• chockad

Sverige vs Riga

Den här månaden ska jag och min man ta beslut om vi ska göra äggdonation i Sverige eller om vi ska åka till Ava-clinic i Riga.

Kan hända att vi stället oss i kö i Sverige men ändå åker till Riga för att testa.

Min man vill gärna göra det här och jag vill göra det i Riga eftersom  det är kort väntetid,dem sätter in 2 embryon (större chans) m.m

Har lagt märke till att det finns många här på forumet som är duktiga på skillnaderna här i Sverige och utomlands.

Tänkte höra vilka fördelar och nackdelar det finns för dem olika alternativen

Sverige vs Riga

• Svar på tråden Sverige vs Riga
  • The75

Hej
    Jag vet tyvärr inget om skillnaden men vi har gjort ÄD på Ava Riga och måste säga att vi är super nöjda dom är jätte duktiga där och trevliga man känner sig mycket väl omhändertagen.

• Flisan86

Det vore kul att göra en jämförande lista, för det är många som är gröna och nog gärna skulle se klinikerna/länderna ställda mot varandra på ett mer överskådligt sätt. Om jag gör en lista och fyller i lite grann så kanske alla kan hjälpa till med sin kunskap och erfarenhet om lika länder/kliniker... känns er fria att modifiera listan som ni vill om ni vill lägga till något om ert land/er klinik.

ADMINISTRATIVT:
    KÖTID
    Sverige - Flera år om du inte har korsdonator, då minst 8 mån
    Riga - Korta köer, ibland obefintliga

KOSTNAD
    Sverige - Patientavgift
    Riga - runt €7 000 tror jag?

BEHANDLINGEN:
    UNDERRUBRIK?
    Sverige -
    Riga -

INSÄTTNING:
    Sverige - Alltid 1 embryo ET eller FET
    Riga - 1-3 embryon ET eller FET
    Island - Bara FET, inga ET

DONATORERNA:
    ANONYMITET
    Sverige - Är anonyma inför varandra, men ej barnet då det är "av mogen ålder"
    Riga - Är alltid anonyma och går inte att spåra

ERSÄTTNING
    Sverige - Ersättning som ska täcka inkomstbortfall, resor mm, ca 4000 sek
    Riga - Ersättning som ska täcka inkomstbortfall, resor mm, ca €250

ÅLDER

MOTIVATION
    Sverige - Hjälpa andra få uppleva glädjen att bära och få barn
    Riga - Hjälpa andra få uppleva glädjen att bära och få barn

osv...

• isisisis

Jag har gjort ÄD i Polen ,de är både billiga och är erkänt väldigt duktiga.Fick 2 st7 dagars blastocyster'sist som blev 2 pojkar.
    En bråkdel av vad det kostar på AVA.

• inkan70

Hej,
    Ett tips är att läsa i gamla trådar där får du mycket information om Riga.
    Kolla gärna i den tråden jag startat äggdonation i Sverige. Inte jätte många kommentarer men något du kan ta del av är det nog. Mitt tips är att INTE vänta in Sverige utan att försök utomlands.
    Snabbare och bättre resultat.
    Lycka till!

• Spe
    isisisis skrev 2010-12-08 20:57:27 följande:
    Jag har gjort ÄD i Polen ,de är både billiga och är erkänt väldigt duktiga.Fick 2 st7 dagars blastocyster'sist som blev 2 pojkar.
    En bråkdel av vad det kostar på AVA.
    Vilken klinik vände du dig då till??? Jag funderar också på Polen eftersom det är så nära hemifrån
  • hymafr

Men isisisis: Visst var det rätt lång väntetid för er i Polen?

Jag betalade under EUR 5000 på EGV i Riga i september och EUR 950 för FET nu i december.
    I princip ingen väntetid alls.

Handlar nog både om hur mycket pengar man kan/vill lägga samt om hur lång tid man har på sig.

Finns dock inget som säger att man inte kan köa till mer än en klinik samtidigt.

• isisisis
    hymafr skrev 2010-12-09 11:04:01 följande:
    Men isisisis: Visst var det rätt lång väntetid för er i Polen?

Jag betalade under EUR 5000 på EGV i Riga i september och EUR 950 för FET nu i december.
    I princip ingen väntetid alls.

Handlar nog både om hur mycket pengar man kan/vill lägga samt om hur lång tid man har på sig.

Finns dock inget som säger att man inte kan köa till mer än en klinik samtidigt.
    Precis,det är smart att sätta upp sig på flera kliniker samtidigt.Endel är det ång väntetid till,men det kan vara värt besväret.
    Jag var på Invicta i Polen,det är ingen renodlad ÄD klinik,utan mer en IVF klinik för  inhemskt folk.
    Därför lång väntetid,men det är en mycket bra klinik.Fräscht,toppmodernt.
    Sedan finns Invimed i Polen också.

Reprofit i Tjeckien har också lång väntatid,men de är också jättebra,i Tjeckien finns flera bra kliniker i olika städer till bra priser,utan väntetid.

Sen finns ju Estland och Island och Grekland till bra priser också utan väntetider.
  • chockad
    isisisis skrev 2010-12-09 13:37:18 följande:
    Precis,det är smart att sätta upp sig på flera kliniker samtidigt.Endel är det ång väntetid till,men det kan vara värt besväret.
    Jag var på Invicta i Polen,det är ingen renodlad ÄD klinik,utan mer en IVF klinik för  inhemskt folk.
    Därför lång väntetid,men det är en mycket bra klinik.Fräscht,toppmodernt.
    Sedan finns Invimed i Polen också.

Reprofit i Tjeckien har också lång väntatid,men de är också jättebra,i Tjeckien finns flera bra kliniker i olika städer till bra priser,utan väntetid.

Sen finns ju Estland och Island och Grekland till bra priser också utan väntetider.
    Vet du vad klinikerna i Estland,Island och Grekland heter?
  • chockad

Det finns verkligen så många kliniker att välja mellan så man blir helt snurrigGlad

Ava kliniken i Riga verkar vara den som är mest populär här på forumet,eller?, men det kan ju finnas dem som är minst lika bra om inte bättre, till och med.

Ja det är inte lätt att välja i denna djungel av kliniker..... 

• isisisis
    chockad skrev 2010-12-09 16:24:16 följande:
    Vet du vad klinikerna i Estland,Island och Grekland heter?
    Elite i Estland,Life clinic i Athen,den på Island vet jag inte.
    Men man googlar på "stad och IVF" sas.
    Då får man upp hemsidor.Sedan mailar man.
    Alla kliniker finns inte om man googlar på tex eggdonation och vissa länder har inte hemsida på engelska.
    Så då hittas det ju inte.
  • isisisis

Alla förstår dock engelska.
    Så skriver du ditt brev på hemsidans kontaktruta,så får du svar på engelska också.
    Oavsett språk.
    Doktorer och sekreterare är för det mesta vana vid engelska.

• villsågärna38

Hej!

Vi har gjort ÄD i Sverige och jag rek er att ställa er i kö för det och sedan i väntan på att få hjälp i Sverige isf göra behandlingar utomlands. Det skadar aldrig att köa i Sverige och fördelen där är ju att man får vård och hjälp i sitt eget land och att det inte kostar lika mkt. Om man sedan vill ha en likvärdig behandling så rek jag att ta kontakt med någon bra privat läkare som kan skriva ut blodförtunnande och cortison för att ni ska få samma behandlingsupplägg som man får i andra länder. Ändrar även i listan nedan då man kan få hjälp inom ca tre månader om man har en korsdonator som nyligen tagit infektionsprover. Har en väninna som precis fick det. Annars måste man vänta i sex månader för att donatorn ska lämna infektionsprover två gånger innan hon godkänns. Utan korsdonator är det ca 10 månaders väntetid i Stockholm just nu för att bli mottagarpar 2.

ADMINISTRATIVT:
    KÖTID
    Sverige - Varierar från landsting till landsting. Kan gå på några månader med korsdonator och inom ett år utan, men stora skillnader över landet.

KOSTNAD
    Sverige - Patientavgift

BEHANDLINGEN:
    UNDERRUBRIK?
    Sverige -
    Riga -

INSÄTTNING:

DONATORERNA:
    ANONYMITET

ERSÄTTNING

ÅLDER

MOTIVATION

• Majagräddnos11

Får man göra äd i Sverige om man gör syskonförsök?

• villsågärna38
    Majagräddnos11 skrev 2010-12-09 22:25:15 följande:
    Får man göra äd i Sverige om man gör syskonförsök?
    Man får sätta in frysisar som man har kvar om man gjort behandling tidigare. Har även hört att man kan köpa hjälp för syskon i Sverige men jag är lite osäker på hur det funkar. Vad jag förstått är det bara om man gjort äggdonation via den landstingskliniken innan isf. Sen finns det ju en privat klinik i Sverige där man kan göra ÄD, IVF-kliniken i Umeå. De har dock svårt med tillgången på donatorer så vad jag förstått behöver man bidra med en korsdonator för att få hjälp. Därför som många gör privat behandling utomlands istället. Kram
  • Lilla Fia 65
    ADMINISTRATIVT:
    KÖTID
    Sverige - Varierar från landsting till landsting. Kan gå på några månader med korsdonator och inom ett år utan, men stora skillnader över landet.
    Estland, Clinic Elite - inga köer

KOSTNAD
    Sverige - Patientavgift
    Estland - ca 44 000 kr

BEHANDLINGEN:
    UNDERRUBRIK?
    Sverige -
    Riga -

INSÄTTNING:
    Estland - 2 embron

DONATORERNA:
    ANONYMITET
    Estland - anonyma donatorer

ERSÄTTNING

ÅLDER
    Estland - upp till 50 år

MOTIVATION
  • ipanema

Hej , jag vill rekommendera Fertility center i Chania på Kreta.  
    Bra, fråscht, modernt , framskridet lab och mycket kunskap. Heller inte jättedyrt. Lite taskig kommunikation dock med doktorn.  Man får inte svar direkt per mejl vid frågor etc men väl där blir man fint omhändertagen.
    En ET kostar ca 46000 kr och en FET 16000 ( tror jag)
    Vi satte in 3 5 dagars- blastisar i aug  tyvärr med negativt resultat. Kreta är fint och man kan ju kombinera det med en veckas charterresa om man vill. ( fast man får inte va i solen eller bada pool utan mest ligga i skugga och flämta.) 
    Vi har två frysisar  där som vi troligtvis skall åka ner och sätta in när det är läge.

• isisisis

Det finns kliniker i Lithauen Vaisingumocentras.under 40000.
    En rad olika i olika städer i Tjeckien för under 40000.
    Invicta och Invimed i Polen. ca 23.000 plus mediciner och förbesök.
    Life Clinic i Athen.ca 40000.De har immunologiska tester också.
    Sedan finns en uppsjö andra kliniker om man bara kollar runt.

• ipanema

Sorry, skrev fel det är ca 37000 för FET på fertility center I Chania. Visste att det var något billigare än i Athen.
    www.fertilitycenter-crete.gr/

• Flisan86

Omstrukturerade lite och petade in informationen som tillkommit! Om Riga känns dyrt, kolla in Advanced Fertility längst ner. Cool

SVERIGE

I Sverige görs ÄD-behandlingar endast på eller i nära samarbete med universitetssjukhusen. IVF-kliniken Umeå nämns som det enda privata alternativet som finns i Sverige, men t ex Örebro gör även privat finansierade behandlingar då paret bidrar med en donator. I praktiken gäller även detta i Umeå då de har stor brist på donatorer.

Stockholm Karolinska

Patientavgift / 8500sek för syskonförsök med frysta embryon.

Max 1 ET+FET-omgång utan att bidra med egen donator.

Ca 10 månader kö för att vara mottagarpar 2.

3-8 månader kö med egen korsdonator, beroende på om första omgången prover redan är tagna eller ej.

Göteborg Sahlgrenska

Väntetid för donation: 1-1,5 år

Kostnad: Patientavgift

Antal berättigade äggåterföringar: 3 st

Åldersgräns mottagaren: 40 år

Åldersgräns partnern: 55 år

Åldersgräns donatorn: 35 år

Åldersgräns egen donator: 37 år

Malmö RMC

Linköping RMC

Uppsala Akademiska

Örebro USÖ

Umeå IVF-kliniken

1 ET + 1 FET 60.000 sek

Du kan göra bruttolöneavdrag för privat vård, läs mer HÄR.

EUROPA

Skillnaden mellan donatorerna i Europa och Sverige är att de i övriga länder i Europa är helt anonyma och inte möjliga att spåra. De genomgår en hälsokontroll och diskuterar motiven för sin donation med en kurator eller motsvarande. Där är kraven mycket lika de i Sverige, dvs att man ska donera för att man vill hjälpa.

Givare och mottagare matchas så långt det går, ofta utifrån fler kriterier än i Sverige beroende på land och klinik (t ex utbildningsnivå). Vissa kliniker jämför till och med foton av givare och mottagare.

Finland (Åbo) AVA

1-3 embryon

Finland (Tammerfors) AVA

Information

Lettland (Riga) AVA

1-3 embryon ET eller FET

44000 sek

Lettland (Riga) EVG

1-3 embryon ET eller FET

€5000 ET / €950 FET

Estland (Tartu) Elite Clinic

ÄD, ED

Island Art Medica

Bara FET, inga ET

Litauen Vaisingumocentras

ET/FET 2-3 embryon

Polen (Gdansk) Invicta

ca 23.000 sek plus mediciner och förbesök.

Polen (Warzawa) Invimed

Ryssland (St Petersburg) Ava-Peter

Information

Portugal (Lissabon) AVA

Information

Grekland (Aten) Life Clinic

ca 40.000 sek

VÄRLDEN

USA (Chicago) Advanced Fertility
    ET $25.000 / FET $2.900
  • ipanema

SVERIGE

I Sverige görs ÄD-behandlingar endast på eller i nära samarbete med universitetssjukhusen. IVF-kliniken Umeå nämns som det enda privata alternativet som finns i Sverige, men t ex Örebro gör även privat finansierade behandlingar då paret bidrar med en donator. I praktiken gäller även detta i Umeå då de har stor brist på donatorer.

Stockholm Karolinska

Patientavgift / 8500sek för syskonförsök med frysta embryon.

Max 1 ET+FET-omgång utan att bidra med egen donator.

Ca 10 månader kö för att vara mottagarpar 2.

3-8 månader kö med egen korsdonator, beroende på om första omgången prover redan är tagna eller ej.

Göteborg Sahlgrenska

Väntetid för donation: 1-1,5 år

Kostnad: Patientavgift

Antal berättigade äggåterföringar: 3 st

Åldersgräns mottagaren: 40 år

Åldersgräns partnern: 55 år

Åldersgräns donatorn: 35 år

Åldersgräns egen donator: 37 år

Malmö RMC

Linköping RMC

Uppsala Akademiska

Örebro USÖ

Umeå IVF-kliniken

1 ET + 1 FET 60.000 sek

Du kan göra bruttolöneavdrag för privat vård, läs mer HÄR.

EUROPA

Skillnaden mellan donatorerna i Europa och Sverige är att de i övriga länder i Europa är helt anonyma och inte möjliga att spåra. De genomgår en hälsokontroll och diskuterar motiven för sin donation med en kurator eller motsvarande. Där är kraven mycket lika de i Sverige, dvs att man ska donera för att man vill hjälpa.

Givare och mottagare matchas så långt det går, ofta utifrån fler kriterier än i Sverige beroende på land och klinik (t ex utbildningsnivå). Vissa kliniker jämför till och med foton av givare och mottagare.

Finland (Åbo) AVA

1-3 embryon

Finland (Tammerfors) AVA

Information

Lettland (Riga) AVA

1-3 embryon ET eller FET

44000 sek

Lettland (Riga) EVG

1-3 embryon ET eller FET

€5000 ET / €950 FET

Estland (Tartu) Elite Clinic

ÄD, ED

Island Art Medica

Bara FET, inga ET

Litauen Vaisingumocentras

ET/FET 2-3 embryon

Polen (Gdansk) Invicta

Polen (Warzawa) Invimed

Ryssland (St Petersburg) Ava-Peter

Information

Portugal (Lissabon) AVA

Information

Grekland (Aten) Life Clinic

ca 40.000 sek

Grekland ( Kreta, Chania, Fertility Center.
    ca 37000 sek 

VÄRLDEN

USA (Chicago) Advanced Fertility
    ET $25.000 / FET $2.900
Svar på tråden Sverige vs Riga