• BeccaStina

hjälp mig.. vad ska jag säga?? vill så gärna ha snitt denna gången!!

Snälla hjälp mig, jag vet knappt ut eller in just nu, är det någon här som har fått planerat KS pga förlosnsingsrädsla som grundar sig i den första vaginala förlossningen??

Vad sa ni för att få snitt?
    vad ställde läkarna/barnmorskorna för frågor??

Min första förlossning tog 22 timmar fårn det att jag skrevs in på sjukhuset, jag spydde till och från hela förlossningen och mådde verkligen APA, när sonen äntligen var ute så blödde jag för mycket och höll på att svimma flera gånger. Jag fick ligga kvar på BB i 4 dagar med extra järndropp (2ggr). det tog mig 2-3 veckor innan jag började ta åt mig sonen då han förknippades med hur dåligt jag mådde och detta FÅR inte hända igen, mitt andra barn ska inte vara utan sin mamma i 2-3 veckor den första tiden i livet så som min första fick.

snälla hjälp mig!! hur ska jag föklara för dem att detta knäcker mig? jag har inte glatt mig åt denna graviditeten en enda gång (ja den var oplanerad) sen jag blev gravid (går in i v 26 i morgon, 25+0). kan inte tänka på något annat än förlossningen och tiden efterråt, gråter och får utbrott flera gånger i veckan för att jag inte fixar pressen..

Jag vill bara ha ett snitt datum så jag får slappna av och njuta av att vi ska ha vårat andra barn men som det är nu så finns inte det, jag känner mer och mer att jag ångrar mig, ångrar vårat val att behålla...

vad har ni sagt för att få snitt? jag känner inte att jag kan förklara hur jag känner och jag får inte heller ner det på papper.. är såå orolig att de inte tar mig på allvar..

beccastina.blogg.se - mamma till Theodore 080805
  • Svar på tråden hjälp mig.. vad ska jag säga?? vill så gärna ha snitt denna gången!!
  • BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Prata med din barnmorska, säg att du mår dåligt av att tänka på förlossningen och att du behöver träffa en Aurorabarnmorska.

Hos aurorabarnmorskan kommer du få prata om allting, och sen hjälper hon dig att få kejsarsnitt. Hon beslutar inte om det, men hon är en slags mellanhand. De är oftast jätteduktiga, och de kan hjälpa dig mycket! De är vana med att träffa de som är förlossningsrädda.

Jag ville ha snitt på grund av min första fl, var inga problem alls (ändrade mig dock tack vare Aurorabarnmorskan). Skulle inte oroa mig ett dugg om jag var du! Ibland händer det att man blir nekad, men det handlar ofta om att läkaren man pratar med inte kan förstå - och då kan man kräva att få prata med nån annan.

• Josse112

Måste man ha speciella skäl för att få föda med snitt? Tycker att det borde vara en del av den allmäna sjukvården... om jag föder barn någon gång så har jag redan nu tänkt mig att jag ska få föda med snitt, utan ngn giltig förklaring. Eller, jag är rädd att min fitta ska bli slapp, är inte det skäl nog? (Ja, ja, jag vet alla ni som säger att kroppen drar ihop sig och att den är gjord för att föda barn - det är bara mitt logiska förnuft som inte är det).

Usch! jag tycker synd om dig, trist med begränsningar när det gäller så grundläggande saker... jag vet inte hur moget det är, men jag skulle nog vara väldigt bestämd och ta till irrationella hot om de inte gav med sig, säga att jag funderar på att sy igen fittan innan förlossning av rädlsa att ungen ska komma ut den vägen.

Josse112 skrev 2010-12-08 19:06:58 följande:
    Måste man ha speciella skäl för att få föda med snitt? Tycker att det borde vara en del av den allmäna sjukvården... om jag föder barn någon gång så har jag redan nu tänkt mig att jag ska få föda med snitt, utan ngn giltig förklaring. Eller, jag är rädd att min fitta ska bli slapp, är inte det skäl nog? (Ja, ja, jag vet alla ni som säger att kroppen drar ihop sig och att den är gjord för att föda barn - det är bara mitt logiska förnuft som inte är det).

Usch! jag tycker synd om dig, trist med begränsningar när det gäller så grundläggande saker... jag vet inte hur moget det är, men jag skulle nog vara väldigt bestämd och ta till irrationella hot om de inte gav med sig, säga att jag funderar på att sy igen fittan innan förlossning av rädlsa att ungen ska komma ut den vägen.
    Kommer du dit och säger att du är rädd för att fittan blir slapp, så får du nog en kamp!

Men jag tror inte att det är omöjligt. Mår man verkligen jättedåligt, känner att man börjar hata barnet i magen på grund av förlossningen, kanske får självmordstankar eller något sånt allvarligt så tror jag definitivt att kvinnan kan få snitt. Alltså om kvinnan hakat upp sig rejält för att hon tror att fittan ska bli slapp, att risk för kvinnans och barnets mående finns.

Men inte om man bara kommer dig och säger att man inte vill bli slapp.
    BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå skrev 2010-12-08 19:16:28 följande:
    Kommer du dit och säger att du är rädd för att fittan blir slapp, så får du nog en kamp!

Men jag tror inte att det är omöjligt. Mår man verkligen jättedåligt, känner att man börjar hata barnet i magen på grund av förlossningen, kanske får självmordstankar eller något sånt allvarligt så tror jag definitivt att kvinnan kan få snitt. Alltså om kvinnan hakat upp sig rejält för att hon tror att fittan ska bli slapp, att risk för kvinnans och barnets mående finns.

Men inte om man bara kommer dig och säger att man inte vill bli slapp.
    Vill även lägga till att jag har blivit märkvärt trängre av en vaginal förlossning, utan en massa knipövningar.
  • BeccaStina
    BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå skrev 2010-12-08 19:01:48 följande:
    Prata med din barnmorska, säg att du mår dåligt av att tänka på förlossningen och att du behöver träffa en Aurorabarnmorska.

Hos aurorabarnmorskan kommer du få prata om allting, och sen hjälper hon dig att få kejsarsnitt. Hon beslutar inte om det, men hon är en slags mellanhand. De är oftast jätteduktiga, och de kan hjälpa dig mycket! De är vana med att träffa de som är förlossningsrädda.

Jag ville ha snitt på grund av min första fl, var inga problem alls (ändrade mig dock tack vare Aurorabarnmorskan). Skulle inte oroa mig ett dugg om jag var du! Ibland händer det att man blir nekad, men det handlar ofta om att läkaren man pratar med inte kan förstå - och då kan man kräva att få prata med nån annan.
    Jag pratade med min barnmorska redan på inskrivningen, . tog 11 veckor att få iväg remissen då min BM ville vänta till efter rul, efter många om och men fick vi iväg remissen 5 veckor tidigare än hon igentligen tyckte var nödvändigt, sen har det tagit 9 veckor att få en tid.. ringde henne 1-2ggr i veckan i 5 veckor för att se till att hon skulle skynda på mitt samtal så i morgon ska jag på mitt första aurora samtal, är då i v 26 (25+0). och känner mig så jäkla oförberädd..
    beccastina.blogg.se - mamma till Theodore 080805
  • Stumpan83

Bara berätta exakt hur du känner och om dina rädslor och dina känslor kring graviditeten. Detta är det enda råd jag kan ge dig!

Är själv en som efter två vaginala förlossningar gärna vill ha kejsarsnitt. Hade en bra födelseplan inför andra förlossningen och var helt trygg vid och föda vaginalt då jag trodde att det var utmattning som gjorde att första förlossningen slutade som den gjorde. Tyvärr slutade den andra på nästan samma sätt som första så nu är jag helt övertygad om att denna gången kommer det gå ännu sämre och sluta med akut kejsarsnitt.

Tyvärr har jag itne pratat med min bm än om detta för jag hade inga sådana tankar vid första besöket och på mitt andra besök så var det en vikarie. Kände inte att jag ville prata med henne om mina känslor.

Lycka till imorgon och bara berätta vad du känner!

• Josse112

Då ska jag bannemig haka upp mig rejält på det där med fittans slapphet, det går nog bra, jag skulle bli så irriterad om de vägrar sammarbeta runt en grej som borde vara så självklart. Ungen ska ju ut, big deal om jag vill att det ska bli genom ett hål i magen istället för genom fittan...

• Josse112

Alltså, det är ju inte dags än på några år, men när den dagen kommer lär jag ha motivationsbrevet för att få föda med snitt färdigt.

• straw2008

'Jag sa precis som det var, att får jag inte ks så tar jag livet av mig. Jag är o kommer alltid förbli livrädd för vaginal förlossning.

Jag har fått ks två gånger o har njutit så otroligt av att få minaq barn till världen på det sättet.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • ripkaln

Jag blev erbjuden kejsarsnitt efter min förra förlossning eftersom jag inte mådde så psykiskt bra efter den upplevelsen... Det som alla "hängde upp" sig på var anknyningen till barnet. Att jag mådde dåligt var inte lika viktigt. Så fokusera på att du inte kunde knyta an till ditt första barn och att du inte vill att de ska hända igen. Det tror jag kan vara en bra idé.

Svar på tråden hjälp mig.. vad ska jag säga?? vill så gärna ha snitt denna gången!!