Inlägg från: Punkster |Visa alla inlägg
  • Punkster

Skall Svenska skolor införa skoluniform?

Att påstå att mobbning skulle minska pga skoluniformer är ett argument som jag tycker faller platt. Mobbning skulle förekomma ändå, av andra anledningar. Mobbarna hittar alltid nya sätt att mobba sina offer. Då är det bättre att utveckla bättre arbetsplaner mot mobbning än att införa skoluniformer.

Dessutom är kavajer, skinnskor, stövlar, slipsar osv inte billigt. För ekonomiskt utsatta familjer blir det en tung börda. För inte tror ni väl att skolan/kommunen/staten skulle sponsra med dom pengarna? Obestämd

Sist men inte minst så är jag emot skoluniformer för att jag tycker det är integritetskränkande. Vi lever i ett fritt land där människor ska ha rätt att klä sig hur man vill, sminka sig hur man vill, ha vilken frisyr man vill osv. För många barn och speciellt ungdomar är kläderna en viktig del av identiteten. Tar man ifrån dom det och anonymiserar alla genom att tvinga på alla likdana kläder så tror jag att många skulle må ganska dåligt, alt. hoppa av skolan. Och vem tjänar på det?

Svar på tråden Skall Svenska skolor införa skoluniform?