• fridaas

Män på förlossningen?

Hur vanligt är det med män på förlossningen, alltså i form av läkare, bm osv?

Och om jag skriver i mitt förlossningsbrev att jag inte vill ha någon annan man än blivande pappan inne i sallen, kommer det att respekteras isf?!

• Svar på tråden Män på förlossningen?
  • Fröken Susidus

Sorgligt att man kan ha så svårt för att sätta sig in i andras situation och känslor kring det.
    Bara för att man själv inte tycker att det är jobbigt eller förknippar förlossning med en våldtäkt så betyder det inte att andra inte kan känna så!

För mig handlar det just om maktlösheten och att vara sårbar i en situation tillsammans med en främmande man. Ju äldre desto värre. Jag kan inte ens gå till en manlig tandläkare och inte sjutton påminner ett tandläkarbesök om en våldtäkt!

• 5by5

jag tycker bara att det är synd att bara för att en man har gjort en helt fruktansvärd sak så kan man inte lita på andra män. de flesta män skulle väl aldrig komma på tanken att förgripa sig på en kvinna!

jag kan förstå att man har svårt att lita på män efter en sån sak men då kanske man ska arbeta mer med det i stället för att gå runt och vara rädd!

• t0va
    5by5 skrev 2010-12-16 10:40:00 följande:
    jag tycker bara att det är synd att bara för att en man har gjort en helt fruktansvärd sak så kan man inte lita på andra män. de flesta män skulle väl aldrig komma på tanken att förgripa sig på en kvinna!

jag kan förstå att man har svårt att lita på män efter en sån sak men då kanske man ska arbeta mer med det i stället för att gå runt och vara rädd!
    Det kan man tycka men nu var inte frågan det. Hur vet du att alla vi som mår dåligt över detta inte kämpar som små röda grisar att bli trygga i dessa situationer? 
  • JASS

Jag hade inte en tanke på det när jag skrev förlossningsbrevet. Så jag vet inte om de hade respekterat det, men det hade de väl om det funnits folk att välja på,men om det varit akut hoppas jag faktiskt att de räddat liv istället för att följa mitt förlossningsbrev...

Min lillkille kom med sugklocka assisterad av en manlig läkare. Inget jag tänkt mig såklart, (varken sugklocka eller vilket kön läkaren skulle ha)  men vid det laget brydde jag mig inte.

Det är klart att det är skillnad om man varit med om något traumatiskt men för min del tänker jag att det är de som valt dessa yrken (där de får se allt och lite till) - inte jag....

• fridaas
    5by5 skrev 2010-12-15 21:20:57 följande:
    jag tycker det är sorgligt att ni har den här inställningen till manlig personal under förlossningen! har själv blivit utsatt för våldtäkt men skulle aldrig komma på tanken att jämföra det med förlossningssituationen. måste väl vara så långt i från en våldtäkt man kan komma?
    själv hade jag en manlig läkare som satte in ballongkateter och en manlig student var med. det var ju inte kul dirket (fy fan vad ont det gjorde, och så att kunna se hela härligheten på storbilds skärm samtidigt) men jag har svårt att se hur det kunde varit bättre med en kvinlig läkare.
    Visst är en förlossning så långt ifrån en våldtäkt man kan komma.
    Men har man haft problem med även under sexakterna eller med att ens sambo ska se en naken, hur känns det då med en främmande man ska titta och hålla på där nere?!

Vissa kanske inte bryr sig, men jag gör det och mår otroligt dåligt över de två våldtäkter jag gått igenom.

Jag tror de flesta som har blivit utsatta för övergrepp kämpar sig blå för att komma över det som hänt och försöker bli trygga igen.
    Har man inte gått igenom ett övergrepp själv är det jättelätt att säga glöm det och gå vidare, men för de som har blivit det kommer ärren alltid finnas kvar mer eller mindre.
  • accept

Läkare är ganska vanligt, iallafall där jag jobbar, barnmorskor finns ingen manlig vad jag kan komma på. Vet tyvärr inte hur det är med att kunna välja om man nu blir tvungen att kalla in förlossningsläkare, tror tyvärr att det kan vara ganska svårt att bli garanterad en kvinnlig, för när läkaren kommer in i bilden är det ju oftast akut och då hinner man ofta inte ta hänsyn till man/kvinna. 

• benedikten

När jag gick på förlossningsförberedande kurs sa bm att man skulle nämna i sitt förlossningsbrev om man inte ville ha en manlig barnmorska eller praktikant med på förlossningen. Hon jobbade på Danderyds sjukhus och sa att där finns ett få tal manliga barnmorskor.

Jag tror inte det är vanligt med manliga barnmorskor men det finns.

• 5by5
    fridaas skrev 2010-12-16 10:59:49 följande:
    Visst är en förlossning så långt ifrån en våldtäkt man kan komma.
    Men har man haft problem med även under sexakterna eller med att ens sambo ska se en naken, hur känns det då med en främmande man ska titta och hålla på där nere?!

Vissa kanske inte bryr sig, men jag gör det och mår otroligt dåligt över de två våldtäkter jag gått igenom.

Jag tror de flesta som har blivit utsatta för övergrepp kämpar sig blå för att komma över det som hänt och försöker bli trygga igen.
    Har man inte gått igenom ett övergrepp själv är det jättelätt att säga glöm det och gå vidare, men för de som har blivit det kommer ärren alltid finnas kvar mer eller mindre.
    jag skrev ju själv att jag har varit med om sexuella övegrepp/våldtäkt. jag kommer aldrig att glömma eller förlåta men jag kommer heller aldrig att dömma andra män i allmänhet för vad någon idiot gjort mot mig.
    och själv tycker jag det är lika jobbigt att kvinnor ska se och känna på mitt nakna underliv, men måste man så måste man ju. bebisen ska ju ut och jag vill ha den hjälp jag kan få

jag är mest tacksam för att det finns människor (både män och kvinnor) som vill hjälpa oss gravida kvinnor att föda fram våra barn och tycker det måste kännas oerhört kränkande för dessa män att behöva ses som potentiella våldtäktsmän när de bara gör sitt jobb.
  • Ingelill
    5by5 skrev 2010-12-16 13:40:14 följande:
    jag skrev ju själv att jag har varit med om sexuella övegrepp/våldtäkt. jag kommer aldrig att glömma eller förlåta men jag kommer heller aldrig att dömma andra män i allmänhet för vad någon idiot gjort mot mig.
    och själv tycker jag det är lika jobbigt att kvinnor ska se och känna på mitt nakna underliv, men måste man så måste man ju. bebisen ska ju ut och jag vill ha den hjälp jag kan få

jag är mest tacksam för att det finns människor (både män och kvinnor) som vill hjälpa oss gravida kvinnor att föda fram våra barn och tycker det måste kännas oerhört kränkande för dessa män att behöva ses som potentiella våldtäktsmän när de bara gör sitt jobb.
    Nu kan jag bara tala för mig själv, men jag ser INTE alla män som potentiella våldtäktsmän.
    Jag tycker att det är oerhört jobbigt med kvinnlig vårdpersonal också, men av två onda ting väljer jag det minst onda - en KVINNA i mitt fall.

För mig är det så oerhört jobbigt att jag aldrig varit på en gynundersökning, inte tagit cellprov. De ända två gångerna som jag "frivilligt" lagt mig i detta utsatta läge är när jag fött barn (två gånger) och inte ens då har de fått göra några vaginala undersökningar.

Jag kan tänka mig att det är svårt att förstå om man hellre går till gyn än till tandläkaren! (syftar inte på dig 5by5)
  • benedikten

Ni som tycker det är jobbigt att visa sig naken på förlossningen inför män eller kvinnor tror ni inte att man fullständigt skiter i faktumet att man är naken när man ligger med krystvärkar. Det måste väl vara det minsta man bryr sig om, eller?
    Bajsa på sig under förlossningsarbetet är därimot något jag i så fall oroar mig för men även där tror jag man skiter i vilket.

Svar på tråden Män på förlossningen?