Inlägg från: Sofi 79 |Visa alla inlägg
  • Sofi 79

Ni som är duktiga på att baka bröd - hjälp en nybörjare!

Jag blir galen! Jag fattar inte hur man får brödet så där härligt saftigt och luftigt när man bakar själv. Mina bröd blir torra och kompakta. Hur gör ni?
    Och så tycker jag att de smakar svagt av jäst. Hur undviker man det?
    Någon som har något recept på att enkelt och gott frukostbröd? 

• Svar på tråden Ni som är duktiga på att baka bröd - hjälp en nybörjare!
  • Sofi 79

Tack snälla!
    Fortsätt att bomba med tips, här ska bakas!
    Har fortfarande inte fått kläm på luften. Är hemligheten att knåda länge? I så fall hur länge? Teknik? 

• Sofi 79

Brukar gå på känn vad som är kroppstemperatur. Vad är värst - att degvätskan är för varm eller för kall?
    Brukar lösa jästen i saltet, mest för att det är så roligt. Kan det påverka negativt? 

• Sofi 79

Ha ha, insåg i natt att jag haft dubbelt så mycket jäst som man skulle (glömde dela paketet) så inte undra på att senaste laddningen smakade jäst och att all sirapssmak jäst bort.
    Nu återstår att testa om jag kan använda Vi och pyrets tips vid knådning för att få det mer luftigt.

• Sofi 79

MBert: TACK för utförligt svar. Vad inspirerad jag blev! I morgon kväll är det jag som häktar på degkrokarna på elvispen och ställer mig att göra frukostbröd!
    När jag har försökt kalljäsa i ugnen brukar det resultera i att bullarna "flyter ut". Beror det på att det är för varmt i ugnen (rumstemperatur)? Det är alltså i kylskåpet de ska vara?

Svar på tråden Ni som är duktiga på att baka bröd - hjälp en nybörjare!