5by5 skrev 2010-12-15 21:20:57 följande:
jag tycker det är sorgligt att ni har den här inställningen till manlig personal under förlossningen! har själv blivit utsatt för våldtäkt men skulle aldrig komma på tanken att jämföra det med förlossningssituationen. måste väl vara så långt i från en våldtäkt man kan komma?
själv hade jag en manlig läkare som satte in ballongkateter och en manlig student var med. det var ju inte kul dirket (fy fan vad ont det gjorde, och så att kunna se hela härligheten på storbilds skärm samtidigt) men jag har svårt att se hur det kunde varit bättre med en kvinlig läkare.
Visst är en förlossning så långt ifrån en våldtäkt man kan komma.
Men har man haft problem med även under sexakterna eller med att ens sambo ska se en naken, hur känns det då med en främmande man ska titta och hålla på där nere?!
Vissa kanske inte bryr sig, men jag gör det och mår otroligt dåligt över de två våldtäkter jag gått igenom.
5by5 skrev 2010-12-16 10:40:00 följande:
jag tycker bara att det är synd att bara för att en man har gjort en helt fruktansvärd sak så kan man inte lita på andra män. de flesta män skulle väl aldrig komma på tanken att förgripa sig på en kvinna!
jag kan förstå att man har svårt att lita på män efter en sån sak men då kanske man ska arbeta mer med det i stället för att gå runt och vara rädd!
Jag tror de flesta som har blivit utsatta för övergrepp kämpar sig blå för att komma över det som hänt och försöker bli trygga igen.
Har man inte gått igenom ett övergrepp själv är det jättelätt att säga glöm det och gå vidare, men för de som har blivit det kommer ärren alltid finnas kvar mer eller mindre.