Inlägg från: Tezzan1981 |Visa alla inlägg
  • Tezzan1981

Ska föda en 55% plus bebis imorgon, pepp önskas

Hej

Blev väldigt abbrupt bestämt idag att jag ska på igångsättning imorgon pga för stort barn. Går imorgon in i v. 37+0, och bebisen beräknas väga 4,5 kg. Har på 4 veckor gått upp 2 kg(!!!!)
    Vet att denna vikt inte är omöjlig att föda, många föder ju så stora barn som går tiden ut. Men jag skulle ändå behöva lite positiv input.
    Jag är sjukt förlossningsrädd sedan min förra förlossning som också sattes igång, jag drabbades av panik och typ smärtshock. Öppnade mig 8 cm på typ 3 timmar.
    Har inför denna förlossning pratat med en aurorabarnmorska så jag är iaf lite mer förberedd, men jag kan säga att jag var inte beredd på beskedet jag fick idag, och framförallt inte att den "lille" var SÅ pass stor.
    Funderar på epidural så att jag inte ska tappa kontrollen, hade bara lustgas förra gången och upplevde att jag fick minnesluckor och att jag inte minns allt.
    Någon som har lust att ge lite pepp sista timmarna?
    *går och packar väskan*

• Svar på tråden Ska föda en 55% plus bebis imorgon, pepp önskas
  • Tezzan1981

anledningen att jag inte fick epidural förra gången var att jag sagt att jag absolut inte ville ha, för att jag hört så mkt dåligt om den. men börjar ändra mig anngående det.

tror inte heller att det gör ondare att föda en 3,5 kg bebis än en 4,5 kg men jag är ändå väldigt nervös över själva förlossningssmärtan då jag blev panikslagen förra gången.

• Tezzan1981

hej
    tänkte bara ge en update. gick sådär på förlossningen, men nu är vi alla hemma och mår bra =)
    Jag sattes igång kl 7 på morgonen med gel och fick värkar efter lunch. sattes in ett nytt gel kl 13 och jag fick kraftigare värkar. trots detta var jag kl 17 endast öppen 1 cm och tappen var 1 cm lång.
    bebbens hjärtljud körde bergochdalbana mellan 115 och 170 så han mådde inte bra. kunde bero på att han var stor men det behövde inte göra det sa läkarna. de sa att det kanske kunde blir kejsarsnitt men att de skulle avakta, men var rätt så lugna. gav mig spruta i benet för att stoppa värkarna tillfälligt och ge livmoderns en tids vila samt för att se om barnets hjärtljud blev bättre, men det blev dom inte.
    sedan kom de plötsligt bara inspringande och sa att bebisen ska ut inom 30 min, det blir akut kejsarsnitt. jag kände bara hur allt hände så fort, blev väldigt rädd men insåg väl att de som jobbar där vet bäst. lillen hade inte klarat typ 8 timmar (minst) till av värkarbete.
    han föddes iaf 18.22, och vägde 4,8 kg, 60% plus.
    allt är bra nu, men jag känner mig ltie snuvad på förlossningen och allt gick så fort, men man kommer väl över det!

• Tezzan1981
    pixelkatten skrev 2010-12-27 14:57:56 följande:
    hej... bra att allt gick bra iallafall och att ni båda mår bra.. är lite nyfiken bara varför bebis vägde så mycket så tidigt?  vet du varför?
    jag har diabetes typ1, så det är sannolikt orsaken.
    ska dock tillägga att mitt förra barn föddes med helt normal vikt, så det är inget måste, att det blir så....
Svar på tråden Ska föda en 55% plus bebis imorgon, pepp önskas