• fridaas

Män på förlossningen?

Hur vanligt är det med män på förlossningen, alltså i form av läkare, bm osv?

Och om jag skriver i mitt förlossningsbrev att jag inte vill ha någon annan man än blivande pappan inne i sallen, kommer det att respekteras isf?!

• Svar på tråden Män på förlossningen?
  • caroline88

Kan både förstå och inte förstå dig! Tänkte oxå så. Men samtidigt så i det läget är ju barnets och din hälsa det viktigaste. Den
    Bästa eller den enda lediga kanske är man? Eller narkosläkaren?

Bara en tanke. Men just nu när det inte är aktuellt så tänker man nog att ingen annan man ska få se.. Men när man väl ligger där så skiter man nog i det :)

• Drake

Jag tror du kan önska, men inte kräva.

Om det finns en manlig sköterska i tjänst då du kommer in på förlossningen och det inte går att placera honom någon annanstans så kommer han ju att ta hand om dig. Då går nog vården före dina önskemål. Samma sak med läkare. Inte låter man bli att vårda dig, alt ringer in en kvinnlig läkare, utan då får du ta den läkare du får.

Men om du önskar så tror jag nog att man kommer att försöka så långt det är möjligt att se till att bara kvinnor kommer in på rummet.

• enlitenbitkaka

Du kan önska att enbart få kvinnor men du kan absolut inte kräva det. Allt beror ju på hur många som jobbar, hur många som föder och tillgänglighet i stort.

Förstår inte vad grejen är faktiskt. Bästa gyn jag varit hos var man (igår) och bästa BM var man....

Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Fiyali

Det är ju vård man får gratis, och därför tror jag inte man kan komma med krav.

Nu vet jag inte ur vilken aspekt det är som du inte vill ha en manlig läkare där, men jag kan berätta några saker från mina graviditeter.

1. De skulle undersöka mig och lampan fungerade inte, slutligen stod en kvinna och höll en spegel, två kvinnor stod och riktade ficklampor på mitt underliv, en satt och "grävde" och den sista stod och tittade på och diskuterade med undersökaren, samtliga var kvinnor. Den manliga läkaren som sen entrade rummet var den första av de alla som faktiskt tänkte en tanke på att situationen kunde upplevas som obehaglig och obekväm av mig.

2. Under andra förlossningen var fem olika läkare och rotade i mig. Den enda som gjorde det mjukt och försiktigt var den manliga läkaren. Antagligen för att han respekterade mig som person. Medan kvinnorna antagligen tyckte "det är väl inte så farligt, alla kvinnor får ju gå igenom det"....

3. Det har faktiskt varit de manliga läkarna överlag som varit bäst att prata med och få råd av. En av de kvinnliga läkarna såg mig aldrig i ögonen. Under första graviditeten hade jag en annan kvinnlig läkare som antagligen inte ansåg att så unga kvinnor skulle få barn. Men jag har aldrig träffat en manlig dålig förlossningsläkare.

Jag har träffat många bra kvinnliga läkare också, men tycker generellt sätt att det är männen som bemött mig bäst och tagit väl hand om mig.

• Hoppetossan 79

Jag blev påtvingad en manlig läkare mot min vilja under min första förlossning och fick gå i terapi efteråt pga detta. Drömde tex mardrömmar om det! Andra barnet respekterades det men då födde jag på ett större sjukhus. Kanske är det lättare då!

Manliga barnmorskor är inte så vanligt tror jag! Knappast troligt att det inte skulle finnas någon kvinnlig att välja på!

• Hoppetossan 79

Vad bra att så många tycker att manliga gyn är så bra! Kan inte ni snälla be att få de manliga då så vi som upplever det som mycket obehagligt och en stor kränkning slipper bli påtvingade manliga för att de kvinnliga alltid är fullbokade!

De bästa gyn jag varit hos har varit kvinnor! Ingen av de manliga jag träffat har visat någon respekt för att jag upplever det så jobbigt utan istället tydligt visat sitt ointresse för mig som patient så fort de insett att jag inte vill låta dem gräva i mitt underliv!

• BejbyBoo

Jag hade skrivit i mitt förlossningsbrev att jag ville ha kvinnlig personal, men att om situationen så krävde så går det naturligtvis med en man. Men att jag då, i möjligaste mån, ville få det förklarat för mig innan mannen i fråga kom in.
    Nu uppstod ett smärre tumult under slutskedet av förlossningen och bm var tvungen att ringa på förstärkning. Kort därefter stod en hel hop med personal i rummet, men då hade redan vår dotter tittat ut så de behövde aldrig göra något.

Sen efteråt fick jag åka på operation och då var det både manliga och kvinnliga läkare där och det kunde jag tyvärr inte göra något åt. Var inte helt nöjd med det, men var så inne i dimman efter förlossningen att det bara flöt på ändå. 

Du kan alltid skriva det och diskutera det med din BM. Men, om nöden kräver så får du nog räkna med att det blir en manlig doktor. Hellre det än ingen doktor alls, skulle jag säga. 

♥ Älskade, älskade lilla E. 28/12-08 ♥
  • Tygtiiger

Du kan inte begära en kvinnlig läkare, för det kan faktiskt vara så att den enda läkare som är i tjänst på förlossningen är en man. Likaså kan narkosjour och barnläkare vara män. Det är ungefär 50 - 50 fördelning mellan kvinnor och män bland läkare.

Manliga barnmorskor finns det enstaka i landet.
    Manliga sjuksköterskor finns det ganska gott om men inte så många på gyn - däremot på operation, iva, narkos och barnklinik, som alla kan bli inblandade.
    Studenter kan så klart vara både kvinnor och män.

Du kan förklara i ditt förlossningsbrev att du känner dig obekväm med tanken på manlig personal och föredrar kvinnlig om det är möjligt, men inte mer. Självklart försöker personalen ta hänsyn till det om det går.

Men om det står mellan att ditt barn får skador eller dör för att du inte vill att en manlig läkare ska lägga klocka, tång eller göra snitt, eller att en man får lov att undersöka dig - då är valet ganska lätt, eller hur?

Krupke, we've got problems of our own!
  • enlitenbitkaka
    Hoppetossan 79 skrev 2010-12-14 16:30:00 följande:
    Vad bra att så många tycker att manliga gyn är så bra! Kan inte ni snälla be att få de manliga då så vi som upplever det som mycket obehagligt och en stor kränkning slipper bli påtvingade manliga för att de kvinnliga alltid är fullbokade!

De bästa gyn jag varit hos har varit kvinnor! Ingen av de manliga jag träffat har visat någon respekt för att jag upplever det så jobbigt utan istället tydligt visat sitt ointresse för mig som patient så fort de insett att jag inte vill låta dem gräva i mitt underliv!
    Jag kommer inte be om någonting gällande personalen. Jag litar på deras kunskap och förmåga att placera ut de som är i tjänst. Chansen finns ju att just när jag ska föda så är den bästa läkaren/barnmorskan kvinna och det tänker jag inte avsäga mig.
    Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Anna83a

Jag hade ingen manlig bm/läkare på själva förlossningen men efteråt när jag var tvungen att sy mycket på operation så var det en manlig läkare. Det var inte så kul först när han kom in o skulle känna o titta men jag tänkte på att jag är ju bara en patient bland alla andra så dom bryr sig ju inte. Det är ju deras jobb. Jag kan lova dig att under förlossningen o efteråt så kommer du inte bry dig alls. Jag släppte alla hämningar

Svar på tråden Män på förlossningen?