Åsiktskvinnan skrev 2010-12-10 11:40:22 följande:
Jag är för att barnen ska ha likadana kläder av den enkla anledningen att många skulle slippa bli mobbade av just klädanledningar.
Men då blir det ju mobbade för någon annan anledning. Mobbning löser sig inte bara för att alla klär i likadant, äter samma saker eller tycker om samma musik. Så länge det är en orolig stämning på skolan så kommer någon att mobbas. Om inte annat, så har ju elever alltid olika namn.
Jag var mobbad till och från under hela grundskolan + lite i gymnasiet, och det var alltid olika anledningar. Antingen var det för att jag var rädd för getingar, för att jag var ful, för att jag hade töntiga intressen, för att det cirkulerade rykten om mig att jag var en varulv, för att jag hade en lustig brytning... När jag bytte skola till en med bra stämning så fanns ingen mobbning mer. Överhuvudtaget fanns det inte på skolan, bara någon enstaka som var utanför pga blyghet.
Jag hade inte slutat bli mobbad i mellanstadiet bara för att jag skulle slutat tycka om pokémon och börjat spela fotboll istället. Det var klassens dynamik det var fel på, och att jag inte sa ifrån ordentligt. I samma klass blev en annan tjej retad av sin egna tvillingbror, han blev retad för att han hade tics, en annan kille blev kallad bög för att han inte var så macho, två tjejer blev retade för att de tyckte om hästar. Hur skulle skoluniform lösa sådana problem, när det helt klart inte handlar om
en grej. Det handlar om att hitta något offer, vilket som helst.