Hur i helvete orkar ni?
Jag måste säga att jag är full av beundran över er hemmaföräldrar. Hur i helvete orkar ni? Jag hade blivit galen!
Jag måste säga att jag är full av beundran över er hemmaföräldrar. Hur i helvete orkar ni? Jag hade blivit galen!
Tålamodet växer & man lär sig.. Är en vana sak som allt annat
Ja, ibland undrar jag det själv
Men när man inser att man ändå hinner jobba ca 30 år till sedan, så är det helt plötsligt rätt enkelt.
Ibland känns det som att man håller på att bli galen. Så är det kanske me allt? Vissa håller på att bli galna på kontoret. Vissa på fabriken. Vissa i butiken. Vissa på att vara arbetslösa, vissa på att vara gift. Och ibland kan man bli galen av att vara hemmaförälder. Men man väljer vad man trivs med och alla är olika tack o lov:)
Men blir ni inte uttråkade?
Har stort hus & närsom 3 ungar så just uttråkad nej, men ibland svårt att hinna med allt och alla..
Man är ju inte övermänsklig och har all tid i världen bara för man är hemma..
Nu är jag inte hemma med barnen på "heltid", utan jobbar också, men barnen går korta dagar och jag är hemma så mycket jag kan...
Men VAD GÖR MAN hemma, vi behöver tips på aktiviteter!!!
Jag har haft turen att lära känna andra hemmamammor som är intelligenta och roliga som jag verkligen trivs tillsammans med och känner mig allt annat än uttråkad, vi spenderar de flesta dagarna i veckan tillsammans. Vi hittar på allt möjligt kul tillsammans; djurparker, tältar ihop, lekparker, hemmamys, bakar med barnen etc.
Då jag är en person som tycker om att umgås med vänner och deras barn passar det mig väldigt bra.
Jag är lite i valet och kvalet. Just nu är jag nämligen arbetslös men dottern går 9-15 på dagis. Det är ett stort dagis med underbara pedagoger....MEN närmare 100 barn! Och jag märker tydligt att hon blir överstimulerad. Hon sover 19-07 (är 4 år) men efter dagis är hon så ofantligt trött och gnällig och inte det minsta rolig att vara med. Jag funderar på att dra ner på timmarna. Har inga problem med att leka och aktivera henne och att laga mat eller baka tillsammans. Problemet har bara varit att hon har varit så OTROLIGT gnällig att varenda aktivitet har slutat i trots och bråk. Jag vet inte om detta beror på för många timmar på förskolan eller om hon bara är sådan. OM jag drar ner på timmarna och hon fortsätter detta beteendet...usch jag vet inte om jag skulle orka. Jag är ensamstående och har också haft problem med depression. Jag erkänner att jag är osäker på min förmåga att vara en bra mamma. Vi bor dessutom smått, en liten tvåa....alltså inget stort hus eller trädgård för henne att springa omkring i. Jag känner dessutom inga hemmaföräldrar så jag oroar mig över att bli isolerad och ensam också. Hon har inte heller syskon.
Bara det att du märkt skillnad på ditt ditt barns mående när han är hemma respektive på dagis, tyder på att dagis med många barn och sällan utrymme till lugn och ro, är en stressande miljö för barn.
Min son var precis som du säger om ditt barn.. väldigt överstimulerad och otroligt trött. Jag tog då mitt beslut att inte utsätta mitt barn för sådan instans... jag gjorde valet att starta eget, bli dagmamma... min son är nu en helt annan liten människa och mår mkt bättre. Dessutom så är han aldrig sjuk, när han gick på dagis så var han sjuk hela hela tiden!
så du gör definitivt rätt, att dra ner på tiden för ditt barn, ett annat alternativ är att söka efter en bra dagmamma, en helt annan miljö, mycket lugnare coh inte överstimulerat och uttröttande.
Bra att du lyssnar och ser till ditt barns bästa, en eloge till dig som mamma.. Lycka till!