• IVFmamma

Lång bilbarnstol?? Bilbarnstolsexperter, titta hit!!

Har en dotter på snart 5 mån som väger 8,5 kg och har strl 74 i kläder, alltså en rejäl bit. Hon ska sitta bakåtvänt så länge som det är möjligt, vilken bilbarnstol ska jag satsa på??

• Svar på tråden Lång bilbarnstol?? Bilbarnstolsexperter, titta hit!!
  • IVFmamma

Jag tror vi gör såhär, ni får gärna ha åsikter: Vi har en Acta Graco(om jag inte minns fel) som funkar upp till 18kg i baksätet med stödben och 25kg i framsätet till våran 2 åring, just nu sitter den i passagerarsätet. Vi tänkte nog köpa en 2way till 2 åringen och så får "Lillan" (när hon har helt växt ur babyskyddet) flytta till Actan och "Storan" får ta 2wayen.

Skulle det bli så att "Lillan" växer ur Actan så köper vi en 2 way till henne oxå.

Låter det som en god idé? Därför undrar jag om 2wayen funkar på alla platser?

• IVFmamma

cicci85: du verkar ha koll på bilstolar. Vilka stolar är godkända framåtvända?

• IVFmamma
    cicci85 skrev 2011-01-04 21:12:13 följande:
    De som är godkända både bakåt och framåt är Britax Twoway och Multi-tech, Brio zento, Akta graco duoflex och cosmic. Men som sagt så bör man inte använda någon av dem framåtvänd...
    IVFmamma skrev 2011-01-04 20:53:43 följande:
    Och vad är det för skillnad på Britax 2 way och Britax 2way plus?
    Ingen skillnad vad jag vet, den nyaste twowayen heter väl Elite, den första hette twoway 96.
    Varför ska man inte använda dem framåtvända?
  • IVFmamma

I staden där jag bor finns bara ett babyproffsen som är helt ute och cyklar vad gäller stolar, ingen berättade för mig när jag köpte actan att den bara funkar upp till 25kg i framsätet.

Vart kan man få ordentlig hjälp med att montera stolen osv?

• IVFmamma
    icelolly skrev 2011-01-04 21:39:57 följande:
    Jag menar, det finns kanske andra återförsäljare i närområdet som du inte har tänkt på? Typiska "barnaffärer" är sällan så insatta i just bilbarnstolar (finns såklart undantag).
    Nä det har jag inte tänkt på, tack för tipset!
  • IVFmamma

Hur fungerar det med lutningen och klacken på 2 wayen? Fanns det nån xtra klack för xtra lutning? men då kunde den bara användas upp till 13 kg?

Svar på tråden Lång bilbarnstol?? Bilbarnstolsexperter, titta hit!!