit mer självständig och vill leka utan att vi är med. Han pratar mycket om kompisar och har till och med uttryckt att han vill börja på dagis. Det är på dagis alla kompisar finns. Vi kan inte trolla fram kompisar...

Vi har varit ganska kritiska till dagis och kanske skulle jag känna att det som ett "misslyckande" att han började på dagis. Men ska vi hålla honom hemma bara därför att? Vi som förespråkar hemmaföräldrar, skulle vi sätta vår son på dagis?

Men vi kan ju prova...om dagis inte är något för honom kan han ju altid sluta och vara hemma igen. Och det ska tydligen inte vara något problem att låta honom gå bara 2 gånger 3 timmar/vecka. Det skulle nog göra honom nöjd.

I min drömvärld är många föräldrar hemma med sina barn och träffas hemma hos varandra och i lekparken...men det ser inte alls ut så idag, i alla fall inte på vår ort. Här finns ingen kyrkans barntimme heller som annars hade varit passande.

• Svar på tråden Alla kompisar går på dagis...
  • Malvalinnea

Jag tror det skulle vara kul för eran storkille att få tillgång till dagis eftersom det där finns kompisar att leka med(samma barn) och så blir det en annan miljö med. Så jag tycker det låter som en bra idé att låta han gå några timmar per vecka.

• Wirrewir

I min drömvärld är också många föräldrar hemma många år med sina barn (som det var när en annan var liten), men som det ser ut idag trivs min dotter som är drygt 2,5 år bäst på dagis på dagarna. När vi är hemma tillsammans på vardagarna blir hon så uttråkad. I parken ses inte ett barn så långt ögat når eftersom "alla" är på dagis och på öppna förskolan är det bara mammalediga med typ 10 mån bebisar. Inte så mkt för min dotter att leka med. Trist att det har blivit så här nuförtiden...   

• Flickan och kråkan

Vi är som jag skrev tidigare i ungefär samma sits Storebror fyller 3 år i morgon och ska få börja förskola efter nyår. Lillebror är 20 månader och ska få vara hemma till i alla fall augusti nästa år, men vi ska försöka att se om vi kan lösa det så att han får vara hemma till nästa nyår också då även han börjar närma sig 3 år.

Här är det 9-14 tre dagar i veckan som gäller för 15-timmarsbarn. Jag tror att vår kille kommer att få glädje av att få lite tid på förskola nu. Han är nöjd hemma, men det är som sagt ont om jämnåriga och det känns som om det är dags att träffa mer jämnåriga nu....för hans skull. Hade det funnits många äldre barn hade det inte varit något problem att ha honom hemma längre men jag är rätt övertygad om att han börjar ha behovet att träffa äldre barn nu.

Han tycker att det ska bli spännande och har pratat om det med glädje. Nu det sista när han nog börjat inse att det närmar sig så har han börjat tycka att det känns lite läskigt.....men det är ju så i livet ibland.....det är lite läskigt att prova det nya .

Jag är inte negativ till förskola. Jag är själv lärare och vet att det finns massor med bra pedagoger där ute. Jag är glad att de har fått möjligheten att vara hemma så pass länge. 3 år känns väldigt lagom tycker jag

• KMJ

Jag tror att man som förälder ska försöka lägga ner sina egna förutbestämda föreställningar om vad som är bäst för barnen och hur man är en bra förälder.

Alla barn är olika och har olika behov, försök vara lyhörd för vad dina barn individuellt har behov av. Kanske det bästa för ditt äldsta barn är att gå på förskolan. Sedan tror jag att man inte ska dra alla förskolor över en kam, det finns helt klart bättre och sämre förskolor och du kan välja att låta din son gå bara några dagar och lite kortare dagar.

• KMJ

Om du endå ser att det övervägande är bäst för din son att vara hemma med dej, kanske du kan efterlysa andra föräldrar som är hemma med lite äldre barn här på FL och på andra platser som ni kan träffa regelbundet.

• Siranbiran

Hej !

Tycker precis som du att det är tråkigt att det inte finns så många hemmabarn nuförtiden. Jag är också hemma med min pojke som är 4 år. Min stora tjej är 8 och har aldrig gått på vanlig förskola heller, utan vi har varit på öppna förskolan.
    Var i Sverige bor ni ??
    Vi bor i Malmö. Är sugen på att jobba som dagmamma, så har sökt jobb genom Christella, ett privat företag som anställer dagmammor. Är du sugen kan du läsa mer på www.christella.se

• Hemmaföräldern
    Strawbaby skrev 2010-12-17 21:56:52 följande:
    Vi har två pojkar födda 0710 och 0910 och allt sedan vår äldsta son föddes har jag och min man turats om att vara hemma. Barnen har alltså aldrig gått på dagis. Vi kommer att vara hemma i alla fall minst ett år till och hade tänkt vänta med en eventuell dagisstart tills då. Vi försöker vara aktiva och gå på öppna förskolan, pysselverkstad och barnallsång. Men det är svårt för vår äldsta son att knyta några riktiga kompiskontakter där eftersom det är olika barn där varje gång. På öppna förskolan är det dessutom mest yngre barn under 2 år. Och lekparkerna ekar tommar...alla kompisar går på dagis.

Vår son som nu är över 3 år har på sistonde förändrats mycket, blivit mer självständig och vill leka utan att vi är med. Han pratar mycket om kompisar och har till och med uttryckt att han vill börja på dagis. Det är på dagis alla kompisar finns. Vi kan inte trolla fram kompisar...

Vi har varit ganska kritiska till dagis och kanske skulle jag känna att det som ett "misslyckande" att han började på dagis. Men ska vi hålla honom hemma bara därför att? Vi som förespråkar hemmaföräldrar, skulle vi sätta vår son på dagis?

Men vi kan ju prova...om dagis inte är något för honom kan han ju altid sluta och vara hemma igen. Och det ska tydligen inte vara något problem att låta honom gå bara 2 gånger 3 timmar/vecka. Det skulle nog göra honom nöjd.

I min drömvärld är många föräldrar hemma med sina barn och träffas hemma hos varandra och i lekparken...men det ser inte alls ut så idag, i alla fall inte på vår ort. Här finns ingen kyrkans barntimme heller som annars hade varit passande.
    Jag förstår. Har ni kollat om det finns några privata dagmammor i kommunen? Jag vet hemmaföräldrar som etablerat så bra kontakt med dagmammorna att de får deras månadsblad med alla inplanerade aktiviteter, då kan de hänga på om de känner för det och barnen får lekkompisar på regelbunden basis. Hur är det med kyrkans lekis eller barntimmar, finns det där ni bor? Eller varför inte annars välja dagmamma några timmar i veckan istället för dagis......
  • Aphjärnan

Varför inte bara prova?
    Vi är många som älskar dagis och ni kan ju bara sluta att gå dit om ni inte gillar det.
    Nåt misslyckande är det ju knappast, vem kan veta innan barnen kommer vad
    som passar dom bäst, vi är ju alla så olika.
    Egna kompisar kommer ju bara att bli allt viktigare ju äldre dom blir.
    Lycka till !

Svar på tråden Alla kompisar går på dagis...