• pappa1976

Skall Svenska skolor införa skoluniform?

Skall svenska skolor införa skolunorform? Jag själv är tveksam till det men på min dotters gymnasieskola har de det alla onsdagar och vid högtidliga tillställningar

Skolkavaj Grå enfärgade byxor/grå enfärgad kjol (kjollängd till knä eller max 10 cm ovan knät) Vit skjorta/Skjortblus Skolslips/Skolscarf Helsvarta skor/skinn eller mockastövlar (ej gummistövlar, sportskor eller kängor) Svarta strumpor/Svarta eller hudfärgade strumpbyxor Under kavaj kan bäras marinblå, vinröd el. grå skoltröja/skolslipover

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-10 11:22
    Motivera gärna era svar
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skall Svenska skolor införa skoluniform?
  • lykantrophona

Jag bryr mig ärligt talat inte jättemycket, men tycker det verkar onödigt att införa skoluniform. Vi klarar ju oss utan. Bara ännu ett gäng plagg att köpa in, och problemet med uniformer är väl att de ska passa alla väder. I ett land med så varierande väder som Sverige är det svårt att ha samma sorts kläder året om. Som i ditt exempel, inga gummistövar eller kängor, utan "fina skor". Ifall det är blött och lerigt, hur bra blir det?

Minns att typ i slutet av nittiotalet så beslutade man i en skola i Storbrittanien att tjejer fick ha på sig byxor på vintern, eftersom de annars frös så mycket. Tänk hur de haft det fram tills dess.

Sen finns det idioter som hävdar att skoluniform skulle minska mobbning. Mobbning beror inte på vem det är som har märkeskläder, glasögon, senaste pokémonkorten ... det handlar om gruppdynamik, och mobbning finns ju i hög grad även i England.

• pappa1976
    lykantrophona skrev 2010-12-10 11:22:30 följande:
    Jag bryr mig ärligt talat inte jättemycket, men tycker det verkar onödigt att införa skoluniform. Vi klarar ju oss utan. Bara ännu ett gäng plagg att köpa in, och problemet med uniformer är väl att de ska passa alla väder. I ett land med så varierande väder som Sverige är det svårt att ha samma sorts kläder året om. Som i ditt exempel, inga gummistövar eller kängor, utan "fina skor". Ifall det är blött och lerigt, hur bra blir det?

Minns att typ i slutet av nittiotalet så beslutade man i en skola i Storbrittanien att tjejer fick ha på sig byxor på vintern, eftersom de annars frös så mycket. Tänk hur de haft det fram tills dess.

Sen finns det idioter som hävdar att skoluniform skulle minska mobbning. Mobbning beror inte på vem det är som har märkeskläder, glasögon, senaste pokémonkorten ... det handlar om gruppdynamik, och mobbning finns ju i hög grad även i England.
    de exempel jag skrev är vad som gäller på min dotters skola
  • lykantrophona
    pappa1976 skrev 2010-12-10 11:27:32 följande:
    de exempel jag skrev är vad som gäller på min dotters skola
    Ja, det förstod jag. Och jag tycker fortfarande det verkar opraktiskt med mocka/skinnskor om det är slask och regn.
  • Åsiktskvinnan

Jag är för att barnen ska ha likadana kläder av den enkla anledningen att många skulle slippa bli mobbade av just klädanledningar.

• lykantrophona
    Åsiktskvinnan skrev 2010-12-10 11:40:22 följande:
    Jag är för att barnen ska ha likadana kläder av den enkla anledningen att många skulle slippa bli mobbade av just klädanledningar.
    Men då blir det ju mobbade för någon annan anledning. Mobbning löser sig inte bara för att  alla klär i likadant, äter samma saker eller tycker om samma musik. Så länge det är en orolig stämning på skolan så kommer någon att mobbas. Om inte annat, så har ju elever alltid olika namn.

Jag var mobbad till och från under hela grundskolan + lite i gymnasiet, och det var alltid olika anledningar. Antingen var det för att jag var rädd för getingar, för att jag var ful, för att jag hade töntiga intressen, för att det cirkulerade rykten om mig att jag var en varulv, för att jag hade en lustig brytning... När jag bytte skola till en med bra stämning så fanns ingen mobbning mer. Överhuvudtaget fanns det inte på skolan, bara någon enstaka som var utanför pga blyghet.

Jag hade inte slutat bli mobbad i mellanstadiet bara för att jag skulle slutat tycka om pokémon och börjat spela fotboll istället. Det var klassens dynamik det var fel på, och att jag inte sa ifrån ordentligt. I samma klass blev en annan tjej retad av sin egna tvillingbror, han blev retad för att han hade tics, en annan kille blev kallad bög för att han inte var så macho, två tjejer blev retade för att de tyckte om hästar. Hur skulle skoluniform lösa sådana problem, när det helt klart inte handlar om en grej. Det handlar om att hitta något offer, vilket som helst.
  • Åsiktskvinnan
    lykantrophona skrev 2010-12-10 11:47:56 följande:
    Men då blir det ju mobbade för någon annan anledning. Mobbning löser sig inte bara för att  alla klär i likadant, äter samma saker eller tycker om samma musik. Så länge det är en orolig stämning på skolan så kommer någon att mobbas. Om inte annat, så har ju elever alltid olika namn.

Jag var mobbad till och från under hela grundskolan + lite i gymnasiet, och det var alltid olika anledningar. Antingen var det för att jag var rädd för getingar, för att jag var ful, för att jag hade töntiga intressen, för att det cirkulerade rykten om mig att jag var en varulv, för att jag hade en lustig brytning... När jag bytte skola till en med bra stämning så fanns ingen mobbning mer. Överhuvudtaget fanns det inte på skolan, bara någon enstaka som var utanför pga blyghet.

Jag hade inte slutat bli mobbad i mellanstadiet bara för att jag skulle slutat tycka om pokémon och börjat spela fotboll istället. Det var klassens dynamik det var fel på, och att jag inte sa ifrån ordentligt. I samma klass blev en annan tjej retad av sin egna tvillingbror, han blev retad för att han hade tics, en annan kille blev kallad bög för att han inte var så macho, två tjejer blev retade för att de tyckte om hästar. Hur skulle skoluniform lösa sådana problem, när det helt klart inte handlar om en grej. Det handlar om att hitta något offer, vilket som helst.
    Självklart vet jag att det inte löser all mobbning, jag tänkte att det kunde lösa EN av alla anledningarna.
  • lykantrophona
    Åsiktskvinnan skrev 2010-12-10 11:55:58 följande:
    Självklart vet jag att det inte löser all mobbning, jag tänkte att det kunde lösa EN av alla anledningarna.
    Men dessa "anledningar" är ju inte den riktiga anledningen. Det är inte kläderna/brytningens/hårfärgens fel att det mobbas. Antalet mobbade pekar inte på hur många som "avviker" utan snarare på hur dålig stämningen i klassen är. Det kommer vara lika många mobbade iaf, fast pga en annan ursäkt att mobba.

Om alla barn hette likadant kanske Örjan slapp bli mobbad för sitt namn. Men är det värt det, när 20 Örjan ger sig på en Örjan för att han har sneda tänder, istället? Vuxna måste sluta se mobbning som något som sker pga något "fel" på den mobbade. Det är helt slumpmässigt vilken ursäkt barnen tar till.
  • Punkster

Att påstå att mobbning skulle minska pga skoluniformer är ett argument som jag tycker faller platt. Mobbning skulle förekomma ändå, av andra anledningar. Mobbarna hittar alltid nya sätt att mobba sina offer. Då är det bättre att utveckla bättre arbetsplaner mot mobbning än att införa skoluniformer.

Dessutom är kavajer, skinnskor, stövlar, slipsar osv inte billigt. För ekonomiskt utsatta familjer blir det en tung börda. För inte tror ni väl att skolan/kommunen/staten skulle sponsra med dom pengarna? Obestämd

Sist men inte minst så är jag emot skoluniformer för att jag tycker det är integritetskränkande. Vi lever i ett fritt land där människor ska ha rätt att klä sig hur man vill, sminka sig hur man vill, ha vilken frisyr man vill osv. För många barn och speciellt ungdomar är kläderna en viktig del av identiteten. Tar man ifrån dom det och anonymiserar alla genom att tvinga på alla likdana kläder så tror jag att många skulle må ganska dåligt, alt. hoppa av skolan. Och vem tjänar på det?

• Pleco

Asså shiiit, vad jobbigt att behöva komma ihåg att ha speciella kläder varenda eviga onsdag.

Jag gillar inte tanken med skoluniform, på något sätt alls. Att det skulle minska mobbingen tror jag inte en sekund på. Anna blir säkert mobbad för att uniformen inte sitter lika bra på henne som på Sara.

Jag gillar inte tvång helt enkelt.

Svar på tråden Skall Svenska skolor införa skoluniform?