• Loriyana

Hur i helvete orkar ni?

Jag måste säga att jag är full av beundran över er hemmaföräldrar. Hur i helvete orkar ni? Jag hade blivit galen!

• Svar på tråden Hur i helvete orkar ni?
  • Loriyana

Men blir ni inte uttråkade?

• Loriyana

Jag är lite i valet och kvalet. Just nu är jag nämligen arbetslös men dottern går 9-15 på dagis. Det är ett stort dagis med underbara pedagoger....MEN närmare 100 barn! Och jag märker tydligt att hon blir överstimulerad. Hon sover 19-07 (är 4 år) men efter dagis är hon så ofantligt trött och gnällig och inte det minsta rolig att vara med. Jag funderar på att dra ner på timmarna. Har inga problem med att leka och aktivera henne och att laga mat eller baka tillsammans. Problemet har bara varit att hon har varit så OTROLIGT gnällig att varenda aktivitet har slutat i trots och bråk. Jag vet inte om detta beror på för många timmar på förskolan eller om hon bara är sådan. OM jag drar ner på timmarna och hon fortsätter detta beteendet...usch jag vet inte om jag skulle orka. Jag är ensamstående och har också haft problem med depression. Jag erkänner att jag är osäker på min förmåga att vara en bra mamma. Vi bor dessutom smått, en liten tvåa....alltså inget stort hus eller trädgård för henne att springa omkring i. Jag känner dessutom inga hemmaföräldrar så jag oroar mig över att bli isolerad och ensam också. Hon har inte heller syskon.

• Loriyana
    Lenora skrev 2010-12-26 11:52:59 följande:
    Jag vet inte hur det fungerar, kan man dra ner ett par timmar bara för att prova en tid och se hur det blir och ångra sig ifall det inte passar er? Eller vara hemma helt och hållet på måndagarna så ni får en extra dag tillsammans?

Om hon är trött och överstimulerad skulle jag köra på mycket hemmagos och film, långa sovmorgonar i sängen och bara "vara".

Hur bra mamma man är handlar inte om hur många aktiviteter man orkar med under en vecka eller hur stort ni bor. Du bryr dig om henne och lyssnar på henne, vilket i mina ögon är en bra mamma. Var inte så hård mot dig själv.
    Nu när vi varit lediga under julen så har jag märkt en stor förändring hos henne. Det är som ett helt annat barn! Vi har tagit det väldigt lungt och inte brådskat någonstans och hon verkar definitivt må bättre. Jag tror det är så att hon stimuleras väldigt mycket på förskolan och sedan när hon kommer hem har hon otroligt svårt att varva ner. När man är uppe i varv så vill man ofta fortsätta att stimuleras. Jag har pratat med fröknarna om att hon behöver hjälp att varva ner men de säger bara att hon är så aktiv och att det inte fungerar.

Nu ska hon vara ledig under mellandagarna, jag ska se hur det fungerar och sedan blir det nog att jag drar ner på timmarna. Tack för ditt råd! :)
Svar på tråden Hur i helvete orkar ni?