Lång bilbarnstol?? Bilbarnstolsexperter, titta hit!!
Har en dotter på snart 5 mån som väger 8,5 kg och har strl 74 i kläder, alltså en rejäl bit. Hon ska sitta bakåtvänt så länge som det är möjligt, vilken bilbarnstol ska jag satsa på??
Har en dotter på snart 5 mån som väger 8,5 kg och har strl 74 i kläder, alltså en rejäl bit. Hon ska sitta bakåtvänt så länge som det är möjligt, vilken bilbarnstol ska jag satsa på??
Britax twoway sitter mitt barn bakåtvänt i, och hon sitter bra.
Hon är 120 cm lång drygt och väger väl 23 kilo.
Britax twoway är den som funkar längst tid. Men jag tycker inte småbarn sitter så bra i den. Jag skulle köpa den stolen som sitter bäst i bilen och barnet sitter bäst i just nu. Och sen om det behövs köpa en TwoWay, om den första blir för trång eller barnet tidigt blir för lång.
Jag skulle kolla på Britax multi-tech, britax Hi-way och maxicosi mobi.
Britax Two-way som de andra skriver funkar länge men är kanske inte så bra för mindre barn. Britax Hi-way hade nog blivit mitt val till ett så litet barn. Se till att stolen ni väljer är godkänd att använda bakåtvänd på alla passagerarplatser i bilen (både fram och bak och i mitten bak) upp till 25 kilo. En del är bara godkända upp till 15 kilo t ex i mitten bak men upp till 25 kilo i passagersätet fram. Då blir man ju mer låst med placeringen av stolen.
Vår son växte ur sina bakåtvända stolar p g a vikten när han var 3 år, just p g a att vi hade bilstolarna bakåtvända i baksätet och att de endast var godkända till 15 kg då. Det blev till att köpa två nya stolar och då föll valet på Britax Two-way som sonen kunde sitta bakåtvänd i till han var nästan 5 år och det finns barn som kan sitta i dessa upp till 6-7-årsåldern.
Funkar Britax 2way på alla platser i bilen upp till 25kg?
Håller med de andra: satsa på en britax hi-way.. tror den lilla sitter bättre i den nu och den kan hon ha länge sen. det finns bilder här på FL på barn som är i 4-5 års-åldern som sitter i den och det ser ut att funka fint!
Jag tror vi gör såhär, ni får gärna ha åsikter: Vi har en Acta Graco(om jag inte minns fel) som funkar upp till 18kg i baksätet med stödben och 25kg i framsätet till våran 2 åring, just nu sitter den i passagerarsätet. Vi tänkte nog köpa en 2way till 2 åringen och så får "Lillan" (när hon har helt växt ur babyskyddet) flytta till Actan och "Storan" får ta 2wayen.
Skulle det bli så att "Lillan" växer ur Actan så köper vi en 2 way till henne oxå.
Låter det som en god idé? Därför undrar jag om 2wayen funkar på alla platser?
Jag tror vi gör såhär, ni får gärna ha åsikter: Vi har en Acta Graco(om jag inte minns fel) som funkar upp till 18kg i baksätet med stödben och 25kg i framsätet till våran 2 åring, just nu sitter den i passagerarsätet. Vi tänkte nog köpa en 2way till 2 åringen och så får "Lillan" (när hon har helt växt ur babyskyddet) flytta till Actan och "Storan" får ta 2wayen.
Skulle det bli så att "Lillan" växer ur Actan så köper vi en 2 way till henne oxå.
Låter det som en god idé? Därför undrar jag om 2wayen funkar på alla platser?
Funkar 2wayen på alla platser i bilen?
Funkar 2wayen på alla platser i bilen?