Skolstart ett år "i förväg"
Min dotter fyller 5 i januari. Hon är väldigt verbal och social, framåt och nyfiken, övar väldigt mycket på bokstäver, att skriva och försöka "knäcka läskoden" (på eget initiativ). Hon älskar faktaprogram, vill lära sig detaljer om allt, och pratar väldigt mycket om att börja skolan.
Nu går hon på förskola där hon trivs bra, och hennes två bästa vänner där - de är verkligen som ler och långhalm, säger pedagogerna, och vi hör ju själva hur de bara pratar om varandra - fyllde 5 i oktober respektive november. Det skiljer alltså totalt 3 månader mellan dem.
Funderar nu starkt på att kolla möjligheten att dottern ska få börja förskoleklass redan nu i höst. Annars tror jag att hon kommer att bli uttråkad under sista året i förskolan och inte känna att hon får tillräckligt med utmaningar. Hon är ju minst lika mogen som sina faktiskt jämnåriga kompisar, det handlar om några dagar i ålder som skiljer.
Ni vars barn har börjat tidigare, hur har ni gått tillväga? Har det funkat bra tycker ni?
(Jag är inte så intresserad av tidiga skolstartserfarenheter för dem som idag är vuxna, det känns som att skolan när vi växte upp var rätt annorlunda.)