Skolstart ett år "i förväg"
beror helt på barnet.
Jag hade för det första talat med dagispersonalen och hört vad de ansåg. Sen hade jag även försökt få BVC eller skolpsykolog att ha en liten pratstund...
Vi ångrade lite att vår äldsta inte fick börja ett år tidigare. Hon fick dock hoppa över ettan senare. Nu går hon i trean men har fortfarande liknande problem (i skolan lär man sig inget för hon kan redan allt, plus en del sociala problem som nog har mer med hennes skola än med henne att göra).
Min sexåring går i förskoleklass och passar perfekt där.
Min femåring går på en femårsgrupp på en skola (dock inte samma skola som systrarna) där hon varit på fritids på eftermiddagarna vilket inte fungerat alls. Hon har varit alldeles för liten för att klara av den hårda soklmiljön, de hårda orden, det höga tempot, alla stora pojkar... Hon hade snarare mått bra av att vara kvar på dagis ett extra år.
Jag vill också understryka att jag tycker det har mer med den sociala mognaden att göra och mindre med rena fakta kunskaper. Båda mina äldsta har läst innan de börjat skolan (den äldsta som fyraåring, den andra som femåring). Tvåan hade vi dock inga tankar på att låta börja tidigare eller hoppa över en klass för hon är en helt normal sexåring i huvudet. Den äldsta leker allra bäst med barn som är två år äldre än henne.
Lycka till!