• Fiyali

Män på förlossningen?

Det är ju vård man får gratis, och därför tror jag inte man kan komma med krav.

Nu vet jag inte ur vilken aspekt det är som du inte vill ha en manlig läkare där, men jag kan berätta några saker från mina graviditeter.

1. De skulle undersöka mig och lampan fungerade inte, slutligen stod en kvinna och höll en spegel, två kvinnor stod och riktade ficklampor på mitt underliv, en satt och "grävde" och den sista stod och tittade på och diskuterade med undersökaren, samtliga var kvinnor. Den manliga läkaren som sen entrade rummet var den första av de alla som faktiskt tänkte en tanke på att situationen kunde upplevas som obehaglig och obekväm av mig.

2. Under andra förlossningen var fem olika läkare och rotade i mig. Den enda som gjorde det mjukt och försiktigt var den manliga läkaren. Antagligen för att han respekterade mig som person. Medan kvinnorna antagligen tyckte "det är väl inte så farligt, alla kvinnor får ju gå igenom det"....

3. Det har faktiskt varit de manliga läkarna överlag som varit bäst att prata med och få råd av. En av de kvinnliga läkarna såg mig aldrig i ögonen. Under första graviditeten hade jag en annan kvinnlig läkare som antagligen inte ansåg att så unga kvinnor skulle få barn. Men jag har aldrig träffat en manlig dålig förlossningsläkare.

Jag har träffat många bra kvinnliga läkare också, men tycker generellt sätt att det är männen som bemött mig bäst och tagit väl hand om mig.

• Fiyali

Såg din anledning och jag tror precis som någon sa att skriver du in den i din förlossningsplan, så kommer de i största möjliga mån ta hänsyn till det.
    Allt hänger till stor del på anledningar. Någon som är rädd för att föda får inte beviljat snitt hur som helst, det ska finnas faktorer i bakgrunden som trycker på.
    Och i ditt fall är det inte bara oro eller obekvämhet, så det borde verkligen fungera, så länge det finns kvinnlig personal på plats!

Svar på tråden Män på förlossningen?