• Tezzan1981

Ska föda en 55% plus bebis imorgon, pepp önskas

Hej

Blev väldigt abbrupt bestämt idag att jag ska på igångsättning imorgon pga för stort barn. Går imorgon in i v. 37+0, och bebisen beräknas väga 4,5 kg. Har på 4 veckor gått upp 2 kg(!!!!)
    Vet att denna vikt inte är omöjlig att föda, många föder ju så stora barn som går tiden ut. Men jag skulle ändå behöva lite positiv input.
    Jag är sjukt förlossningsrädd sedan min förra förlossning som också sattes igång, jag drabbades av panik och typ smärtshock. Öppnade mig 8 cm på typ 3 timmar.
    Har inför denna förlossning pratat med en aurorabarnmorska så jag är iaf lite mer förberedd, men jag kan säga att jag var inte beredd på beskedet jag fick idag, och framförallt inte att den "lille" var SÅ pass stor.
    Funderar på epidural så att jag inte ska tappa kontrollen, hade bara lustgas förra gången och upplevde att jag fick minnesluckor och att jag inte minns allt.
    Någon som har lust att ge lite pepp sista timmarna?
    *går och packar väskan*

• Svar på tråden Ska föda en 55% plus bebis imorgon, pepp önskas
  • lightfish

Ta ediduralen. Jag fick värkstimulerande dropp och upplevde som du att det vart luckor och så...  Lycka till!

• crossfit

Stort lycka till!
    Tror faktiskt inte att storleken spelar någon roll för smärtan.
    Eftersom du blir igång satt borde det inte bi några problem att få epidural om det nu är det du vill ha. Antar att de inte hann med att ge dig det förra gången om det gick snabbt.

I morgon får du hålla i världens finaste bebis. 

• PernillaWaxin

Hej!!!

Fantastiskt, vad roligt. Tänk dig att imorgon kommer du kunna se ut genom fönstret där det är vitt och vackert vinterland och samtidigt hålla i din bebis som du längtat efter. Den tiden du har tagit hand om bebisen i magen och nu ska då äntligen få hålla om honom/henne. det är något du säkert fer fram emot.

• K3zz

Min "lilla" vägde 4,7 och förlossningen gick jättebra. Fick värkstimulerande dropp för att det inte skulle ta för lång tid och tog lustgas.
    Se till att alla i personalen vet hur du känner och be om extra stöd om det behövs, du kommer klara detta fint :)

Lycka till!

• Rufsas

Ville mest önska lycka till! Snart får du se din bebis!

• xoxonathalie

det sägs att bebisar som är större hjälper till mer vid förlossnings skedet =). Min bebis vägde 4620 och det gick faktiskt bra även fast att jag är väldigt liten/smal i kroppen. o tänk sen när allt är klart o allt är lungt igen o du har den lille/store i din famn =).

• Tezzan1981

anledningen att jag inte fick epidural förra gången var att jag sagt att jag absolut inte ville ha, för att jag hört så mkt dåligt om den. men börjar ändra mig anngående det.

tror inte heller att det gör ondare att föda en 3,5 kg bebis än en 4,5 kg men jag är ändå väldigt nervös över själva förlossningssmärtan då jag blev panikslagen förra gången.

• lightfish
    Tezzan1981 skrev 2010-12-14 14:23:14 följande:
    anledningen att jag inte fick epidural förra gången var att jag sagt att jag absolut inte ville ha, för att jag hört så mkt dåligt om den. men börjar ändra mig anngående det.

tror inte heller att det gör ondare att föda en 3,5 kg bebis än en 4,5 kg men jag är ändå väldigt nervös över själva förlossningssmärtan då jag blev panikslagen förra gången.
    Det kom en studie för inte så länge sen (har tyvärr ingen länk) gällande att epiduralen kunde förebygga framfall, alltså försvagning av muskelaturen.
  • InaLo

Förlossningen med första barnet var lång och jobbig. Tog ingen spinal eller eda bara lustgas. Hon vägde 3840
    Förlossningen med 2:an var betydligt snabbare och smidigare. Tog en spinal +lustgas Hon vägde 4335g och hadde ett väldigt stort huvud ochså.

• vildljus

Jag har själv ingen erfarenhet av att föda stora barn men jag vet att jag själv vägde 4,8 kg när jag kom ut. Och min yngre bror var betydligt mindre och min mamma har sagt att det var lättare att föda mig för min tyngd gjorde att jag lättare kom ut en min lilla bror som liksom åkte lite fram och tillbaka...
    Det här lät visst väldigt flummigt. Men det jag vill ha sagt är att jag tror inte att du kommer att ha några större problem, heja dig! Imorgon har du en bebis i famnen! :)
    Kram

Svar på tråden Ska föda en 55% plus bebis imorgon, pepp önskas