Skolstart ett år "i förväg"
Har inga egna barn som börjat ett år tidigare men känner en som var i din situation och hennes dotter började ett år tidigare. Första året var tufft enligt både mamman och flickan. Frågade man tjejen om de var roligt så fick man ett surt nej till svar. Vilket jag i och för sig tror beror på åldern. Samt att hon sa att de var svårt. Men jag tror mycket beror på att hon fått höra från allt och alla att de kommer bli svårt att gå i förskoleklass ett år tidigare. För tjejen både läste, skrev och räknade innan hon började förskoleklass. Men sen flyttade de mitt i terminen oxå och de sista jag hörde från dem var att hon bara grinade och skrek för hon ville inte gå till skolan. Så för dem blev de tufft. Men de behöver de inte bli för er. För vad är alternativet att låta din dotter gå och inte få någon stimulans alls.
Min dotter både skriver och ljudar, hon fyllde 5 nu i december, likaså hennes tre bästa kompisar. Två av de kompisarna går på hennes förskola så hon får full stimulans av dem. De är väl steget för henne i skriv och läsutvecklingen. Båda två har föräldrar som är lärare så de är väl inte så konstigt dessutom är alla dessa tre födda i början av året och min dotter i slutet av året. SÅ de är inte konstigt alls tycker jag att de ligger steget före. Men om vi jämför de kompisar hon hade på förra stället, förra förskolan hon hade där nästan ingen skrev eller läste när de gick över till skolan förutom denna flicka då som jag pratade om i början av inlägget.