• Skogsrå

Skolstart ett år "i förväg"

Min dotter fyller 5 i januari. Hon är väldigt verbal och social, framåt och nyfiken, övar väldigt mycket på bokstäver, att skriva och försöka "knäcka läskoden" (på eget initiativ). Hon älskar faktaprogram, vill lära sig detaljer om allt, och pratar väldigt mycket om att börja skolan.

Nu går hon på förskola där hon trivs bra, och hennes två bästa vänner där - de är verkligen som ler och långhalm, säger pedagogerna, och vi hör ju själva hur de bara pratar om varandra - fyllde 5 i oktober respektive november. Det skiljer alltså totalt 3 månader mellan dem.

Funderar nu starkt på att kolla möjligheten att dottern ska få börja förskoleklass redan nu i höst. Annars tror jag att hon kommer att bli uttråkad under sista året i förskolan och inte känna att hon får tillräckligt med utmaningar. Hon är ju minst lika mogen som sina faktiskt jämnåriga kompisar, det handlar om några dagar i ålder som skiljer.

Ni vars barn har börjat tidigare, hur har ni gått tillväga? Har det funkat bra tycker ni?

(Jag är inte så intresserad av tidiga skolstartserfarenheter för dem som idag är vuxna, det känns som att skolan när vi växte upp var rätt annorlunda.)

• Svar på tråden Skolstart ett år "i förväg"
  • Skogsrå

Inga med barn som börjat ett år i förväg, som kan dela med sig lite? Blir jätteglad för alla erfarenheter.

• tru

Har inga egna barn som börjat ett år tidigare men känner en som var i din situation och hennes dotter började ett år tidigare. Första året var tufft enligt både mamman och flickan. Frågade man tjejen om de var roligt så fick man ett surt nej till svar. Vilket jag i och för sig tror beror på åldern. Samt att hon sa att de var svårt. Men jag tror mycket beror på att hon fått höra från allt och alla att de kommer bli svårt att gå i förskoleklass ett år tidigare. För tjejen både läste, skrev och räknade innan hon började förskoleklass. Men sen flyttade de mitt i terminen oxå och de sista jag hörde från dem var att hon bara grinade och skrek för hon ville inte gå till skolan. Så för dem blev de tufft. Men de behöver de inte bli för er. För vad är alternativet att låta din dotter gå och inte få någon stimulans alls.
    Min dotter både skriver och ljudar, hon fyllde 5 nu i december, likaså hennes tre bästa kompisar. Två av de kompisarna går på hennes förskola så hon får full stimulans av dem. De är väl steget för henne i skriv och läsutvecklingen. Båda två har föräldrar som är lärare så de är väl inte så konstigt dessutom är alla dessa tre födda i början av året och min dotter i slutet av året. SÅ de är inte konstigt alls tycker jag att de ligger steget före. Men om vi jämför de kompisar hon hade på förra stället, förra förskolan hon hade där nästan ingen skrev eller läste när de gick över till skolan förutom denna flicka då som jag pratade om i början av inlägget.

• HarperSeven

Min son började skolan i höstas. Han fyller sex år i mars nästa år. Vi bor inte i Sverige och sonen går en skola där all undervisning är på engelska. Sonen gick förut på en tvåspråkig (tysk/engelsk) förskola i Tyskland. Så han kunde engelska innan han började på skolan. Dock ej lika bra som svenska och tyska. Han har undervisning mellan kl. 8.40-15.25 varje dag. De har ingen fritidsverksamhet utan det är undervisning hela dagarna. Barnen i hans klass är födda mellan 1 september 2004 och 31 augusti 2005. I hans klass går 17 barn och de har en lärare och en assistent. Båda arbetar heltid. Det är säkert svårt att jämföra min sons skola med den svenska skolan men det kan i alla fall ge en idé om hur en femåring klarar av skolundervisning. Jag tycker att det har gått jätte bra. Han hade lite svårt i början att sitta stilla på mattan och lyssna på sin fröken. Men nu går det jätte bra. Hans klasskamrater är fantastiska. De är väluppfostrade och arbetar hårt. Alla andra barn i sonens klass hade gått på hans skola året innan. Då hade de gått igenom bokstäver och bokstavsljud. Dock hade inte alla barnen lyckats lära sig det. Min son kunde kanske sju till tio bokstäver när han kom hit. Så han var lite efter eftersom ganska många barn i klassen redan kan läsa.

Jag är jätte glad att han har fått den här möjligheten att börja skolan nu. Alternativet hade varit ett år till på Kindergarten i Tyskland eller ett år på förskola i Sverige. Båda dessa alternativ tycker jag hade varit sämre.

Så jag tycker att du ska försöka! Prata med hennes förskollärare och se vad de tycker. I min gamla kommun så görs skolvalet i januari eller februari. Så det är säkert bra att bra med den aktuella skolan så snart som möjligt.

• Solregnsnö

Har tre barn som alla började förskoleklassen när de praecis var fem (fyller år i juni/juli). De går nu i årskurs 5, 4 och flickan började med förskoleklass i sommras. Vi valde gjöra så för att vi anser att nivån i förskoleklass är lagom till en femåring i Sverige i jämförelse med andra länder, men man är ovan att börjar skolan tidigare i Sverige tyvärr....

• m med tre stjärnor

beror helt på barnet.
    Jag hade för det första talat med dagispersonalen och hört vad de ansåg. Sen hade jag även försökt få BVC eller skolpsykolog att ha en liten pratstund...

Vi ångrade lite att vår äldsta inte fick börja ett år tidigare. Hon fick dock hoppa över ettan senare. Nu går hon i trean men har fortfarande liknande problem (i skolan lär man sig inget för hon kan redan allt, plus en del sociala problem som nog har mer med hennes skola än med henne att göra).

Min sexåring går i förskoleklass och passar perfekt där.

Min femåring går på en femårsgrupp på en skola (dock inte samma skola som systrarna) där hon varit på fritids på eftermiddagarna vilket inte fungerat alls. Hon har varit alldeles för liten för att klara av den hårda soklmiljön, de hårda orden, det höga tempot, alla stora pojkar... Hon hade snarare mått bra av att vara kvar på dagis ett extra år.

Jag vill också understryka att jag tycker det har mer med den sociala mognaden att göra och mindre med rena fakta kunskaper. Båda mina äldsta har läst innan de börjat skolan (den äldsta som fyraåring, den andra som femåring). Tvåan hade vi dock inga tankar på att låta börja tidigare eller hoppa över en klass för hon är en helt normal sexåring i huvudet. Den äldsta leker allra bäst med barn som är två år äldre än henne.

Lycka till!

• Skogsrå

Tack för svaren! Jag inväntar nu kommentarer från dagispersonalen, resonerade lite med dem i fredags. Det är en Vittraförskola hon går på, så tanken är ju att hon ska gå över till skolan som är i samma byggnad.

Svar på tråden Skolstart ett år "i förväg"