• cicci85

Lång bilbarnstol?? Bilbarnstolsexperter, titta hit!!

Britax twoway är den som funkar längst tid. Men jag tycker inte småbarn sitter så bra i den. Jag skulle köpa den stolen som sitter bäst i bilen och barnet sitter bäst i just nu. Och sen om det behövs köpa en TwoWay, om den första blir för trång eller barnet tidigt blir för lång.
    Jag skulle kolla på Britax multi-tech, britax Hi-way och maxicosi mobi.

• cicci85
    IVFmamma skrev 2011-01-04 20:38:53 följande:

Funkar 2wayen på alla platser i bilen?

Japp, den funkar på alla platser, men den har ju inget stödben så har man den i mitten måste den luta mot framsätena...
  • cicci85
    vi3 skrev 2011-01-04 20:44:03 följande:
    en fråga bara.. easy kid bilbarnstol är den bra? värd sina pengar? Nu ska jag väl inte köpa den imorn men när lillan växer ur baby skyddet så har ja i planerna att köpa den.. 
    Någon som har erfarenheter? Går den att ha både framåt vänd och bakåtvänd elr är den endast bakåtvänd och är det 25 kg som max vikt på alla platser i bilen?
    /A 
    Antar att du menar Be Safe Izi Kid... Den är enbart bakåtvänd och tyvärr bara till 18 kg, så man la köpa ytterligare en bakåtävnd stol när den är urvuxen.
    Ingen bakåtvänd stol rekommenderas att användas framåt, även om några är godkända för det. När barnet är för stort för att åka bakåtvänt är det bäst att köpa en riktig bältesstol.
  • cicci85
    IVFmamma skrev 2011-01-04 20:52:42 följande:
    cicci85: du verkar ha koll på bilstolar. Vilka stolar är godkända framåtvända?
    De som är godkända både bakåt och framåt är Britax Twoway och Multi-tech, Brio zento, Akta graco duoflex och cosmic. Men som sagt så bör man inte använda någon av dem framåtvänd...
    IVFmamma skrev 2011-01-04 20:53:43 följande:
    Och vad är det för skillnad på Britax 2 way och Britax 2way plus?
    Ingen skillnad vad jag vet, den nyaste twowayen heter väl Elite, den första hette twoway 96.
  • cicci85
    IVFmamma skrev 2011-01-04 21:20:51 följande:
    Varför ska man inte använda dem framåtvända?
    För det första så är ju alla förutom multi-techen urvuxna framåtvänt när de är urvuxna bakåtvänt och det finns ju ingen anledning att vända ett barn som får plats bakåtvänd.
    Bältet sitter dåligt, fel över kroppen, det leds inte bort från magen och sitter inte nära kroppen eftersom bilstolens sidor är längre ut...
    Multi-techen skulle jag kunnat använda framåt om den hade vägt hälften så mycket som den gör, den väger nämligen dubbelt så mycket som en bältesstol!
    Dessutom är en kombistol bara godkänd till 25 kg, min son åkte bakåtvänd tills han vägde 25 kg, det är ju att föredra om de inte växer ur på längden innan.
    De ska sitta i bältesstol sen till 10-12 år så även om man vänder en kombistol framåt så la man köpa en bältesstol sen, och då kan man ju lika gärna göra det direkt
  • cicci85
    IVFmamma skrev 2011-01-04 21:45:55 följande:
    Hur fungerar det med lutningen och klacken på 2 wayen? Fanns det nån xtra klack för xtra lutning? men då kunde den bara användas upp till 13 kg?
    Till 13 kg med klacken inåtfälld, då får man bäst lutning. Sen kan man köpa till en kloss för att få bättre lutning, behövs i vissa bilar. I en del bilar blir det bra lutning även utan klossen. Den brukar kosta 99 kr har jag för mig. Med bra lutning menar jag precis så att huvudet inte åker ner när barnet somnar, de ska ju annars sitta så raka som möjligt.
Svar på tråden Lång bilbarnstol?? Bilbarnstolsexperter, titta hit!!